Chemistry teaching and ethnic-racial issues

teaching content from the perspective of law no. 10.639/03 in high school

Authors

  • Carla da Silva Meireles CEUNES/UFES
  • Eloara de Jesus Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i19.43004

Keywords:

Anti-racist education; Afro-Brazilian culture; Black Movement

Abstract

Federal Law 10,639/03 amends the National Education Guidelines and Bases Law (LDB) and establishes the mandatory teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture in public and private primary and secondary schools. This work presents qualitative research, based on a bibliographical review to search for articles with approaches to teaching chemistry associated with Law 10.639/03 to deal with ethnic-racial issues at secondary level. The objective was to seek proposals that could contribute to the teaching of Chemistry based on the education of ethnic-racial relations and the implementation of Law 10,639/2003, as well as identifying difficulties encountered in this area. 10 publications were selected, on the Google Scholar platform, covering the period 2018-2022. This study deals with a topic of extreme importance and contributes to the discussion of the topic of planning different approaches. According to the work analyzed, it is possible to implement the Law with approaches carried out in a Chemistry class as well as the relationship with important concepts in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVINO, Antonio Cesar Batista; BENITE, Anna Maria Canavarro; MOREIRA, Marilene Barcelos; CAMARGO, Marysson J. R. A Lei 10.639/2003 e o Ciclo da Cana-de-Açúcar: Uma intervenção pedagógica no ensino de Química. Educação Química en Punto de Vista, [S. l.], v. 5, n. 2, 2021a.

ALVINO, Antonio Cesar Batista; BENITE, Anna Maria Canavarro; MOREIRA, Marilene Barcelos; LIMA, Geisa Louise Mariz; SILVA, Aliny Gomes; MOURA, Arcanjo Rodrigues. Química Experimental e a Lei 10.639/2003: a inserção da história e cultura africana e afro-brasileira no ensino de Química. Química Nova Na Escola, v. 42, n.02, p. 136-146, mai. 2020.

ALVINO, Antonio Cesar Batista; BENITE, Anna Maria Canavarro; MOREIRA, Marilene Barcelos; CAMARGO, Marysson J. R.; LIMA, Geisa L. M.; SILVA, Aliny G.. Metalurgia do ferro em África: A Lei 10.639/03 no Ensino de Química. Química Nova Na Escola v. 43, n. 4, p. 390-400, nov. 2021b.

ARAÚJO, Leonor Franco. A Lei 10639 e sua maior idade. Há o que se comemorar?. Revista Docência e Cibercultura, v. 5, n. 2, p. 279-294, 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1. ed. São Paulo, SP: Ed. 70, 2011.

BASÍLIO, Thamiris Anacleto; FRANÇA, Marileide Gonçalves. O ensino de química na perspectiva da educação das relações étnico-raciais. Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros, São Luís, n.6, p. 238-270, jul/dez, 2020.

BRASIL, Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 9 jan. 2003.

BRASIL. SECRETARIA ESPECIAL DE POLÍTICAS DE PROMOÇÃO DA IGUALDADE RACIAL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Ministério da Educação, Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial, 2004.

CAMARGO, Marysson Jonas Rodrigues; BENITE, Anna Maria Canavarro. Educação para as relações étnico-raciais na formação de professores de química: sobre a lei 10.639/2003 no ensino superior. Química Nova na Escola, v. 42, p. 691-701, jun. 2019.

CUNHA JÚNIOR, Henrique. Tecnologia africana na formação brasileira. Rio de Janeiro: CEAP, 2010.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FAIAD, Caio. Arte afro-brasileira e Química: caminhos interdisciplinares para a Educação das Relações Étnico-Raciais. ReDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação, v. 2, n. 2, p. 213-228, dez. 2020.

FRANCISCO, Zulmira Luís. A educação informal e a educação formal: interfaces e significados de saberes no ensino de Química em Moçambique. Olhar de Professor, v. 8, n. 1, p. 141-150, 2005.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial: por um projeto educativo emancipatório. Retratos da Escola, [S. l.], v. 2, n. 2/3, 2008.

HEIDELMANN, Stephany Petronilho; SILVA, Joaquim Fernando Mendes Da ; PINHO, Gabriela Salomão Alves . O ensino de Química e a cultura afro-brasileira e africana: ação docente e compromisso social. Revista Confluências Culturais, v. 8, n. 3, p. 119–130, 2019.

LIMA, Rafaela dos Santos; FONSECA, Larissa da Conceição; GOIS, Lucas dos Santos; DE JESUS, Rildo Sena. Tessituras no Ensino de Química: interfaces para abordagem das questões étnico-raciais na sala de aula. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 5, p. 137-151, dez. 2020.

MASSI, Luciana; MORIS, Carlos Aparecido Alves; PIZA, Camila Toledo; PRIMO, Carolina Martins; CRUZ, Elliston Mazela da; FACIROLLI, Eloisa Marques de S.; CARVALHO, Francine Ferreira de; PEDROSO, João Victor Callera; NICHOLSON, Melany Isabel Garcia; FERREIRA, Thiago Lima. Propostas de Ensino de Química focadas nas Questões Étnico-Raciais: uma experiência na licenciatura e seus desdobramentos para o nível médio. Química Nova na Escola, Vol. 43, N° 3, p. 208-215, Ago. 2020.

MELO, Eliane; PERES, Paulo Edelvar Corrêa; COSTA, Vânia Medianeira Flores; ARAUJO, Luiz Ernani B. Pesquisa participante em educação ambiental: a construção da metodologia e do currículo no ambiente escolar. Monografias Ambientais, v. 1, n. 1, p. 1-16, 2010.

PAIXÃO, Kananda Eller Souza; NETO, Hélio Da Silva Mésseder. Quem vai chegar primeiro: a bala ou a ciência? As dificuldades e as potencialidades que os professores de química têm em relacionar o ensino de química e relações étnico raciais. Revista Debates em Ensino de Química, v. 6, n. 2, p. 36–64, 2021.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-Raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 329–344, ago. 2019.

KATO, Danilo Seithi; SCHNEIDER-FELICIO, Beatriz Vivian. “Cabelo Bom/Ruim ou Bastonete de Queratina?” – Dimensão Estética de uma Controvérsia Étnico-Racial no Ensino de Química no Contexto da Educação Popular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 623–647, 2019.

SANTOS, Jucimara de Jesus Santos dos; SANTOS, Paloma Nascimento dos; CABRAL, Patrícia Fernanda de Oliveira. DESIGN DE ESTUDOS DE CASO HISTÓRICOS PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: CONTRIBUIÇÕES PARA O ENSINO DE QUÍMICA. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, v. 3, n. 7, p. 1-24, 2022.

SANTOS, Paloma Nascimento dos. Quem (ou o que se) produz sobre relações étnico-raciais e ensino de química? Apontamentos para um futuro. Scientia Naturalis, v. 3, n. 4, p. 1604-1616, 2021.

SANTOS, S. A. A Lei n. 10.639/03 como fruto da luta antirracista do Movimento Negro. In: BRASIL. Educação antirracista: caminhos abertos pela Lei Federal n. 10.639/03. Brasília, DF: SECADI [Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade], 2005. (Coleção Educação para Todos.)

SILVA, Arlene Santos; PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Químicxs negros e negras do século XX e o racismo institucional nas ciências. Revista Exitus, v. 9, n. 4, p. 121-146, 2019.

SILVA, Geraldo da; ARAÚJO, Márcia. Da interdição escolar às ações educacionais de sucesso: escolas dos movimentos negros e escolas profissionais, técnicas e tecnológicas. In: ROMÃO, J. (org.). História da educação do negro e outras histórias. Brasília, DF: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. Disponível em: http://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/publicacoes/historia_educacao_negro.pdf .

Published

09-08-2024