Initial learning diagnosis in a junior scientific initiation project on environmental education

Authors

  • Aloísio José Bueno Cotta Universidade Federal do Espírito Santo, CEUNES - Centro Universitário Norte do Espírito Santo. https://orcid.org/0000-0002-7084-0705
  • Niccoly Aparecida Francelino Escola Municipal de Ensino Fundamental Ouro Negro
  • Bruna Moura Martins Universidade Federal do Espírito Santo, CEUNES - Centro Universitário Norte do Espírito Santo.

Keywords:

Elementary Education, Pollution, Environment

Abstract

Raising awareness about the importance of protecting the environment and the daily health impacts caused by air and water pollution is still necessary. In this study, after theoretical-practical workshops, the learning of 26 students from a 3rd-grade elementary school class was assessed. The air pollution was studied using a lit candle, followed by an examination of the produced soot. For water pollution, murals were used to display images of natural elements, pollutants, and mitigation measures. Subsequently, the students collected and analyzed water samples from their homes, finding that 100% of groundwater samples were contaminated with pathogens. After each workshop, an evaluative activity was conducted, revealing high success rates, with 100% accuracy in exercises related to air pollution and 70% for water pollution. It was concluded that the students assimilated the theoretically discussed and practically applied contents. Despite 30% not identifying all possible health impacts resulting from the presence of pathogens in water, they identified at least one of these impacts, demonstrating a good understanding of the topic and the project's success in achieving its objectives.

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Author Biographies

Aloísio José Bueno Cotta, Universidade Federal do Espírito Santo, CEUNES - Centro Universitário Norte do Espírito Santo.

Professor de Química Geral, Ambiental, Analítica e Instrumental do Departamento de Ciências Naturais (DCN) no Centro Universitário Norte do Espírito Santo (CEUNES). Com experiência prática na certificação de materiais de referência (MR), sistema de garantia de qualidade em ensaios químicos, conforme Diretrizes SANTE e ISO. Domina o ajuste de modelos de qualidade da água para avaliar os impactos das cargas orgânicas urbanas e disponibilidade de nutrientes (N e P) nas águas fluviais. A avaliação da contaminação das águas subterrâneas e tratamento com clorador. Estabelecimento de procedimentos para preparo de amostras para determinações com métodos cromatográficos (HPLC-DAD e CG-MS) de pesticidas, coordenação de projetos de educação ambiental.

Niccoly Aparecida Francelino, Escola Municipal de Ensino Fundamental Ouro Negro

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2006); Pós graduação "Lato-Sensu", em Gestão da Educação - Habilitação em Administração Escolar, Supervisão Escolar e Orientação Educacional; Especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira; Professora Efetiva - SME São Mateus ES desde 1999; Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação

Bruna Moura Martins, Universidade Federal do Espírito Santo, CEUNES - Centro Universitário Norte do Espírito Santo.

Graduanda em Engenharia Química pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES/2021). Bolsista do Projeto Especial de Apoio ao Ensino, Pesquisa e Extensão I (PaEPE I) onde exerceu o cargo de Monitora de Química Geral Experimental, coordenado pela Doutora Mellina Damasceno Rachid Santos (UFES/2022).

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Published

2023-12-15

How to Cite

Cotta, A. J. B., Francelino, N. A., & Martins, B. M. (2023). Initial learning diagnosis in a junior scientific initiation project on environmental education. Brazilian Journal of Production Engineering, 9(6), 21–25. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/43252

Issue

Section

Edição Especial "Semana de Química do Norte do Espírito Santo