Use of Youtube video lessons as a complement to teaching
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i16.39357Keywords:
digital technologies; teaching; Video lessonsAbstract
The information society is extremely focused on technologies and interactions and the various expressions of culture that make up the digital age. Considering the existing platforms, Youtube has been, in recent decades, an environment conducive to communication and instructional or educational content. Therefore, this article aims to analyze the use of Youtube as a digital platform to complement teaching from the case of the Descomplica channel. Thus, it is intended to: carry out a survey of the media used by Descomplica in teaching content; to characterize the observed data in terms of weak and strong ties, multimodality/multimedia, social capital, types of networks, transmedia and crossmedia and dialogic relationship; understand the advantages and disadvantages of this type of platform. The methodology is content analysis, as a technique that allows describing, recording, analyzing and comparing, in format and content, the productions of the audiovisual channel. With the results, it is inferred that the creation of content varies in volume of information, in the presence of the teacher and in the visual of the pieces for each medium, with a balance in the language, which seeks to maintain a certain authority in the educational area of the profile and, at the same time, At the same time, it uses colloquialism and everyday references to captivate its public of interest.
Downloads
References
AGUIAR, Adriana. Facebook: tudo sobre a rede social mais usada do mundo. Rock Content. 13 ago. 2016. Disponível em: rockcontent.com/br/blog/facebook/. Acesso em: 10 mai. 2022.
AGUIAR, Adriana.Instagram: saiba tudo sobre esta rede social. Rock Content. 17 ago. 2018. Disponível em: rockcontent.com/br/blog/instagram/. Acesso em: 10 mai. 2022.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate. Processos de ensinagem na universidade. 5. ed. Joinville: Univille, 2009.
BARROS, Matheus. O Que é LinkedIn: Confira o Guia Completo Sobre a Plataforma. Olhar Digital. 02 mar. 2022. Disponível em: olhardigital.com.br/2022/03/02/internet-e-redes-sociais/o-que-e-linkedin/. Acesso em: 10 mai. 2022.
CASAROTTO, Camila. Descubra como fazer Marketing no Youtube e conseguir bons resultados. Rock Content. 05 jan. 2020. Disponível em: rockcontent.com/br/blog/marketing-no-youtube. Acesso em: 10 mai. 2022.
CASAROTTO, Camila. Guia do Pinterest: como usar um dos maiores mecanismos de busca visual do mundo. Rock Content. 22 jul. 2019. Disponível em: rockcontent.com/br/blog/pinterest. Acesso em: 10 mai. 2022.
GABRIEL, Martha. Você, eu e os robôs. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRILLETTI, Laís. Como o Descomplica fez do aprendizado contínuo uma estratégia de crescimento. Endeavor. 30 jul. 2018. Disponível em: endeavor.org.br/historia-de-empreendedores/como-o-descomplica-fez-do-aprendizado-continuo-uma-estrategia-de-crescimento/. Acesso em: 11 mar. 2022.
MORAN, José. Reinventando as formas de ensinar e de aprender. Educação Transformadora. São Paulo, 02 jun. 2021. Disponível em: moran10.blogspot.com/2021/06/reinventando-as-formas-de-ensinar-e-de.html. Acesso em: 05 abr. 2022.
LOUBACK, Ana Letícia. Facebook muda de nome e passa a se chamar 'Meta'. Techtudo. 28 out. 2021. Disponível em:techtudo.com.br/noticias/2021/10/facebook-muda-de-nome-e-passa-a-se-chamar-meta-entenda.html. Acesso em 10 mai. 2022.
MICHEL, Maria Helena. Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais. 2ª ed. São Paulo: Atlas, 2009.
SIMÕES, Isabella de Araújo Garcia. A Sociedade em Rede e a Cibercultura: dialogando com o pensamento de Manuel Castells e Pierre Lévy na era das novas tecnologias de comunicação. Revista Eletrônica Temática, Ano V, n. 05, mai. 2009.
SOUZA, Ivan de. Afinal, qual é diferença entre site e blog? Rock Content. 22 jan. 2020. Disponível em: rockcontent.com/br/blog/diferenca-entre-site-e-blog. Acesso em: 10 mai. 2022.
STRUTZEL, Tércio. Presença digital. Rio de Janeiro: Alta Books, 2015.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
ROESCH, Sylvia Maria Azevedo. Projetos de estágio e de pesquisa em administração. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SILVA, João Pedro Ribas da; TREVISAN, Michele Kapp; GHISLENI, Taís Steffenello. Práticas publicitárias direcionadas ao meio educacional. In: PROPESQ LIGHT PLUS- ENCONTRO DE PESQUISADORES EM PUBLICIDADE E PROPAGANDA, 11., 2021, São Paulo. Anais ... São Paulo: USP, 2021.
SULZ, Paulino. O guia completo de Redes Sociais: saiba tudo sobre as plataformas de mídias sociais. Rock Content. 18 mar. 2020. Disponível em: rockcontent.com/br/blog/tudo-sobre-redes-sociais. Acesso em 10 mai. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Graziela Frainer Knoll, Alice Melo Xavier, Taís Steffenello Ghisleni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.