From community to Rome: the women in the Gnostic community and the sexual process of segregation among the protoorthodox Christians (I-IV AD)

Authors

  • Roberta Alexandrina da Silva

DOI:

https://doi.org/10.17648/rom.v0i6.11969

Keywords:

Gender, Christianity, Identities, Canonical, Nag Hammadi

Abstract

Firstly, this article focuses on gender relations in early Christianity, starting from the Pauline communities – it was Paul of Tarsus who defined the Christian theology and identity – in the first decades of the first century. Secondly, we deal with the Gnostic communities until the fourth century. The article aims at analyzing the speeches of femininity and masculinity within the corpus Paulinum, a set of canonical texts, and within the Gnostic texts of Nag Hammadi, considered not canonical ones.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A BÍBLIA DE JERUSALÉM. São Paulo: Paulus, 1994.

APÓCRIFOS E PSEUDOEPÍGRAFES DA BÍBLIA. Organização de Eduardo de Proença. São Paulo: Fonte, 2012.

BACARAT JR., J. C. Plotino; Enéadas, I, II e III; Porfírio, Vida de Plotino. 2006. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Campinas, Campinas, 2006.

CLEMENT D’ALEXANDRIE. Les Stomates. Introduction, texte critique et index par Alain Le Boulluec; traduction par Pierre Voulet. Paris: CERF, 2006.

EUSÉBIO DE CESARÉIA. História Eclesiástica. Tradução das Monjas Beneditinas. São Paulo: Paulus, 2000.

EVANGELHOS APÓCRIFOS. Tradução dos textos em copta para o italiano por Luigi Moraldi. Tradução de Benôni Lemos e Patrizia Collina Batianetto. São Paulo: Paulus, 1999.

IRINEU DE LYON. Contra as Heresias. Introdução, notas e comentários de Helcion Ribeiro. Organização das notas bíblicas de Roque Frangiotti. Tradução de Lourenço Costa. São Paulo: Paulus, 1995.

THE NAG HAMMADI LIBRARY IN ENGLISH. Translated and introduced by members of the Coptic Library Project of the Institute for Antiquity and Christianity, Claremont, California. San Francisco: Harper San Francisco, 1990.

LAYTON, B. As escrituras gnósticas. Tradução de Margarida Oliva. São Paulo: Loyola, 2002.

TERTULIAN. Apology; De spectaculis. With an English translation by T. R. Glover. Cambridge: Harvard University, 1931

Obras de apoio

ALEXANDRINA SILVA, R. “Afasta-se, Maria de nós, pois as mulheres não merecem a vida”: heterodoxia e ortodoxia nos inícios do cristianismo. In: RAGO, M.; FUNARI, P. P. A. (Orgs.). Subjetividades antigas e modernas. São Paulo: AnnaBlume, 2008.

______. A ambiguidade da ordenação feminina: mulher e subjetividades nas comunidades paulinas nos dois primeiros séculos. Tese (Doutorado em História) – Programa de PósGraduação em História da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

BRAKKE, D. Los gnósticos. Traducción de Francisco J. Molina de la Torre. Salamanca: Síguem, 2013.

BROWN, P. R. L. A. Nova Antropologia. In: VEYNE, P. (Org.). História da Vida Privada: do Império Romano ao Ano Mil. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. v. 1.

EHRMAN, B. D. Pedro, Paulo e Maria Madalena: a verdade e a lenda sobre os seguidores de Jesus. Rio de Janeiro: Record, 2008a.

______. Os evangelhos perdidos: as batalhas pela escritura e os cristianismos que não chegamos a conhecer. Rio de Janeiro: Record, 2008b.

FOUCAULT, M. Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense, 2006.

______. História da sexualidade: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 1984. v. 2.

______. História da sexualidade: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 2005. v. 3.

FUNARI, P. P. ; NOGUEIRA, P. A.; COLLINS, J. (Orgs.). Identidades fluidas no judaísmo antigo e no cristianismo primitivo. São Paulo: Annablume, 2010.

KOESTER, H. Introdução ao Novo Testamento: História e Literatura do cristianismo. São Paulo: Paulus, 2005.

MACMULLEN, R. Christianizing the Roman Empire: A.D. 100-400. New Haven: Yale University Press, 1984.

PAGELS, E. H. Além de yoda crença: o evangelho desconhecido de Tomé. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.

______. Os evangelhos gnósticos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2006.

PERISTIANY, J. G., Honra e vergonha: valores das sociedades mediterrâneas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1971.

PIÑERO, A. Textos gnósticos: Biblioteca de Nag Hammadi. Madrid: Trotta, 2005.

PUCCINI-DERBEY, G. A vida sexual na Roma Antiga. Lisboa: Texto & Grafia, 2010.

SILVA, G. V. A Redefinição do papel feminino na Igreja primitiva: virgens, viúvas, diaconisas e monjas. In: SILVA, G. V.; NADER, M. B.; FRANCO, S. P. (Orgs.). As Identidades no tempo: ensaios de gênero, etnia e religião. Vitória: EDUFES/PPGHis, p. 305-320, 2006.

______. As relações entre o judaísmo e o cristianismo no Império Romano: uma nova interpretação a partir do paradigma culturalista. História da historiografia, n. 5, 2 p. 58-70, 2010.

VEYNE, P. Quando nosso mundo se tornou cristão. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

______. Sexo e poder em Roma. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

Published

30-12-2015

How to Cite

SILVA, Roberta Alexandrina da. From community to Rome: the women in the Gnostic community and the sexual process of segregation among the protoorthodox Christians (I-IV AD). Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos, [S. l.], n. 6, p. 39–57, 2015. DOI: 10.17648/rom.v0i6.11969. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/11969. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: The Roman city among History, Archaeology and Literature