The Border between Educating and Psychoanalyzing

Considerations between psychoanalysis and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i11.36042

Abstract

This article aims to establish the boundary between educating and psychoanalyzing in Freud's work. In this treadmill, the impossible professions are pointed out, mainly because we consider the school a field of culture and teaching, permeated by interaction and language, which makes us infer that, in the case of professions mediated by the word, we will not have the reach of speech directed to the other. In this way, we propose a reflection on Freud's desire for an education that passed through a psychoanalytical orientation, and for the author this would be the necessary measure to reach a distinct society and educational methods with sublimatory purposes.

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Author Biographies

Alessandra Lopes da Silva Macedo, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Norte Capixaba de São Mateus (2016-2020) e graduação em Letras pela Fundação Universidade de Itaúna (2001-2004). Mestra pelo do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES/CEUNES)

Regina Celia Mendes Senatore, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (1994), mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999) e doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). É professora Associada III do Departamento de Educação e Ciências Humanas (DECH) do Ceunes da Universidade Federal do Espírito Santo (2009).

Published

30-12-2021

Issue

Section

Artigos