The initial formation of Mathematics teachers
an analysis from elective subjects
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.39120Abstract
This article aims to analyze the offers of elective subjects in Mathematics courses at Federal Universities in the State of Bahia, discussing the possible contribution to Mathematics undergraduates. The research carried out was qualitative, the data analysis was based on the information contained in the curriculum. For the production of data, it was used the choices of four Federal Universities of Bahia, in which from them, it is possible to analyze through the curricula, the possible contributions that the disciplines can offer both in the initial and continuous formation of the licentiate in Mathematics.The results showed that the subjects present techniques that, based on theory, can support the work of the Mathematics teacher, in order to know tools that can be used in the classroom. In this sense, the importance of elective subjects is perceived, considering that many demonstrate that Mathematics is not defined only by numbers, but that they are constituted of stories, issues of social orders, which help undergraduates in approaches in the classroom. of class.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto; Augusto Pinheiro. 70. ed. São Paulo: Almedina Brasil, 2016.
BAUMGARTEL, Priscila. O uso de jogos como metodologia de ensino da Matemática. XX EBRAPEM. Curitiba- PR. Anais... 2016.
BIEMBENGUT, M. S. Concepções e Tendências de Modelagem Matemática na Educação Brasileira. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática. v. 7. n. 10. p. 195-204. Costa Rica, 2012.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Editora: Porto. 2010.
BRASIL. Lei nº 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm . Acesso em 28 de maio de 2023.
BRASIL. Lei nº 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm . Acesso em 28 de maio de 2023.
BRASIL. Decreto nº 10.502 de 30 de setembro de 2020. Disponível em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.502-de-30-de-setembro-de-2020-280529948 . Acesso em 28 de maio de 2023.
CAZORLA, I. M.; CASTRO, F. C. O papel da estatística na leitura do mundo: o letramento estatístico. Publication UEPG, Ciências Humanas, Linguística, Letras e Artes, Ponta Grossa, v. 16, n.1, p. 45-53, jun. 2008.
GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, [S. l.], n. 100, p. 33-46, 2014.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.
MELLO, G. N. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical. Revista Ibero-Americana de Educação. Madri. v. 25, p. 147-174, 2001.
NÓVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
PAIS, L. C. Didática da Matemática: Uma análise da influência Francesa. 4ª edição. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2019.
ONUCHIC, L. de La R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro (SP), v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.
SAITO, F. Construindo interfaces entre História e ensino da Matemática. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 3, n. 1, 2016.
SÁNCHEZ, P. A. A Educação inclusiva: um meio de construir escolas para todos no século XXI. Inclusão - Revista da Educação Especial, p. 7-19, out.2005.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14 n. 40 jan./abr. 2009.
SAVIANI, Dermeval. Formação de Professores no Brasil: Dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica - V.9, n.1, pp.07-19, 2011.
VIANA, M. da C. V.; SILVA, M. C. Concepções De Professores De Matemática Sobre A Utilização Da História Da Matemática No Processo De Ensino-Aprendizagem. In: Encontro Nacional de História da Matemática, 9, 2007, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, 2007.
ZORZAN, A. S. L. Ensino-Aprendizagem: Algumas Tendências na Educação Matemática. R. Ciências Humanas Frederico Westphalen, v. 8 n. 10 p. 77 – 93, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Girlane da Silva dos Santos, Zulma Elizabete de Freitas Madruga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.