New midias, new languages
a case study about the e-learning strategies in Minas Gerais during COVID-19 and the development of a mediatic studies course
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i12.36196Keywords:
Media Literacy, Media Studies, Art Education, Full-time High SchoolAbstract
This article presents my perceptions as art educator of the State of Minas Gerais, regarding the e-learning environment offered by the State Education System during the COVID-19 pandemics. I also intend to present elements of the paths developed by me and almost 20 other art-educators, in the scope of Residência Pedagógica Project, during this same period, highlighting its effects on the offering of an elective course about mediatic education, developed by me to be offered to some of my students.
Downloads
References
ASSANGE, J. Quando o google encontrou o Wikileaks. São Paulo: Boitempo, 2015.
BARBOSA, A. M.; A imagem no ensino da arte: anos 80 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva: 1991.
BRITO, A. A de; THIMOTEO, T.B; BRUM, F. Redes Sociais, suas implicações sobre a imagem corporal de estudantes adolescentes e o contexto da pandemia do coronavírus (COVID-19). In: Temas de Educacao Física Escolar, v. 5. n. 20, Anais do VII Encontro de Educacao Física Escolar, Rio De Janeiro: Colégio Pedro II, 2020. Disponível em: < https://cp2.g12.br/ojs/index.php/temasemedfisicaescolar/article/view/3032>. Acesso em 04 jul. 2021.
CAVALCANTE, J. R; ABREU,A. L. COVID-19 no município do Rio de Janeiro: análise espacial da ocorrência dos primeiros casos e óbitos confirmados. Epidemiologia e Serviços de Saúde [online]. 2020, v. 29, n. 3. Disponível em: <https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000300007>. Acesso em 10/07/2021.
COMAROFF, J.; COMAROFF, John L. Ethnicity, Inc. Chicago: University of Chicago Press, 2009.
___. Etnografia e imaginação histórica. In: Proa: Revista de Antropologia e Arte. Campinas, v. 1, n. 2, 2010. Disponível em: <http://www.ifch.unicamp.br/proa/TraducoesII/comaroff.html#sdendnote1sym>. Acesso em: 10 jul. 2021.
___. Millenial capitalism: first thoughts on a second coming. Durham: Duke University Press, 2001.
DESLANDES,S. F. ; COUTINHO,T. O uso intensivo da internet por crianças e adolescentes no contexto da COVID-19 e os riscos para violências autoinflingidas. In: Ciência & Saúde Coletiva [online]. v. 25, suppl 1, pp. 2479-2486, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.11472020>. Acesso em 22 jul 2021.
FOULCAULT, M. História da Sexualidade. A vontade do saber (vol 1). São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.
___. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GETSCHKO, D. Pesquisa web sobre o uso da Internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus. São Paulo, 2021. Disponível em: < https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20210426095323/painel_tic_covid19_livro_eletronico.pdf >. Acesso em 20 jul 2021.
GOMES, H.F. O novo Ensino Médio na rede pública Estadual de Ensino e Minas Gerais: Um estudo da implantação do tempo integral e integrado. Dissertação (Mestrado em Educação). Belo Horizonte: UFMG, 2019.
HOUAISS. Grande Dicionário da Língua Portuguesa. Versão 6, 2022. Disponível em: <https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v6-0/html/index.php#0>. Acesso em 31/03/2022.
LOPES, R.B. Pandemia, distopia e sociedade de controle. In: Voluntas, revista internacional de filosofia, UFSM, v. 11, e43, p 1-11. Santa Maria, 2020. Disponível em: < https://periodicos.ufsm.br/voluntas/article/view/43978/pdf> . Acesso em 04 jul. 2021.
MAGELA, A. Afecções, exercícios. protopedagogias teatrais.In: Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, v. 4, n.2. Uberlândia, 2017.
MICHAELIS. Dicionário Online da Língua Portuguesa, 2020.
OLIVEIRA, B.R et all. Implementação da educação remota em tempos de pandemia: Análise da experiência do Estado de Minas Gerais. In: RIAEE–Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. Araraquara: v. 16, n. 1, p. 84-106, jan./mar. 2021.
OLIVEIRA, B. R.; DAROIT, D. Public policy networks and the implementations of the Bolsa-Família Program: an analysis based on the monitoring of school attendance. In: Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 28, 2020.
RESNICK, N. Lifelong Kindergarten: Cultivating Creativity Through Projects, Passion, Peers, and Play. Massachusetts: MIT Press, 2017.
ROCA, A. O espectro criminal: entre sombras e imagens. Uma entrevista com Jean Comaroff e John Comarof. In: Revista Plural. 2018, v. 25 n. 2. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/plural/article/download/153626/150078/329294+&cd=3&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br>. Acesso em 10/07/2021.
ROCHA, A.B. Utopias e distopias em tempos de pandemias. In: Amazonas Atual. 27 de Abril de 2020. Disponível em: < https://amazonasatual.com.br/utopias-e-distopias-em-tempos-de-pandemias/?__cf_chl_jschl_tk__=pmd_3fdea9c7541a28db8fc55e0463c422a1a659bf36-1627488492-0-gqNtZGzNAg2jcnBszQhi>. Acesso em 01 jul. 2021.
ROSADO, L. A. da S.; TOMÉ, V. M. N. As redes sociais na internet e suas apropriações por jovens brasileiros e portugueses em idade escolar. In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos [online], v. 96, n. 242, p. 11-25, 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S2176-6681/324612565> . Acesso em 20 jul 2021.
PEDROSA, Gabriel Frazao Silva; DIETZ, Karin Gerlach. A prática de ensino de arte e educação física no contexto da pandemia da COVID-19. In: Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, n. 6, p. 103-112, 2020. Disponível em: <https://revista.ufrr.br/boca/article/view/PedrosaDietz>. Acesso em: 26 jun. 2021.
SCHAFER, M. O ouvido pensante. São Paulo: Editora Unesp, 2012.
SCORZA, J. Do online students dream with electric teachers?. In: JALN V. 9. Junho de 2005. Disponível em: < https://olj.onlinelearningconsortium.org/index.php/olj/article/view/1796/627 >. Acesso em 20 jul 2021.
SUPPIA, A; BAUTE, L. F.; CAETANO, L.C. Apresentação Dossiê —“Imaginários Contagiantes”. In: Imaginários contagiantes: Fantasia, horror e ficção científica na era da COVID-19. Revista Zanzala, v.5 n. 1. Juiz de Fora: 2021. Disponível em: < https://periodicos.ufjf.br/index.php/zanzala/issue/view/covid-19/493>. Acesso em 02 jul. 2021.
Notícias de jornal
BROWN, A. Laugh Away The Apocalypse With Coronavirus Memes: Part 3. Forbes, 04 de Abr. de 2020. DIsponível em: <https://www.forbes.com/sites/abrambrown/2020/04/04/laugh-away-the-apocalypse-with-coronavirus-memes-part-3/ >. Acesso em 19 jul. 2021.
DOTTA, R. Número de matrículas nas escolas de Minas cai 13% com sistema online de Zema. Brasil de Fato, Belo Horizonte, 08 de Fev. de 2020. Disponível em: < https://www.brasildefato.com.br/2020/02/08/numero-de-matriculas-nas-escolas-de-minas-cai-13-com-sistema-online-de-zema >. Acesso em: 12 jul. 2021.
MENTA, M. Alunos e professores relatam dificuldades no ensino à distância em Minas Gerais. Jornal Brasil de Fato. Belo Horizonte: 23 de jun. de 2020. Disponível em: < https://www.brasildefatomg.com.br/2020/06/23/alunos-e-professores-relatam-dificuldades-no-ensino-a-distancia-em-minas-gerais >. Acesso em 18 jul. 2021.
PIMENTEL, T. ; MELLO, R. Professores apontam problemas ortográficos, plágios e conteúdos errados no material didático oferecido pelo governo de MG. G1 Minas Gerais: 08 de jun. de 2020. Disponível em: <https://g1.globo.com/mg/minas-gerais/noticia/2020/06/08/professores-apontam-problemas-ortograficos-plagios-e-conteudos-errados-no-material-didatico-oferecido-pelo-governo-de-mg.ghtml>. Acesso em 22 jul. 2021.
ROCHA, R. Desemprego leva 32 milhões de Brasileiros a trabalharem mais e ganharem menos com Apps. In: Portal CUT, 15 de Abr. de 2021. Disponível em: < https://www.sinprodf.org.br/desemprego-leva-32-milhoes-de-brasileiros-a-trabalhar-mais-e-ganhar-menos-com-apps/ >. Acesso em 22 jul 2021.
Documentos, Leis, Memorandos e Planos de Estudo Tutorado
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica 2019. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: < http://inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica > Acesso em 2 jul. 2021.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional(LDB). Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
BRASIL. Lei 13.415/2017. Brasília, 2017.
BRASIL. Portaria Nº 1.023, de 4 de Outubro de 2018. Brasília, 2018.
Plano de Estudo Tutorado 2 (PET 2), 3º EM Regular Diúrno, Secretaria Estadual de Educacao (SEE/MG), 2020, p. 177-189. Disponível em: < https://drive.google.com/file/d/1o7Pz-H2dOo1kzJJU89kGElsJUsEzuAKC/view>. Acesso em 29 jun. 2021.
Grupo de Estudos de África Pré-Colonial da Universidade Federal de Minas Gerais (GEAP-UFMG). Parecer Técnico dos Planos de Estudo Tutorado do Estado de Minas Gerais. 06 de Junho de 2020. Disponível em: < http://www.lutapelosocialismo.org.br/files/parecer-tecnico-apostilas-estado-de-minas-gerais.pdf >. Acesso em 12 jul 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.