From environmental racism to socioenvironmental knowledge

dialogue between knowledge masters and learners in the quilombola community of degredo

Authors

  • DÉBORA LÁZARA ROSA Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Educimat/IFES
  • Jadilson Lino de Oliveira Gomes Secretário Geral e membro da Comissão Quilombola de Degredo, Linhares/ES
  • Manuella Villar Amado Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática - EDUCIMAT

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44551

Keywords:

Quilombola Knowledge Masters; Environmental Education; Rio Doce School Project

Abstract

The present study acknowledges and values multiple forms of knowledge across different social and cultural contexts, fostering intercultural dialogues by examining formative experiences from a Freirian perspective, promoted by the Rio Doce Escolar Project, within the Quilombola Community of Degredo in the municipality of Linhares/ES. This approach is based on research methodology, with an emphasis on Oral History. The study highlights the deep understanding of the community's Knowledge Masters following the rupture of the Samarco mining company's dam in the municipality of Bento Rodrigues, in Mariana/MG, which affected the entire length of the Rio Doce, from Minas Gerais to its mouth, where the Quilombola territory is located. The findings point to the need to recognize and value the many voices that advocate for the traditional knowledge of Quilombola communities in addressing environmental racism. This struggle arises from the interconnectedness of climate, racial, and social justice, emphasising the importance of including multiple voices in decision-making processes, debates and environmental politcs in the face of environmental racism experienced by the community.

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Author Biographies

DÉBORA LÁZARA ROSA, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Educimat/IFES

Atualmente é professora substituta do Departamento de Educação no Centro Universitário Norte do Espírito Santo da Universidade Federal do Espírito Santo. É Mestre em Ensino da Educação Básica pelo CEUNES/ UFES em São Mateus/ES, na área de Formação Inicial de professores de Química. Tem experiência na área de Educação nível médio e superior, com ênfase em utilização e produção Metodologias de Ensino como parte do processo ensino aprendizagem e formação inicial de professores de Química. 

Manuella Villar Amado, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática - EDUCIMAT

É professora titular do Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Vila Velha. Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (2002), mestre em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (2004), doutora em Biotecnologia pela Universidade Federal do Amazonas (2008) e pós-doutora na área de Divulgação e Ensino das Ciências pela Faculdade de Ciências da Universidade do Porto- Portugal (2014). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização Científica e Espaços de Educação Não Formal (GEPAC). Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (EDUCIMAT). Coordenadora Geral do Projeto Rio Doce Escolar. É pesquisadora na área de Ensino de Ciências realizando pesquisas em Alfabetização Científica e em Espaços de Educação Não Formal.

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Published

22-05-2024