Patrimonial education and history teaching

the spaces for valuing the afro-capixaba culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i16.38608

Keywords:

Cultura popular; Capixaba; Ancestralidade; Patrimônio Cultural; Educação Patrimonial.

Abstract

Abstract: The present article aims the reflection about the historic constitution of afro-capixaba culture and its space in Espírito Santo education, since it has the need to give visibility and protagonism to african and capixabas traditions through activities that value the historic, social and cultural elements of knowledge ancestors and their relation with the capixaba patrimony. Therefore, were used the concepts from the popular culture by Chartier (1995) and Arão de Azevedo Souza (2010); cultural identities by Stuart Hall (2006); oral tradition and ancestry, by Michele Schiffler (2016), and finally, the afro-capixaba term used by Cleber Maciel (2016).  We have used as object of analysis the cultural manifestations of Congo and of the Ofício das Paneleiras, listed as immaterial cultural patrimony, to exemplify the religious syncretisms and cultural assimilations that form the state cultural identity. Then, we based on the concepts of cultural patrimony and patrimonial education, to establish relations between these and the teaching of the african people history in Brazil and their heritages. Thereby, we traced briefly the reality of the teaching of these cultures, a lot of times marginalized in formal teaching spaces. At the end of the article we propose two activities that would value the historic, social and cultural elements of knowledge ancestors and their relation with the capixaba patrimony, making possible, by the heritage education in history teaching, to give visibility to african and capixaba traditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Rosângela Janja Costa. A África e a afro-ascendência: um debate sobre a cultura e o saber. In: SILVA, Cidinha (Org.). Ações afirmativas em educação: experiências brasileiras. São Paulo: Summus, 2003.

BRASIL. Decreto-lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 01 de outubro de 2021.

BRASIL. Decreto-lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 02 de out. de 2021.

COSTA, Marli Lopes; CASTRO, Ricardo Vieiralves. Patrimônio Imaterial Nacional: preservando memórias ou construindo histórias?. Estudos de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 125 - 131, ago. 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/epsic/a/T7jwRjYsTwBvyCZjGFcpgWB/?lang=pt>. Acesso em: 13 de set. 2021.

CHARTIER, Roger. Cultura Popular: revisitando um conceito historiográfico. Estudos históricos. Tradução: Aone-Marie Milon Oliveira. Rio de Janeiro, v. 8, n. 16, p. 179 - 192, 1995. Disponível em: <https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2005/1144>. Acesso em 30 de jun. 2022.

FLORÊNCIO, Sônia R. Rampim. Educação Patrimonial: algumas diretrizes conceituais. In: PINHEIRO, Adson Rodrigo (org.). Cadernos do patrimônio cultural: educação patrimonial. Fortaleza: Secultfor/ Iphan, 2015, p. 21-32. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/EduPat_Cadernos_do_patrimonio_educacao_patrimonial_volI(3).pdf >. Acesso em 30 de jun. 2022.

HALL, Stuart. A identidade Cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006. Disponível em: <https://leiaarqueologia.files.wordpress.com/2018/02/kupdf-com_identidade-cultural-na-pos-modernidade-stuart-hallpdf.pdf >. Acesso em 30 de jun. 2022.

IPHAN. Programa Nacional do Patrimônio Imaterial. 3 ed. 2008. (Folder Institucional). Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Anexo%201%20PNPI.pdf>. Acesso em: 30 de jun. de 2022.

IPHAN. Portal do IPHAN. Ofício das Paneleiras de Goiabeiras. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/51/>. Acesso em: 02 out de 2021.

IPHAN. Portal IPHAN. Iphan - Espírito Santo: Patrimônio Imaterial. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/es/pagina/detalhes/632> Acesso em: 02 de out. de 2021.

LOPES, Nei. Bantos, Malês e identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MACIEL, Cleber. Negros no Espirito Santo. In: OLIVEIRA, Osvaldo Martins de (org.). Negros no Espírito Santo. 2ª ed. Vitória: Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, 2016. p. 53 - 166. Disponível em: <https://ape.es.gov.br/Media/ape/PDF/Livros/MioloLivroNegros_FINAL_BAIXA.pdf>. Acesso em: 30 de jun. 2022.

MARCELINO, Brunna Terra. Se a coisa tá preta, a coisa tá boa: o ensino de história e o patrimônio cultural na formação das identidades dos estudantes negros. Monografia (Licenciatura em História) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Vitória, 2020.

MATOS, Isla Andrade Pereira. Ação Educativa do Museu Afro Brasil: Educação Patrimonial no combate à discriminação étnico-racial. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC). São Paulo, 2013. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=149714>. Acesso em: 30 de jun. 2022.

MERLO, Patrícia. Repensando a tradição: a moqueca capixaba e a construção da identidade local. Interseções. Rio de Janeiro, v. 13 n. 1, p. 29 - 36, jun. 2011. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/intersecoes/article/view/4603>. Acesso em: 30 de jun. 2022.

MUNANGA, Kabengele (org.). Superando o racismo na escola. Brasília: MEC, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/racismo_escola.pdf >. Acesso em: 30 de jun. 2022.

MUNANGA, Kabengele. Por que ensinar a história da África e do negro no Brasil de hoje?. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 62, p. 20–31, dez. 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rieb/a/WxGPWdcytJgSnNKJQ7dMVGz/?format=pdf&lang=pt >. Acesso em: 30 de jun. 2022.

NICOLE, Braz; et al. As paneleiras de Goiabeiras e a arte de fazer panela de barro. Ensaio etnográfico sobre a cultura do barro. Simbiótica. UFES, v. ún. n. 01, p. 1 - 37, jun. 2012. Disponível em: < https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/4524 >. Acesso em: 30 de jun. 2022.

PET Conexões Cultura UFES. Mangue Escola - PET Conexões Cultura em parceria com o grupo SOS Manguezal. Youtube, 3 ago. 2020. Disponível em: <https://youtu.be/2N6dtFn8Euw>. Acesso em: 20 set. 2021.

QUINTINO, Isabel Cristina de Araújo. O Congo Capixaba como Patrimônio Imaterial: As Festas de São Benedito na Serra e as Bandas de Congo. Dissertação (Mestrado em Museologia e Patrimônio) - UNIRIO/ MAST. Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: <http://www.repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/handle/unirio/12849?show=full>. Acesso em: 30 de jun. 2022.

SCHIFFLER, Michele Freire. Tradição, Oralidade e Ancestralidade. Feira Literária Brasil - África de Vitória-ES, Vitória, v. 1, n. 2, p. 1 - 12, ago. 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufes.br/index.php/flibav/article/view/14039>. Acesso em: 18 ago. 2021.

SERAFIM, Nadia Juliana Rodrigues; CAPRINI, Aldieris Braz Amorim. Cultura Imaterial e Formação Docente: o Congo e a Folia de Reis na Serra-ES. Vitória: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, 2020. p. 14 - 25; 45 - 56. Disponível em: <https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/612 >. Acesso em: 30 de jun. 2022.

SIMAN, Lana Mara de Castro. Práticas culturais e práticas escolares: aproximações e especificidades no ensino de história. História&Ensino, Londrina, v. 9, p. 185-204, out. 2003. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/12083/10625>. Acesso em: 30 de set. 2021.

SOUZA, Arão de Azevedo. Debates sobre cultura, cultura popular, cultura erudita e cultura de massa. XII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste. Campina Grande. Anais. São Paulo: Intercom, 2010. p. 1 - 14. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/regionais/nordeste2010/resumos/r23-1573-1.pdf >. Acesso em: 30 de jun. 2022.

Published

21-12-2023