The statue of ‘Prima Porta’ Augustus and the personification of the Roman Empire in History schoolbooks

Authors

  • Jorwan Gama UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.17648/rom.v0i17.35563

Keywords:

Prima Porta Augustus, Schoolbooks, Roman Empire, Pax Romana

Abstract

This paper analyses the uses of the Prima Porta Augustus in the chapters referring to Ancient Rome in thirteen Brazilian schoolbooks approved by the National Program of Schoolbooks (PNLD-2018). There is a fundamental question that guides this paper: to which types of Roman Empire that statue is linked in the corpus? To answer that, this essay collected every image of Prima Porta Augustus present in each History schoolbook of PNLD-2018. These images will be examined together with the texts adjacent to them since they should not be seen as isolated data. I will defend that these images of Prima Porta Augustus are associated with an idea of an unquestionable and expansionist empire, built from the concept of Pax Romana. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Documentação textual

ALVES, A.; OLIVEIRA, L. Conexões com a História. São Paulo: Moderna, 2016.

AZEVEDO, G.; SERIACOPI, R. História: passado e presente. Dos primeiros humanos ao Renascimento. São Paulo: Ática, 2016.

BOULOS JÚNIOR, A. História, Sociedade e Cidadania. São Paulo: FTD, 2016.

BRAICK, P.; MOTA, M. História das cavernas ao terceiro milênio. São Paulo: Moderna, 2016.

CAMPOS, F.; PINTO, J.; CLARO, R. Oficina de História. São Paulo: Leya, 2016. v. 1.

COTRIM, G. História Global. São Paulo: Saraiva, 2016.

GRANGEIRO, C. Cenas da História. São Paulo: Palavras Projetos Editoriais, 2016. v. 1, Ensino Médio.

MARQUES, A.; BERUTTI, F. Caminhos do Homem: das origens da humanidade à construção do mundo contemporâneo. São Paulo: Base Editorial, 2016.

MOCELIN, R.; CAMARGO, R. História em debate. São Paulo: Editora do Brasil, 2016.

PELLEGRINI, M.; DIAS, A.; GRINBERG, K. Contato História. São Paulo: Quinteto Editorial, 2016.

SANTIAGO, P.; CERQUEIRA, C.; PONTES, M. Por dentro da História 1: Brasil e Mundo. São Paulo: Escala Educacional, 2016.

VAINFAS, R. et al. História Ensino Médio. São Paulo: Saraiva, 2016.

VICENTINO, C.; VICENTINO, B. Olhares da História: Brasil e Mundo. São Paulo: Scipione, 2016.

Obras de apoio

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BEARD, M. Confronting the classics: traditions, adventures and innovations. New York: Liveright Publishing, 2013.

BEARD, M. SPQR: uma história de Roma Antiga. São Paulo: Planeta, 2017.

BEARD, M; HENDERSON, J. Classical art from Greece to Rome. Oxford: Oxford University Press, 2001.

BITTENCOURT, C. (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2015.

CAIMI, F. Geração Homo zappiens na escola: os novos suportes de informação e a aprendizagem histórica. In: MAGALHÃES, M. et al (org.). Ensino de história: usos do passado, memória e mídia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014, p. 165-186.

CARDOSO, C. Narrativa, sentido, história. São Paulo: Papirus, 1997.

COSTA JUNIOR, J. Roma presente: recepções clássicas em discursos políticos e educacionais no Brasil (2016-2020). 2021. Tese (Doutorado em História Social) – Programa de Pós-Graduação em História da UNIRIO, Rio de Janeiro, 2021.

ELSNER, J. Imperial Rome and Christian triumph: the art of the Roman Empire AD 100–450. New York: Oxford University Press, 1997.

FEJFER, J. Roman portraits in context. Berlin: Walter de Gruyter, 2008.

FERNANDES, M. Os tipos de (estátua) retrato de Augusto. Palíndromo, v. 8, n. 16, p. 65-79, 2016.

FRANCO, A. Uma conta de chegada: transformação provocada pelo PNLD nos livros didáticos de história. In: MAGALHÃES, M. et al. (org.). Ensino de História: usos do passado, memória e mídia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014, p. 143-164.

GIARDINA, A. O mito fascista da romanidade. Estudos Avançados, v. 22, n. 62, p. 55-76, 2008.

GREIMAS, A.; COURTÈS, J. Dicionário de semiótica. São Paulo: Cultrix, 1989.

GRIMAL, P. O Império Romano. Lisboa: Edições 70, 1993.

GUARINELLO, N. Ensaios de História Antiga. São Paulo: Contexto, 2013.

GUARINELLO, N. História Antiga. São Paulo: Contexto, 2014.

JOLY, M. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 2012.

MACHADO, J. et al. Os reveses de História Antiga no Brasil. Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 5, p. 1-11, 2019.

MACMULLEN, R. Romanization in the Time of Augustus. London: Yale University Press, 2000.

MARTINS, P. Imagem e poder: considerações sobre a representação de Otávio Augusto. São Paulo: Edusp, 2011.

MENDES, N.; BUSTAMANTE, R. M. C.; DAVIDSON, J. A experiência imperialista romana: teorias e práticas. Tempo, n. 18, p. 17-41, 2005.

MENDES, N.; SILVA, G. V. (org.). Repensando o Império Romano: perspectiva sócio-econômica, política e cultural. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

MYLONOPOULOS, J. (ed.). Divine images and human imaginations in Ancient Greece and Rome. Leiden: Brill, 2010.

POLLINI, J. From the Republic to Empire: rhetoric, religion, and power in the visual culture of ancient Rome. Norman: University of Oklahoma Press, 2012.

RIVES, J. Religion in the Roman World. In: HUSKINSON, J. (ed.). Experiencing Rome: culture, identity and power in the Roman World. New York: Routledge, 2000, p. 245-277.

RÜPKE, J. On Roman religion: lived religion and the individual in Ancient Rome. Ithaca: Cornell University Press, 2016.

RÜPKE, J. Roman Religion – Religions of Rome. In: RÜPKE, J. (ed.). A companion to the Roman religion. Oxford: Wiley-Blackwell, 2011, p. 1-10.

SILVA, G. V. Os avanços da História Antiga no Brasil. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, XXVI., 2011, São Paulo. Anais... São Paulo: Associação Nacional de História, 2011, p. 1-31.

SQUIRE, M. Embodied ambiguities on the Prima Porta Augustus. Art History, v. 36, p. 242–279, 2013.

SQUIRE, M. The art of the body: Antiquity and its legacy. London: I. B. Tauris, 2011.

WOOLF, G. Roman Peace. In: RICH, J.; SHIPLEY, G. War and society in the Roman World. London: Routledged, 1993, p. 171-194.

ZANKER, P. Arte romana. Roma: Laterza, 2012

ZANKER, P. The power of images in the Age of Augustus. Michigan: The University of Michigan Press, 1988.

Published

25-09-2021

How to Cite

GAMA, Jorwan. The statue of ‘Prima Porta’ Augustus and the personification of the Roman Empire in History schoolbooks. Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos, [S. l.], n. 17, p. 17–35, 2021. DOI: 10.17648/rom.v0i17.35563. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/35563. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: Images of the power and power of images in the Roman World