Digital proposal for teaching chemistry
instagram as a support tool for basic education
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44566Keywords:
Social networks; Instagram; Educational videos; Online EducationAbstract
The science of chemistry is important for understanding the relationships that occur in our daily lives. However, the teaching of this science often fails to interest students due to the abstraction and complexity with which certain content is developed in the classroom. In addition, the lack of laboratories in schools is also a problem, as teachers have to look for alternative ways to develop experimentation in chemistry. In line with the advance of Digital Information and Communication Technologies (DICT), social networks have emerged as a complementary means of bringing students' everyday lives closer to chemistry content. This paper presents a report on the development and results obtained with an Instagram page called “oh yeah, chemistry” produced by chemistry undergraduates from the Federal University of Espírito Santo (Ufes), São Mateus campus. The page is a proposed digital resource for teaching chemistry, which includes materials that can help primary school teachers and students, especially high school students. So far, most of the page's followers are elementary school teachers and undergraduate students, mainly from the Chemistry degree course. Since the aim of the page is to be a means of support so that teachers and students can access and obtain materials for their classes, it can be seen that the profile of the followers is very similar.
Downloads
References
GARCIA, M. F. G.; RABELO, D. F.; SILVA, D. da.; AMARAL, S. F. do. Novas competências docentes frente às Tecnologias Digitais Interativas. Revista Teoria e Prática da Educação, v.14, n.1, p. 70-87, jan./abril 2011.
IBIAPINA, V. F.; GONÇALVES, M. Instagram: uma proposta digital para o ensino de química e divulgação científica. Revista Docência e Cibercultura, v. 7, n. 1, p. 1-25, 2023. https://doi.org/10.12957/redoc.2023.66274
KOERBEL, A. O que é Mídia Social, Rede Social, Plataforma e Canal de Marketing. 9 mar. 2019. Disponível em: https://www.ekyte.com/guide/pt-br/conceitos/o-que-e-midia-social-rede-social-plataforma-e-canal-de-marketing/. Acesso em: 18 mar. 2024.
LEMOS, A.; LÉVY, P. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia. São Paulo: Paulus, 2010.
LIRA, A. S.; LEITÃO, D. A.; CASTRO, J. B. como o processo de produção de mídias pode contribuir para a formação docente? RENOTE – Novas Tecnologias na Educação, v. 17, n. 1, p. 425-434, 2019.
LOPES, A. B. A.; LEITE, B. S. Utilização do Instagram como um recurso facilitador no ensino de química. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, v. 4, p. 1-22, e023016, 2023.
PEREIRA, L. Q. et al. O uso do Instagram como estratégia educacional para o ensino de química no contexto da pandemia. In: VII CONGRESSO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO EM QUÍMICA, 7., 2021, Campo Mourão (PR). Anais do CPEQUI [...] Campo Mourão (PR): 2021. p. 1–12. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/CPEQUI/396186-O-USO-DO-INSTAGRAM-COMO-ESTRATEGIA-EDUCACIONAL-PARA-O-ENSINO-DE-QUIMICA-NO-CONTEXTO-DA-PANDEMIA. Acesso em: 30 ago. 2023
SOUZA, A. A. N.; SCHNEIDER, H. N. Tecnologias digitais na formação inicial docente: articulações e reflexões com uso de redes sociais, ETD – Educação Temática Digital, v. 18, n. 2, p. 418 436, 2016. https://doi.org/10.20396/etd.v18i2.8640946.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Nery Furlan Mendes, Lívia Toscano Barbosa, Joyce Quartezani Anoir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.