Problem Solving of the Additive Conceptual Field by Teachers Who Are Formed in Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.38621

Keywords:

Problem situations; Early years of elementary school; Theory of Conceptual Fields

Abstract

The knowledge used by teachers in solving problems involving addition or subtraction are related to the teaching and learning of these operations by students. In view of this, this article seeks to identify the theorems in action mobilized by teachers from the early years of elementary school who teach in state schools in northern Espírito Santo, in the resolution of six problems that contemplate the basic additive relationships of the Additive Conceptual Field, according to the Theory of Conceptual Fields (TCC). A qualitative research was conducted, in which data collection occurred through a questionnaire sent by WhatsApp. In the analysis of the data obtained from the return of the answers of 12 teachers who worked in 5 different schools, it was observed that all teachers correctly solved three of the six problems proposed. In three problems, some erroneous resolutions were identified, revealing the mobilization of false theorems in action in the resolutions. Incorrect answers indicate difficulties in interpreting statements and familiarity with certain categories of problems may have led to greater ease in solving them correctly. Therefore, there are indications that some categories of problems are used more by teachers, in their teaching practices, than others, which can be caused by the lack of knowledge about TCC. The results reveal the importance of acquiring knowledge about the Additive Conceptual Field by teachers, so that false theorems in action do not remain in their conceptions, and students are provided with the systematization of the totality of knowledge inserted in this Field

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, E. A. M.; BRUNELLI, O. A.; COSTA, J. F. da. Uma análise do campo conceitual aditivo na formação de professores alfabetizadores de matemática. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, v.5, n.2, p.67-94, 2015. Disponível em: <https://ojs2.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/426/308> Acesso em: 23 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 25 mai. 2021.

EBERHARDT, I. F. N.; COUTINHO, C. V. S. Dificuldades de aprendizagem em matemática nas séries iniciais: diagnóstico e intervenções. Vivências, Erechim, v.7, n.13, p.62-70, 2011. Disponível em: <http://www2.reitoria.uri.br/~vivencias/Numero_013/artigos/artigos_vivencias_13/n13_08.pdf> Acesso em: 04 set. 2021.

ESTEVÃO, K. P.; SAMBUGARI, M. de F. C. S.; BUSELLI, M. A importância da alfabetização matemática no ciclo I do Ensino Fundamental. Revista Eletrônica de Ciências Humanas. Pindamonhagaba, v.3, n.2, p.9-20, 2020. Disponível em: <https://www.revistaeletronicafunvic.org/index.php/c14ffd11/article/view/118/188> Acesso em: 12 set. 2021.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009, 405p.

MAGINA, S.; CAMPOS, T. M. M.; GITIRANA, V. Repensando Adição e Subtração: Contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. 1.ed. São Paulo: PROEM, 2001.

MAGINA, S. et al. As Estratégias de Resolução de Problemas das Estruturas Aditivas nas Quatro Primeiras Séries do Ensino Fundamental. Zetetiké, Campinas, v.18, n.34, p.15-50, 2010. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646679/13581> Acesso em: 10 set. 2021.

MORO, M. L. F. Adição/Subtração: os caminhos de sua psicogênese em situações de aprendizagem. Psicologia da Educação, São Paulo, v.12, p.89-119, 2001. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/psicoeduca/article/view/41358> Acesso em: 27 mai. 2021.

VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009, 322p.

VERGNAUD, G. La teoría de los campos conceptuales. Recherches em Didáctique des Mathématiques, v.10, n.2,3, p.133-170, 1990.

ZATTI, F.; AGRANIONIH, N. T.; ENRICONE, J. R. B. Aprendizagem matemática: desvendando dificuldades de cálculo dos alunos. Perspectiva, Erechim, v.34, n.128, p.115-132, 2010. Disponível em: <https://uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/128_142.pdf> Acesso em: 04 set. 2021.

Published

26-12-2022