A study on the ESTS approach present in the completion work of the course of chemistry degree at CEUNES/UFES
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44529Keywords:
ESTS; Teaching and learning; Chemistry graduationAbstract
The approach Environment, Science, Technology, Society (ESTS) approach is becoming increasingly important in education, providing students with an understanding of scientific and technological advancements. This research aimed to study the capstone project (TCCs) of the Chemistry Teaching program at Ceunes/Ufes, presented between 2014 and 2022. The goal was to investigate how the ESTS approach is integrated and identify the main trends in these works. Data were collected from the Ceunes/Ufes Chemistry Teaching program website, resulting in the analysis of ten papers from a ESTS perspective. We adopted a qualitative exploratory research methodology. The analysis of TCCs was based on two categories: the reductionist perspective and the critical perspective of ESTS. Textual discourse analysis supported the creation of categories, focusing on the main characteristics evident in the TCCs. The results revealed few papers that embraced the reductionist perspective and a considerable number of works oriented toward the critical perspective. This highlights the significant potential for initial teacher education programs that emphasize the social relationships between science, technology, teaching, and learning processes.
Downloads
References
ALVES, J. A. P.; MION, R. A.; CARVALHO, W. L. P. Implicações da relação Ciência Tecnologia-Sociedade-Ambiente na formação de professores de física. In: Simpósio Nacional em Ensino de Física. Anais. São Luís: CEFET, 2007. Disponível em: https://sec.sbfisica.org.br/eventos/snef/xvii/atas/resumos/T0247-1.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023.
ANGOTTI, J. A. P.; AUTH, M. A. Ciência e tecnologia: implicações sociais e o papel da educação. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p.15- 27, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/cpQBQWf3L6SQWqnff9M4NrF/?lang=pt. Acesso em: 23 mar. 2023.
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 122–134, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/XvnmrWLgL4qqN9SzHjNq7Db. Acesso em: 24 mar. 2023.
AULER, D. Interações entre ciência-tecnologia-sociedade no contexto da formação de professores de ciências, 2002. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina: Florianópolis, 2002. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/82610. Acesso em: 23 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Formação de Professores do Ensino Médio-Ciências da Natureza - Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio. Etapa II - Caderno III, Secretaria de Educação Básica (SEB), UFPR/Setor de Educação, Curitiba – PR, 2014. Disponível em: https://pactoensinomedio.mec.gov.br/images/pdf/cadernos/web_caderno_2_3.pdf. Acesso em: 24 mar. 2023.
BARCELLOS, B. F. A experimentação no ensino de química por meio do laboratório didático: Desafios e possibilidades. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br. Acesso em: 14 jul. 2023.
BACON, Frances. Novum Organum ou Verdadeiras Indicações Acerca da Interpretação da Natureza. Tradução e Notas: José Aluysio Reis de Andrade. São Paulo, Editora Nova Cultural Ltda, 1999.
CARVALHO, A. M. P. DE; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2011.
CARVALHO, S. J. J. C. de. Elaboração e aplicação de jogos didáticos: Uma proposta visando a motivação dos alunos no aprendizado de química. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br. Acesso em: 14 jul. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 60. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2016.
GIL-PÉREZ, D.; VILCHES, A. A Importância da educação científica na sociedade atual. In: CACHAPUZ et al. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125–153, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ. Acesso em: 03 abr. 2023.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
JESUS, R. T. S. de. Relações entre ciência, tecnologia, sociedade e ambiente no ensino de química: ‘’Projeto compostagem’’ numa escola da rede estadual de ensino no norte do Espírito Santo. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br. Acesso em: 14 jul. 2023.
KIRMSE, E. R. Ensino de química na educação básica: Proposta de sequência didática para o ensino de polímeros na perspectiva CTSA. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br. Acesso em: 14 jul. 2023.
MIRANDA, A. L. Da natureza da tecnologia: uma análise filosófica sobre as dimensões ontológica, epistemológica e axiológica da tecnologia moderna. 2002. Dissertação (Mestrado em Tecnologia), Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná: Curitiba, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/pbX5cLHd9zKBxMLLFJqXrZN/. Acesso em: 05 abr. 2023.
PEREIRA, G. F. M. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): uma revisão bibliográfica sobre sua utilização no ensino de ciências. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br. Acesso em: 14 jul. 2023.
SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência –Tecnologia –Sociedade) no contexto da educação brasileira. Revista Ensaio, v.2, n.2, p.110-132, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/QtH9SrxpZwXMwbpfpp5jqRL/?lang=pt. Acesso em: 28 mar. 2023.
SANTOS, W. L. P. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTSA em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, v. 1, n. especial, p. 1-12, nov. 2007. Disponivel em: http://200.133.218.118:3537/ojs/index.php/cienciaeensino/issue/view/15. Acesso em: 29 mar. 2023.
SANTOS, L. G. Análise e aplicações de metodologias alternativas para o ensino de química orgânica em uma escola no município de São Mateus/ES. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br. Acesso em: 14 jul. 2023.
SOLBES, J.; VILCHES, A. El modelo constructivista y las relaciones ciencia/técnica/sociedad. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas. Barcelona, v. 10, n.2, p.181-186, 1992. Disponivel em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=94559. Acesso em: 08 abr. 2023.
SIQUEIRA, K. G. R. Educação ambiental no ensino de química: Investigação
da temática agrotóxicos nos livros didáticos e a percepção dos professores sobre o tema ambiental. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes. Acesso em: 14 jul. 2023.
SIVICO, M. J. Formação continuada de professores de química da educação básica: proposta e avaliação da sequência didática sobre agrotóxicos na perspectiva CTSA. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br. Acesso em: 14 jul. 2023.
SOARES, F. F. G. Ensino de química ambiental: Uma revisão bibliográfica na revista química nova na escola. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br. Acesso em: 14 jul. 2023.
VASCONCELLOS, T. V.; CHISTÉ, P. S. Ciência em quadros. 2017.
VENTURA, L. A. A reciclagem de diferentes materiais como tema gerador: Uma revisão bibliográfica e uma proposta para o ensino de química. Disponível em: https://quimica.saomateus.ufes.br/sites/quimica.saomateus.ufes.br. Acesso em: 14 jul. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roberta Maura Calefi, Otavio Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.