Semiotic competence and the educational process

multimodality in the development of strategies in geography class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i20.43834

Keywords:

Semiotic Competence; Geography Education; Multimodality; Semiotics.

Abstract

In the face of the need for the construction of knowledge and the acquisition of skills, the development of pedagogical strategies focused on specific language-related competencies becomes imperative to facilitate the teaching-learning process. In this context, semiotic competence and multimodal approach stand out as essential elements in the field of geography education. The overall objective of this study is to analyze the theoretical foundations of semiotics, grounding semiotic competence in accordance with the guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC), aiming to establish a pedagogical praxis in lesson planning. Additionally, the study seeks to examine the correlated contributions of social semiotics and multimodality in shaping pedagogical practices in geography education. Methodologically, this research takes the form of a qualitative exploratory study, employing principles of bibliographic research. The results offer valuable insights to enhance educational practices, adapting them to contemporary demands and fostering a more effective and meaningful geographical education. The significance of multimodal approach concepts, specifically modal density, which considers modal intensity and modal complexity, is highlighted in alignment with semiotic competencies guided by BNCC directives. In conclusion, the multimodal approach, when aligned with semiotic competencies in the teaching process, demonstrates considerable potential for the development of consistent lesson plans, significantly contributing to an enhanced interpretation and construction of knowledge by students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Robson Martines, Universidade Estadual Paulista

Doutorando em Ciência da Informação pelo PPGCI-Unesp/Marília-SP (FFC). Mestre em Ciências da Informação pelo programa PPGCI - Unesp - Marília/SP (2020). Graduado em Letras - Inglês - Faculdades Integradas Regionais de Avaré (2005) e graduado em Pedagogia para Licenciados pela Universidade Nove de Julho (2014). Professor de Língua Portuguesa, Literatura, Filosofia e Sociologia. Experiente na área de Letras-Linguagem, com ênfase em Linguística, Sociolinguística, Morfologia, Sintaxe, Semiologia, Semiótica, Semântica, Análise do Discurso, Linguística Textual, Pragmática, Filosofia da Linguagem e Representação Social.

Etefania Cristina Pavarina, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

Doutoranda em Ciência da Informação na Universidade Estadual Paulista (UNESP/Marília). Mestra em Ciência da Informação e Bacharel em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela Universidade Federal de São Carlos. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa Fundamentos Teóricos da Informação (UNESP). Bibliotecária. 

References

ALVES, D. C.; RIBEIRO, M. V. G. A questão dos multiletramentos e da cultura digital no ensino superior da ciência geográfica. Nuances: estudos sobre Educação, v. 31, p. 377-395, 2020. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/8333. Acesso em: 15 fev. 2024.

BAKHTIN, M. M. (V.N. Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hicitec, 2006.

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BATISTA, N. L.; BECKER, E. L. S.; CASSOL, R. Reflexões metodológicas sobre Cartografia Escolar, Multimodalidade e Multiletramentos com foco de análise na Educação Básica. Caderno de Geografia, v. 29, n. 59, p. 927-953, 2019. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/geografia/article/view/19486. Acesso em: 17 fev. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Plano Nacional do Livro Didático/2024 - Geografia. Brasília: MEC, 2024. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/assets-pnld/guias/Guia_pnld_2024_objeto1_obras_didaticas_pnld_2024_objeto1_obras_didaticas_geografia.pdf. Acesso em: 13 fev. 2024.

BRASSAC, C.; FIXMER, P.; MONDADA, L.; VINCK, D. Interweaving objects, gestures, and talk in context. Mind, Culture, and Activity, v. 15, n. 3, p. 208-233, 2008. https://doi.org/10.1080/10749030802186686

CAMICIOTTOLI, B. C.; CAMPOY-CUBILLO, M. C. Introduction: The nexus of multimodality, multimodal literacy, and English language teaching in research and practice in higher education settings. System, v. 77, p. 1-9, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.system.2018.03.005. Acesso em: 19 fev. 2024.

DEON, A. R.; CALLAI, H. C. O ensino de geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Educação em Análise, v. 5, n. 1, p. 79–101, 2020. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/40186. Acesso em: 20 fev. 2024.

EL REFAIE, E. Visual modality versus authenticity: the example of autobiographical comics. Visual Studies, v. 25, n. 2, p. 162-174, 2010.

FIORIN, J. L. (org.). Introdução à Linguística. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de Semiótica. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

HODGE, R.; KRESS, G. Social semiotics. New York: Cornell University Press, 1988.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

KRESS, G.; JEWITT, C.; OGBORN, J.; TSATSARELIS, C. Multimodal teaching and learning: The rhetorics of the science classroom. London: Continuum, 2001.

KRESS, G.; T. Van LEEUWEN. Reading images: The grammar of visual design. 2nd ed. London and New York: Routledge, 2006.

KRESS, G.; Van LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. Arnold, London, 2001.

LOTMAN, I. M. Sobre o problema da tipologia da cultura. Semiótica Russa. Schnaiderman, B. (Org.). São Paulo: Perspectiva. 31-42, 1979.

MARTINES, A.R.; MOREIRA, W.; ALMEIDA, C. C. Do signo ao tesauro: contribuições de três correntes da linguagem. Ciência da Informação, [S. l.], v. 51, n. 1, 2022. DOI: 10.18225/ci.inf.v51i1.5543. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/5543. Acesso em: 26 fev. 2024.

NOGUEIRA, A. R. B. O Ensino de Geografia e os desafios para uma abordagem cultural e humanista. In: PORTUGAL, J.F.; OLIVEIRA, S.S.; RIBEIRO, S.L. (Orgs.). Formação e docência em geografia: narrativas, saberes e práticas. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 191-208.

NORRIS, S. Analyzing multimodal interaction: A methodological framework. New Yrok and London:Routledge, 2004.

PEIRCE, C. S. Semiótica. Trad. José Teixeira Coelho Neto. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2017.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense, 1967.

RIZZATTI, M.; BECKER, E. L. S.; CASSOL, R. Cartografia escolar multi (geo) modal: contribuição das inteligências múltiplas, multimodalidade e neurociências para o ensino de geografia. Caderno de Geografia, v. 33, n.74, 2023.

ROJO, R. (Org.). Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

RUSSINI, A. O ensino de geografia e história na pós-modernidade: os desafios e as possibilidades das multimodalidades e das tecnologias. 2018. 99f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Humanidades e Linguagens) - Universidade Franciscana, Santa Maria, RS, 2018. Disponível em: http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/656. Acesso em: 17 fev. 2024.

SANTAELLA, L. Charles Sanders Peirce. São Paulo: Paulus, 2020.

SANTAELLA, L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 2008.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. Trad. Bras. Antônio Chelini et al. São Paulo: Cultrix, 2006.

WALSH, Maureen. Multimodal literacy: What does it mean for classroom practice?. The Australian Journal of Language and Literacy, v. 33, n. 3, p. 211-239, 2010. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF03651836. Acesso em: 19 fev. 2024.

YEO, J.; NIELSEN, W. Multimodal science teaching and learning. Learning: Research and Practice, v. 6, n. 1, p. 1-4, 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23735082.2020.1752043. Acesso em: 24 jan. 2024.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. da Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competência. Trad. Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Artmed, 2010.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Métodos para ensinar competência. Trad. Grasielly Hanke Angeli. Porto Alegre: Penso, 2020.

Published

19-08-2024