Development of the business model and strategic analysis of an artisanal food sector microenterprise

Authors

  • Letícia Pereira Vaz Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG)
  • Robert Cruzoaldo Maria Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG) https://orcid.org/0000-0002-5813-2837
  • Tatielle Menolli Longhini Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG) https://orcid.org/0000-0002-2934-9893

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i2.43648

Keywords:

Business model, Canvas, SWOT analysis, Baking microenterprise, Natural fermentation.

Abstract

The present study is about the development of the Business Model of a Microenterprise in the artisanal bakery sector and aims to use the Business Model, a tool used to understand the way to deliver value, observing the business by the macro, to define the future of the company in the market. As for the methodology used, the research is presented as descriptive, with a qualitative approach and obtained as a technical method the case study. The data were collected through documentary research, action research and primary data analysis. The tools Canvas Business Model and SWOT strategic analysis were used, which proved to be very useful, allowing a clearer view of the different areas of the company. Even with the limitation of the absence of data on the business sector, when analyzing the tables prepared by the tools used, there are many important elaborations for the Microenterprise. The expected objectives were achieved and the Microenterprise has space and means to realize its growth.

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Author Biographies

Letícia Pereira Vaz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG)

Bacharel em Engenharia de Produção pelo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG). Empreendedora nas empresas Bico Doce Buffet/Eventos e Birosca Slow Food.

Robert Cruzoaldo Maria, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG)

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Ouro Preto (2007) e mestrado em Engenharia Mineral pela Universidade Federal de Ouro Preto (2009). Foi coordenador do curso de Engenharia de Produção, Diretor de Pesquisa e Extensão e Diretor de Ensino do IFMG Campus Congonhas. Atualmente é professor do curso de Engenharia de Produção, do curso Técnico em Mecânica e Diretor Geral do Instituto Federal Minas Gerais - Campus Congonhas.

Tatielle Menolli Longhini, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG)

Docente, desde 2016, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG). Doutoranda em Engenharia de Produção (desde 2022) e Mestre em Administração (2017), ambos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bacharel em Engenharia de Produção (2013) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Profissional atuante em temas sobre inovação e empreendedorismo, ciências de dados e grandes áreas da engenharia de produção. Desenvolve pesquisas e projetos de ensino e de extensão voltados para capacitação em gestão e práticas de inovação e empreendedorismo, conectando instituições públicas e privadas e iniciativas políticas locais.

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Published

2024-04-11

How to Cite

Vaz, L. P., Maria, R. C., & Longhini, T. M. (2024). Development of the business model and strategic analysis of an artisanal food sector microenterprise. Brazilian Journal of Production Engineering, 10(2), 54–69. https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i2.43648

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