The "bandeirante" in the textbook

between different narratives (1997-2015)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/e-202233303

Keywords:

Textbook, "bandeirante", historical memory

Abstract

The objective of this text is to analyze, through the bandeirante theme, which narrative elements constitute the didactic literature. Based on the concepts of Representation by Roger Chartier, Historical Memory by Jacques Le Goff and Discourse by Mikhail Bakhtin we analyze the bandeirante narrative in six didactic collections evaluated by PNLD. We conclude that several narratives about the Bandeirante are present in the book, one linked to a mythical historical memory and the other to a current historiographical analysis. These two perspectives not only differ from each other, but also oppose each other in the didactic narrative.

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Author Biographies

Andressa da Silva Gonçalves, Universidade federal do Pará (UFPA)

Graduada em história pela Universidade Federal do Pará (UFPA), mestre em história social (UFPA), e doutoranda em educação na Amazônia (UFPA). É professora de história da Educação Básica na rede municipal de Altamira-Pa. 

Mauro Cezar Coelho, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Professor Adjunto da Universidade Federal do Pará, onde atua na Faculdade de História e no Programa de História Social da Amazônia.

Wilma de Nazaré Baía Coelho, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Professora da Faculdade de História, UFPA e dos programas de pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas e do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB) na mesma instituição; e do Doutorado em Rede -Educação na Amazônia (EDUCANORTE). Líder do NEAB/GERA/UFPA. Bolsista de Produtividade do CNPq 1 D.

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Published

2022-12-26

How to Cite

DA SILVA GONÇALVES, Andressa; CEZAR COELHO, Mauro; DE NAZARÉ BAÍA COELHO, Wilma. The "bandeirante" in the textbook: between different narratives (1997-2015). Ágora Journal, Vitória/ES, v. 33, n. 3, p. e-202233303, 2022. DOI: 10.47456/e-202233303. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/agora/article/view/38510. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos