Mind maps
a methodological proposal for teaching science and biology
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i18.42750Keywords:
Content synthesis; teaching technique; learningAbstract
Mind maps are teaching resources that are widely used in education due to their ability to synthesize content and connect ideas. In the teaching of Science and Biology, it tends to encourage and help the memorization of content as well as meaningful learning due to the association and connection of terms and ideas. In this context, this work aims to discuss the use of mind maps in the teaching of science and biology based on an appreciation of scientific work on the subject. In order to achieve the proposed objective, a literature review was carried out, using Google Scholar and Scielo as databases, in which articles were researched between the periods 2019 to 2023. The key search words were: mental maps, biology teaching, science teaching, primary and secondary education. The results show that mind maps are an important didactic strategy for teaching science and biology. Most of the works had the intention of having students build mind maps on the topics being covered in class, topics such as soils, viruses, cytology and invertebrates were covered. Finally, the research highlighted the use of mind maps in science and biology teaching, bringing contributions and reflections on the use of this teaching and learning strategy.
Downloads
References
ALVES, A. A.; OLIVEIRA, I. B. M.; KISTEMANNJÚNIOR, M. A. Metodologias ativas de aprendizagem por meio de produção de vídeos e construção de mapas mentais. In: MARSHESAN, L. J. S. C.; NEU, A. F. (Orgs). Metodologias ativas de aprendizagem na educação básica, técnica e superior. Nova Xavantina, MT: Pantanal Editora, 2021. 52p.
BARROS, D. de P. M.; DE OLIVEIRA CRESPO, N. D. Uso de mapas mentais para avaliação do potencial educativo do modelo didático bidimensional sobre replicação do DNA. ACTIO: Docência em Ciências, v. 5, n. 3, p. 1-19, 2020.
CAÑETE, C. L. Mapa mental interativo como atividade de ensino para o aprendizado da divisão celular. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 8. 2021. Anais [...]. Maceió: Editora Realize, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO_COMPLETO_EV174_MD4_ID14823_TB2700_29112022113750.pdf. Acesso em: 15 abr. 2023.
COSTA, F. da S. M.; DE MIRANDA, A. F.; FALEIRO, A. C. Utilização de mapas mentais e conceituais como ferramenta de aprendizagem significativa para o ensino de citologia. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 4, p. 23443-23461, 2022.
DA SILVA MIRANDA, Ana Telma; DO VALLE, Mariana Guelero. O que dizem os alunos sobre o uso de Mapas Mentais e Mapas Conceituais para sua aprendizagem?. Educação, Ciência e Cultura, v. 27, n. 2, 2022.
DA SILVA, B. R. T.; VASCONCELOS, A. K. P.; DE OLIVEIRA, A. B. A utilização de mapas mentais no ensino-aprendizagem de ciências: um caso de alunos nos anos finais, numa escola privada em Fortaleza-Ceará. Revista Prática Docente, v. 6, n. 3, p. e096-e096, 2021.
DA SILVA, D. C.; DE FRANÇA, S. B. O uso de mapas mentais como estratégia de ensino-aprendizagem: impactos da pandemia da covid-19 e o consumo em questão. In: Congresso Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, 7. Campina Grande, 2022. Anais [...] Campina Grande: Editora Realize, 2022. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2022/TRABALHO_COMPLETO_EV177_MD1_ID1206_TB559_13072022154533.pdf. Acesso em: 16 abr. 2023.
DA SILVA, E. S. O uso dos mapas mentais no ensino de biologia: relato de experiência na residência pedagógica. 2019. Campina Grande, 2019. Anais [...]. Campina grande: Editora Realize, 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2019/TRABALHO_EV126_MD1_SA15_ID2317_30072019223317.pdf. Acesso em: 16 abr. 2023.
DE ALCANTARA, E. F. S. Mapa conceitual e mapa mental. Simpósio, [S.l.], n. 8, mar. 2020. ISSN 2317-5974. Disponível em: http://revista.ugb.edu.br/ojs302/index.php/simposio/article/view/2106. Acesso em: 24 out. 2023.
DE PAULA COELHO, D. et al. Mapa Mental e Cruzadinha: Ferramentas facilitadoras no processo de ensino-aprendizagem em Biologia. Anais Educação em Foco: IFSULDEMINAS, v. 1, n. 1, 2021.
FÉLIX, M. E. O.; LIMA, B. T. S. As metodologias ativas na construção do conhecimento científico: utilização do método JigSaw (quebra-cabeças) e mapa conceitual para o ensino de funções oxigenadas. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 1, 2021.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas da Pesquisa Social. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2021.
LEITE, P. R. M. et al. O ensino da Biologia como uma ferramenta social, crítica e educacional. Revista Ensino de Ciências e Humanidades-Cidadania, Diversidade e Bem Estar-RECH, v. 1, n. 1, Jul-Dez, p. 400-413, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/rech/article/view/4749/3855. Acesso em: 03 out. 2023.
PRODANOVE; C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013. [recurso eletrônico]. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 03 out. 2023.
SANTOS, C. R. da S.; CONCEIÇÃO, A. R. da; MOTA, M. D. A. A utilização dos mapas mentais como instrumento avaliativo no ensino de biologia. In: CASTRO, P. A. de. (org.) de Avaliação: Processos e Políticas. Campina Grande: Realize eventos, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2019/ebook3/PROPOSTA_EV127_MD4_ID644_01102019222331.pdf. Acesso em: 16 abr. 2023.
SILVA, V. B. G. da. Propostas de mapas mentais como instrumento de aprendizagem para o aprendizado de bioquímica no ensino médio. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso.
SOUSA, E. M. et al. Construção de mapas mentais como instrumento facilitador no ensino de ciências por investigação. HUMANIDADES E TECNOLOGIA (FINOM), v. 37, n. 1, p. 153-163, 2022. Disponível em: http://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/3215. Acesso em 16 abr. 2023.
TAVARES, L. A.; MEIRA, M. C.; DO AMARAL, S. F. Mapa mental interativo: a concepção de uma mídia rica para a aprendizagem. Educação, Ciência e Cultura, v. 26, n. 1, p. 01-12, 2021.
WOICIECHOWSKI, T. et al. Análise de mapas mentais na percepção de estudantes do Ensino Fundamental II sobre o solo. Terrae Didatica, v. 18, p. e022031-e022031, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Regilane de Sousa Rodrigues, Tayane Rodrigues Barbosa, Antonia Railene de Souza Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.