Relationships between Candomblé in the different curricular components of basic education

an analysis of scientific research from 2013 to 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i19.43843

Keywords:

Afro-Brazilian culture; Religion and Education; Candomblé

Abstract

This article aims to understand how academic research deals with the relationship between Candomblé and Teaching, within the scope of the different curricular components of Basic Education. This is a qualitative, bibliographical research, in which data production occurred from searches for research published on the Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and on Google Scholar, in both cases the key expression “Candomblé AND Teaching”. After filtering to select investigations that were compatible with the objective of this article, eight studies were listed as the analysis corpus. The results showed that even timidly, some researchers have sought to include studies on Candomblé in the most varied disciplines, as a way of approaching African and Afro-Brazilian culture in Basic Education, but still far from the desired goal of promoting equality amidst diversity. culture, and democratize culture, valuing traditions, including those with a religious bias.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Dias Santana, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Licenciando em Matemática no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Bolsista de Iniciação Científica. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTMaC).

Hellen dos Santos Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Licencianda em Matemática no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Bolsista de Iniciação Científica. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTMaC

Zulma Elizabete de Freitas Madruga Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Doutora em Educação em Ciências e Matemática. Professora adjunta de ensino de Matemática no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Docente permanente dos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (UESC) e Educação Científica e Formação de Professores (UESB). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTEMaC).

References

ALVES-GARBIM, J. F. A.; FERREIRA, E. A. G. R.; MARQUES, F. C. A. Literatura afro-brasileira e tradição oral: poéticas de (re)existência na sala de aula. Revista de Letras, Curitiba, v. 22, n. 38, p. 34-51, set. 2020.

AMARO, I. Histórias e culturas indígenas presentes na escola: potencialidades do currículo para a desconstrução da colonialidade. In: RUSSO, Kelly; PALADINO, Mariana. (Org.). Ciências, tecnologias, artes e povos indígenas no Brasil: subsídios e debates a partir da Lei n. 11.645/2008. Rio de Janeiro: Garamond, 2016. p. 103-130.

BENITE, A. M. C.; FAUSTINO, G. A. A.; SILVA, J. P.; BENITE, C. R. M. Dai-me agô (licença) para falar de saberes tradicionais de matriz africana no ensino de Química. Química Nova, v. 42, n. 5, p. 570-579, 2019.

BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na Pesquisa Educacional. São Paulo: Ciência Moderna, 2008.

BORGES, L. M.; OLIVEIRA, R. N.; CAPUTO, S.G. A organização geográfica do terreiro de candomblé contribuindo para ensino da geografia. Revista Entreideias, Salvador, v. 5, n. 2, p. 79-94, jul./dez. 2016.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação. Porto, Portugal: Editora Porto, 2010.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 15 de agosto de 2023.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso em 15 de agosto de 2023.

CASTRO, Y. P. Marcas de africania no português do Brasil: o legado negroafricano nas américas. Interdisciplinar, v.24, n. 11, jan./abr. 2016.

KOHAN, W.O.; SALES, L.F.R. O que nos fazem pensar os candomblés quando pensamos, hoje, no ensino de filosofia no Brasil? O que nos faz pensar, Rio de Janeiro, v.28, n.44, p.38-60, jan.-jun.2019

LEMOS, M. J.; Monografia de Licenciatura Plena em História, Faculdade do Médio Parnaíba, Teresina, 2014.

MELO, F. E. F. A Química do Acaçá, Revista Latinoamericana de Estudios en Cultura y Sociedad, v. 6, n 2, mai-ago, 2020.

NETO, N. A. L. A contextualização dos saberes para a descolonização de um ensino para biologia que reconheça as identidades e diferenças, Revista Entreideias, Salvador, v. 7, n. esp, p. 23-42, 2018.

OLIVEIRA, A. M. Diversidade religiosa e cultura: como as escolas estaduais da cidade de Recife discutem as religiões afro-brasileiras no contexto do ensino de História da África. Identidade! São Leopoldo, v. 24 n. 1, p. 29-43, jan.-jun. 2019.

OLIVEIRA, F. S.; MADRUGA, Z. E. F. Diaspóra africana: tecendo relações entre o Candomblé e o Ensino de Matemática. Revista Humanidades e Inovação. Palmas - TO - v.9, n. 24. 2023.

SOUZA, R. G. Os negros trazidos para o Brasil. Disponível em: https://www.google.com/amp/s/escolakids.uol.com.br/amp/historia/os-negros-trazidos-para-o-brasil.htm Acesso em 03 de agosto de 2023.

YEMONJÁ, M. B. Caroço de Dendê: a sabedoria dos terreiros. 2ª ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2008.

Published

09-08-2024