A estética feminina como atributo de exclusão no mercado de trabalho brasileiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/regec.2317-5087.2024.13.2.42146.50.72

Keywords:

job market, racism, black women, sexism, aesthetic, Technology of self

Abstract

Sexism and racism are the most perverse ideologies in relation to gender and race issues in Brazilian society. Women, especially black women, are discriminated against from birth and remain so throughout their lives because of their phenotype. The objective of the study is to identify how the aesthetic profile constitutes an obstacle to insertion in the Brazilian labor market. The theoretical approach was the Hasenbalg paradigm and the Technology of Self. A descriptive, qualitative research was carried out with twenty-two black and white students. Discourse analysis was performed to analyze the narratives. The results show that discrimination in selection goes beyond racial prejudice, as it includes aesthetic issues that lead to women's illness.

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Author Biographies

CLÁUDIA APARECIDA AVELAR FERREIRA, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutora em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC MINAS). Pós-doutorado em Geografia- Tratamento da informação espacial.  Estágio Pós-doutoral em Administração pelo Programa de Pós-graduação em Administração- PUC MINAS. Linha de pesquisa: Pessoas, Trabalho e Sociedade: Diversidade nas organizações. Grupo de Pesquisa GEDI- Grupo de Estudos de Gestão, Diversidade e Inclusão; NUPEGS- Núcleo de Pesquisa em Ética e Gestão Social/PPGA-PUC Minas; Geografia- Fluxos e análises espaciais e NEHRUT- Núcleo de Estudos em Recursos Humanos e Relações de Trabalho. Mestre em Administração pelo Centro Universitário UNA. Graduada em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (1989) no curso de farmácia e bioquímica. Tem especialização em administração de serviços de saúde e saúde pública (UNAERP), MBA em Gestão de Organizações Hospitalares e Serviços de saúde (FGV) e Assistência Farmacêutica no SUS (UFSC).

Simone Costa Nunes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutorado (2007) e Mestrado (1999) em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais, nas áreas de Novas Tecnologias Gerenciais e Organizações e Recursos Humanos, respectivamente; Graduação em Administração (1990). Professora Adjunta da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC Minas (desde 1998). Desde 2008, faz parte do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/PUC Minas. 

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Published

02-05-2024

How to Cite

FERREIRA, C. A. A., & Nunes, S. C. (2024). A estética feminina como atributo de exclusão no mercado de trabalho brasileiro. Management and Connections Journal, 13(2), 50.72. https://doi.org/10.47456/regec.2317-5087.2024.13.2.42146.50.72

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