The representation of suffering among adolescents and young people:
suicide among students in the city of São Paulo, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.47456/rbps.v27isupl_2.48407Keywords:
Adolescence, Suicide, Depression, Bullying, MediaAbstract
Introduction: Suicidal behavior is recognized as being associated with distinct causes that interact with each other. Objective: To describe journalistic reports addressing two cases of suicide among adolescent and young students, thus bringing to light the representation of the phenomenon of suicide in the youth population. Methods: This is a descriptive qualitative study, using Thematic Content Analysis methodology applied to two journalistic articles. Results: The study developed two meaning units: risk factors for suicide in adolescence and protective factors against suicide in adolescence. The analysis of the reports, in connection with the literature on the subject, allowed the identification of the complexity of the issue, recognizing suicide among adolescents and young people as a serious public health problem. Conclusion: Family, school, and the fragility of bonds, relationships, and institutions can sometimes function as factors producing suffering, and at other times as factors protecting against suffering.
Downloads
References
Krug EG, Mercy VER, Dahlberg LL, Zwi AB. The world report on violence and health. Lancet. 2002 Oct 5;360(9339):1083–8. doi: 10.1016/S0140-6736(02)11133-0.
World Health Organization. Preventing suicide: a global imperative [Internet]. Luxembourg: WHO; 2014 [citado 2024 set 1–2025 jan 31]. Disponível em: https://www.who.int/mental_health/suicide-prevention/world_report_2014/en/
Correia CM, Andrade ICS, Gomes NP, Rodrigues GRDS, Cunha KSD, Diniz NMF. Psychosocial care for people with suicidal behavior from the perspective of users and health professionals. Rev Esc Enferm USP. 2020 Dec 7;54:e03643.
Bahia CA, Avanci JQ, Pinto LW, Minayo MCS. Notificações e internações por lesão autoprovocada em adolescentes no Brasil, 2007–2016. Epidemiol Serv Saude [Internet]. 2020 [citado 2024 set 1–2025 jan 31];29(2):e2020046. Disponível em: https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000200006
Guimarães RM, Moreira MR, Costa NR, organizadores. Adolescência e suicídio: um problema de saúde pública. Rio de Janeiro: Fiocruz, SUS; 2024.
Mir TGD. Características das tentativas de suicídio notificadas em Santa Catarina entre 2015 e 2022 [dissertação]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2024.
Penso MA, Sena DPA. A desesperança do jovem e o suicídio como solução. Soc Estado [Internet]. 2020 [citado 2024 set 1–2025 jan 31];35(1):61–81. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202035010004
Gonçalves B. Sobre o desespero. In: Angerami AA, organizador. Sobre o suicídio: a psicoterapia diante da autodestruição. Belo Horizonte: Artesã; 2018 [citado 2024 set 1–2025 jan 31]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/rLfXhwgd7qgpBzMSrjwFXmj/
Faro A, Santos JCS. Suicídio na adolescência: panorama, cuidados e escuta. In: Angerami AA, organizador. Sobre o suicídio: a psicoterapia diante da autodestruição. Belo Horizonte: Artesã; 2018. p. 169–89 [citado 2024 set 1–2025 jan 31]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/rLfXhwgd7qgpBzMSrjwFXmj/
Oliveira VC. Os sentidos da saúde nas mídias jornalísticas impressas. Rev Eletron Comun Inf Inov Saude [Internet]. 2013 [citado 2024 set 1–2025 jan 31];6(4). Disponível em: https://doi.org/10.3395/reciis.v6i4.622
Beck U. A reinvenção da política: rumo a uma teoria da modernização reflexiva. In: Beck U, Giddens A, Lash S. Modernização reflexiva: política e estética na ordem social moderna. São Paulo: Editora Unesp; 1997. p. 11–68.
Braga VEBJG. No descompasso do jornalismo: o deslocamento da objetividade nas reportagens de Ernesto Varela [dissertação]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais; 2007.
Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2009.
Silva JR, Assis SM. Grupo focal e análise de conteúdo como estratégia metodológica clínico-qualitativa em pesquisas nos distúrbios do desenvolvimento. Cad Pós-Grad Disturb Desenvolv [Internet]. 2010 [citado 2024 set 1–2025 jan 31];10(1):146–52. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgdd/article/view/11203
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9. ed. rev. e amp. São Paulo: Hucitec; 2006. 406 p.
Moreno AC, Dantas C, Oliveira M. Suicídios de adolescentes: como entender os motivos e lidar com o fato que preocupa pais e educadores. G1 [Internet]. 2018 [citado 2024 set 1–2025 jan 31]. Disponível em: https://g1.globo.com/ciencia-e-saude/noticia/suicidios-de-adolescentes-como-entender-os-motivos-e-lidar-com-o-fato-que-preocupa-pais-e-educadores.ghtml
Batista Jr J. Tragédia antes da aula. Piauí [Internet]. 2024 [citado 2024 set 1–2025 jan 31]. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/suicidio-aluno-colegio-bandeirantes/
Brito FAM, Moroskoski M, Shibukawa BMC, Oliveira RR, Higarashi IH. Violência autoprovocada em adolescentes no Brasil, segundo os meios utilizados. Cogit Enferm [Internet]. 2021 [citado 2024 set 1–2025 jan 31];26:e76261. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v26i0.76261
Organização Pan-Americana da Saúde (OPAS). Saúde mental dos adolescentes [Internet]. OPAS; 2018 [citado 2024 set 1–2025 jan 31]. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5779:folha-informativa-saude-mental-dos-adolescentes&Itemid=839
Sociedade Brasileira de Pediatria (SBP). Desenvolvimento do adolescente [Internet]. Brasília: SBP; 2019 [citado 2024 set 1–2025 jan 31]. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/O_Desenvolvimento_do_Adolescente_-18_09_2019-_Final.pdf
Minuchin S. Famílias: funcionamento e tratamento. São Paulo: Artes Médicas; 1982.
Minuchin S, Lee W-Y, Simon GM. Dominando a terapia familiar. Porto Alegre: Artmed; 2008.
Gaulejac V. O sujeito face à sua história: a démarche. "Romance familiar e trajetória social". In: Takeuti MN, Niewiadomski C, organizadores. Reinvenções do sujeito social: teorias e práticas bibliográficas. Porto Alegre: Sulina; 2009. p. 61–73.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE): 2019. Rio de Janeiro: IBGE; 2021.
Patel V, Saxena S, Lund C, Thornicroft G, et al. The Lancet Commission on global mental health and sustainable development. Lancet. 2018;392(10157):1553–98. doi: 10.1016/S0140-6736(18)31612-X.
Walsh SD, Sela T, De Looze M, Craig W, Cosma A, Harel-Fisch Y, et al. Clusters de risco contemporâneo e sua relação com o bem-estar mental entre adolescentes de 15 anos em 37 países. J Adolesc Health [Internet]. 2020 [citado 2024 set 1–2025 jan 31];66:S40–9. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.02.012
Garisch JA, Wilson MS. Prevalence, correlates, and prospective predictors of non-suicidal self-injury among New Zealand adolescents: cross-sectional and longitudinal survey data. Child Adolesc Psychiatry Ment Health [Internet]. 2015 [citado 2024 set 1–2025 jan 31];9(28). Disponível em: https://doi.org/10.1186/s13034-015-0055-6
Organização Mundial da Saúde (OMS). Folha informativa sobre suicídio. Genebra: OMS; 2018.
El-ony AAEQM, Bahgat RS, Farag NH. Percepção, atitudes e autoestima em relação ao bullying entre alunos de escolas preparatórias na cidade de Tanta. Sci Nurs J. 2023;29(2):12–31.
Salmivalli C, Peets K. Bullying e vitimização. In: Bukowski WM, Laursen B, Rubin KH, organizadores. Manual de interações, relacionamentos e grupos de pares. New York: Guilford Press; 2018.
Çalışkan Z, Evgin D, Bayat M, Caner N, et al. Bullying entre pares na fase pré-adolescente: frequência e tipos de bullying e os fatores que afetam. J Pediatr Res. 2019;6(3):169–79.
Johansson S, Englund G. Cyberbullying e sua relação com o bullying físico, verbal e relacional: uma abordagem de modelagem de equações estruturais. Educ Psychol. 2021;41(3):320–37.
Barrón EV, Krmpotic CS. La prevención del suicidio juvenil: entre la enunciación y la acción. Rev Katál. 2016;19(1):43–52.
Teixeira-Filho FS, Rondini CA. Ideações e tentativas de suicídio em adolescentes com práticas sexuais hétero e homoeróticas. Saude Soc. 2012;21(3):651–67.
Medina AME, Pérez GRE, Mejia ZD. Prevalencia de depresión e ideación suicida en estudiantes de 8º, 9º, 10º y 11º grado, en ocho colegios oficiales de Manizales. Hacia Promoc Salud. 2008;13(1):143–53.
Organização Mundial da Saúde (OMS). Prevenção do suicídio: um manual para profissionais da saúde em atenção primária [Internet]. Genebra: OMS; 2000 [citado 2024 set 1–2025 jan 31]. Disponível em: https://www.who.int/mental_health/prevention/suicide/en/suicideprev_phc_port.pdf
Brasil. Ministério da Saúde. Mortalidade por suicídio e notificações de lesões autoprovocadas no Brasil. Bol Epidemiol. Brasília: Ministério da Saúde; 2021.
Baggio L, Palazzo LS, Aerts DRGC. Planejamento suicida entre adolescentes escolares: prevalência e fatores associados. Cad Saude Publica. 2009;25(1):142–50.
Avancini JQ, et al. Comportamento suicida e autolesão na infância e adolescência: conversando com profissionais sobre formas de prevenção [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Faperj; 2023. (Série Violência e Saúde Mental Infanto-Juvenil).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Brazilian Journal of Health Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors and reviewers must disclose any financial, professional, or personal conflicts of interest that could influence the results or interpretations of the work. This information will be treated confidentially and disclosed only as necessary to ensure transparency and impartiality in the publication process.
Copyright
RBPS adheres to the CC-BY-NC 4.0 license, meaning authors retain copyright of their work submitted to the journal.
- Originality Declaration: Authors must declare that their submission is original, has not been previously published, and is not under review elsewhere.
- Publication Rights: Upon submission, authors grant RBPS the exclusive right of first publication, subject to peer review.
- Additional Agreements: Authors may enter into non-exclusive agreements for the distribution of the RBPS-published version (e.g., in institutional repositories or as book chapters), provided the original authorship and publication by RBPS are acknowledged.
Authors are encouraged to share their work online (e.g., institutional repositories or personal websites) after initial publication in RBPS, with appropriate citation of authorship and original publication.
Under the CC-BY-NC 4.0 license, readers have the rights to:
- Share: Copy and redistribute the material in any medium or format.
- Adapt: Remix, transform, and build upon the material.
These rights cannot be revoked, provided the following terms are met:
- Attribution: Proper credit must be given, a link to the license provided, and any changes clearly indicated.
- Non-Commercial: The material cannot be used for commercial purposes.
- No Additional Restrictions: No legal or technological measures may be applied to restrict others from doing anything the license permits.