Use of experimentation in high school students' learning about adsorption and redox phenomena

Authors

  • Vivian Chagas da Silveira Universidade Federal do Espírito Santo
  • Sonia Regina Silva EEEFM Wallace Castelo Dutra
  • Juliano Cesar Almeida Rossini Junior Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44490

Keywords:

citric acid; coin cleanin; copper; chemistry education

Abstract

The teaching of chemistry through inquiry is one way to promote more effective and engaging learning. The Programa de Iniciação Científica Júnior (PIC-Jr) allows for teaching application through project development. In this proposal, students, aged between 16 and 17 years of high school in the state education network, needed knowledge about heavy metals and the adsorption technique using materials derived from material resources such as coffee husks and sugarcane bagasse. For this purpose, the experiment of cleaning copper coins using a solution of citric acid extracted from lemon juice was carried out. Through this experiment, it was possible to introduce essential chemistry concepts such as stoichiometry, equilibrium, kinetics, and types of chemical reactions. Additionally, students understood that citric acid, present in lemon, is not only important for its antioxidant action but can also be used in other experiments such as coin cleaning because it is a chelating agent. Through the activities carried out, students developed various skills such as teamwork, reading, questioning, and mastery of some routine laboratory techniques in Chemistry, resulting in an advancement of knowledge for the high school students who participated in the project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. E. B. de. Apresentação. In L. Bacich & J. Moran (orgs.), Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática , 1 ed, Editora Penso, Porto Alegre, 2018.

DA SILVA, K. M. D., REZENDE, L. C. S. H., BERGAMASCO, R, DA SILVA, C. A., GONÇALVES, D. S. Caracterização físico - química da fibra de coco verde para a adsorção de metais pesados em efluente de indústria de tintas. Engevista, Niterói, v. 15, n. 1, p. 43-50, 2013

DIESEL, A., ARAUJO, A.; SILVA, J. A Escola Nova no Brasil: história, fundamentos e práticas pedagógicas. Editora Penso, Porto Alegre, 2020.

FARIA, D. L. A.; BERNARDINO, N. D.; SETUBAL, S. R. M.; NOVAIS, V, CONSTANTINO, V. R. L. Limpando Moedas de Cobre: Um Laboratório Químico na Cozinha de Casa. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 20-24, 2016.

FAGUNDES, L. S.; SEPEL, L. M. N. Aplicação de seminário com avaliação por pares: uma proposta de metodologia ativa no ensino de ciências anos finais.

Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 2, p. e39311225478, 2022.

FERREIRA, M. M.; SILVA, A. A. A importância da contextualização no ensino de Química para o desenvolvimento de habilidades científicas. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, 12(3), 45-58, 2021.

GARDNER, H. Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice. 1ed, New York: Basic Books, 2006.

GOUVEIA, F. C. Aprendizagem baseada em problemas no ensino de química: a poluição do ar sob a perspectiva de Ciência, Tecnologia e Sociedade. 2020. 117 f. Dissertação de Mestrado (Mestrado Profissional em Projetos Educacionais de Ciências) - Universidade de São Paulo, Lorena, 2020.

LIMA, L. M. N. Atividades investigativas arrimadas à aprendizagem cooperativa na aplicação do conhecimento relativo à eletroquímica. 2016. 51 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação do Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.

MEROTO, M. B. N., GUIMARÃES, C. D., DE OLIVEIRA, E. R., DE BONA, M., BATISTA, M. C., TAVARES, P.R., LIMA, V. V.,GUSMÃO,Y. A. O enigma do ensino híbrido: metodologias ativas e a educação pública em transformação. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v.17, n.2, p. 01-17, 2024

MONTEIRO, E. L., LIBÓRIO, R. M., TEIXEIRA, Y. B. S., NASCIMENTO, M. S., Ensino por Investigação em aulas de Química: Construindo a argumentação através da problemática “Por que as bananas escurecem?” Revista Insignare Scientia, Cerro Largo, v.5, n.1, p.506-524, 2022.

NADEEM, R.; ZAFAR, M. N.; AFZAL, A.; HANIF, M. A.; SAEED, R. Potential of NaOH pretreated Mangifera indica waste biomass for the mitigation of Ni(II) and Co(II) from aqueous solutions. Journal of the Taiwan Institute of Chemical Engineers, Taiwan, v.45, p. 967–972, 2014.

NASCIMENTO, A. C. R. B. , MANSUR, A. F. U. M. Unidade didática baseada em metodologias ativas para aprendizagem da língua espanhola no ensino médio integrado. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 7992-8007, 2022.

OLIVEIRA, A, BIANCHETTI L. Iniciação Científica Júnior: desafios à materialização de um círculo virtuoso. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.26, n. 98, p. 133-162, 2018.

QUEIROGA, F. R., BARBALHO, C. G. S. Contextualização do tratamento de resíduos contendo cobre no ensino de Química: uma abordagem para promover aprendizado significativo. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 14, n. 3, p. 215-230, 2021.

RODRIGUES, R. F.; TREVENZOLI, R. L.; SANTOS, L. R. G.; LEÃO, V. A.; BOTARO, V. R. Adsorção de metais pesados em serragem de madeira tratada com ácido cítrico. Engenharia Sanitária e Ambiental, Rio de Janeiro, v.11 (1), p. 21-26, 2006.

SCOPEL, E.; CONTI, P. P.; DALMASCHIO, C. J.; DA SILVEIRA, V. C. Extração de Ácido Cítrico do Limão e sua Utilização para a Remoção da Dureza da Água: Um Método Alternativo para Aulas de Química. Revista Virtual de Química, Niterói, v. 9 (3), p. 912-923, 2017.

ŠOŠTARIĆ, T. D.; PETROVIĆ, M. S.; PASTOR, F. T.; LONČAREVIĆ, D. R.; PETROVIĆ, J. T.; MILOJKOVIĆ, J. V.; STOJANOVIĆ, M. D. Study of heavy metals biosorption on native and alkali-treated apricot shells and its application in wastewater treatment. Journal of Molecular Liquids, Amsterdam, v. 259, p. 340–349,2018.

STUMPENHORST, J. A nova revolução do professor–práticas pedagógicas para uma geração de alunos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

Published

22-05-2024