Development of the business model and strategic analysis of an artisanal food sector microenterprise
DOI:
https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i2.43648Keywords:
Business model, Canvas, SWOT analysis, Baking microenterprise, Natural fermentation.Abstract
The present study is about the development of the Business Model of a Microenterprise in the artisanal bakery sector and aims to use the Business Model, a tool used to understand the way to deliver value, observing the business by the macro, to define the future of the company in the market. As for the methodology used, the research is presented as descriptive, with a qualitative approach and obtained as a technical method the case study. The data were collected through documentary research, action research and primary data analysis. The tools Canvas Business Model and SWOT strategic analysis were used, which proved to be very useful, allowing a clearer view of the different areas of the company. Even with the limitation of the absence of data on the business sector, when analyzing the tables prepared by the tools used, there are many important elaborations for the Microenterprise. The expected objectives were achieved and the Microenterprise has space and means to realize its growth.
Downloads
References
ABIA - Associação Brasileira da Indústria de Alimentos. (2023). Números do Setor. Recuperado de https://www.abia.org.br/numeros-setor
ABIP - Associação Brasileira da Indústria de Panificação e Confeitaria. (2021). O boom das padarias artesanais. Recuperado de https://www.abip.org.br/site/o-boom-das-padarias-artesanais/
ABIP - Associação Brasileira da Indústria de Panificação e Confeitaria. (2022). Indicadores da panificação e confeitaria em 2022. Recuperado de https://www.abip.org.br/site/wp-content/uploads/2022/09/EBOOK_-_IDEAL_-_INDICADORES_JANEIRO_A_MAIO_2022_-_BR.pdf
Alves, T. R. & Duarte, J. C. (2016). A utilização do modelo de negócios e plano de negócios pelas startups. Caderno PAIC, 17(1), 117-130. Recuperado de https://cadernopaic.fae.emnuvens.com.br/cadernopaic/article/view/207
Centro Universitário São Camilo. (2023). Indústria de alimentos mantém ritmo forte durante a pandemia. Recuperado de https://www.posead.saocamilo.br/industria-de-alimentos-mantem-ritmo-forte-durante-a-pandemia/noticia/233
Chiavenato, I. & Sapiro, A. (2003). Planejamento Estratégico: fundamentos e aplicações. 1a. ed., Rio de Janeiro: Elsevier.
Dalben, F. (2023). 9 tendências no consumo mundial de alimentos. [S.l.]: SuperVarejo, 2019. Recuperado de https://www.supervarejo.com.br/materias/9-tendencias-no-consumomundial-de-alimentos
Dasilva, C. M. & Trkman, P. (2014). Business model: What it is and what it is not. Long Range Planning, 47 (6), 379-389. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2013.08.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2013.08.004
Fernandes, A. M., Bruchêz, A., D’ávila, A. A. F., Castilhos, N. C., & Olea, P. M. (2018). Metodologia de pesquisa de dissertações sobre inovação: Análise bibliométrica. Desafio Online, Campo Grande, 6(1).
Fischler, C. (1990). L’Homnivore: le gôut, la cuisine et le corps. 414p. Paris: Odile Jacob.
GEM – Pesquisa Global Entrepreneurship Monitor. (2019). Empreendedorismo no Brasil 2019. Recuperado de https://ibqp.org.br/PDF%20GEM/Relat%C3%B3rio%20Executivo%20Empreendedorismo%20no%20Brasil%202019.pdf
Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas.
Grand View Research. (2019). Global sourdough market trends: analysis report 2019-2025. 100p. Recuperado de https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/sourdough-market
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2020). Pesquisa de orçamentos familiares 2017-2018: Análise do consumo alimentar pessoal no Brasil. 120p. Rio de Janeiro: IBGE. Recuperado de https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101742.pdf
Klang, D. J. H., Wallnöfer, M., & Hacklin, F. (2010). The Anatomy of the Business Model: A Syntactical Review and Research Agenda. Summer Conference 2010 - Opening Up Innovation, London, UK, Imperial College London Business School.
Magretta, J. (2002). Why business models matter. Harvard business review, 3-8. DOI: https://doi.org/10.1080/713999153
Martinez, F. (2023). Como surgiu o empreendedorismo? Especialistas explicam. Recuperado de https://g1.globo.com/empreendedorismo/noticia/2022/06/15/como-surgiu-o-empreendedorismo-especialistas-explicam.ghtml
Mattar, F. N. (1996). Pesquisa de marketing: metodologia, planejamento. São Paulo: Atlas.
Melles, C. (2021). Os maiores desafios das PMEs no Brasil. Recuperado de https://blog.lg.com.br/desafios-pmes-brasil/
Meneses, I. (2023). 11 desafios das micro e pequenas empresas como vencê-los. 2022. Recuperado de https://celero.com.br/blog/desafios-das-micro-e-pequenas- empresas/
Morris, M., Schindehutte, M., & Allen, J. (2005). The entrepreneur‘s business model: toward a unified perspective. Journal of Business Research, 58 (6), 726-735. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.11.001
Neves, W. G. (2010). Estudo da Viabilidade Econômico Financeira para uma empresa de Cosméticos. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/29674/000769598.pdf?1
Nielsen Brasil. (2019). Retrospectiva do consumo brasileiro em 2019. São Paulo: Nielsen. Recuperado de https://www.nielsen.com/br/pt/insights/article/2019/retrospectivado-consumo- brasileiro-em-2019/
Nogueira, C. S. (2015). Planejamento estratégico. São Paulo: Pearson.
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2011). Business Model Generation - Inovação em modelos de negócios: um manual para visionários, inovadores e revolucionários. Rio de Janeiro: Atlas Books.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. (2005). Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the concept. Communications of AIS, 15, Article.
Osterwalder, A & Pigneur, Y. (2011). Business model generation: inovação em modelos de negócios. Rio de Janeiro: Alta Books.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. L. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the association for Information Systems, v. 16. DOI: https://doi.org/10.17705/1CAIS.01601
Poulain, J. P. (2004). Sociologias da alimentação: os comedores e o espaço social alimentar. 311p. Florianópolis: UFSC.
Rezende, A. A., Marcelino, J. A., & Miyaji, M. (2020). A reinvenção das vendas: as estratégias das empresas brasileiras para gerar receitas na pandemia de Covid-19. Boletim de Conjuntura, 2(II), ed. 6. Recuperado de https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/113
Rodrigues, J. N., et al. (2005). 50 Gurus Para o Século XXI. 1. ed. Lisboa: Centro Atlântico.
SEBRAE - Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. (2013). Como Elaborar Um Plano de Negócios. Brasília.
Silveira, P. R. C. & Heinz, C. (2005). Controle de qualidade normativo e qualidade ampla: princípios para reestruturação e qualificação da produção artesanal de alimentos. Seminário sobre Agroindústria Familiar e Desenvolvimento Rural, São Luís Gonzaga, RS. Recuperado de https://www.cnnbrasil.com.br/business/faturamento-da- industria-de-alimentos-cresceu-169-em-2021-diz-associacao/
Souza, W. & Qualharini, E. (2007). O planejamento estratégico nas micro e pequenas empresas. In: III Workshop Gestão Integrada: Riscos e Desafios. Senac.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais - A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Varejo Sa. (2022). Falta de planejamento estratégico prejudica MPEs. Recuperado de https://cndl.org.br/varejosa/falta-de- planejamento-estrategico-prejudica-mpes/
Vergara, S. C. (2000). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3.ed. Rio de Janeiro: Atlas.
Wirtz, B. W. et al. (2016). Business Models: Origin, Development and Future Research Perspectives. Long Range Planning, 49(1), 1-19. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0024630115000291 DOI: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2015.04.001
Yin, R. K. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. 2.ed. Porto Alegre: Bookman.
Zott, C., Amit, R., & Massa, L. (2010). The Business Model: Theoretical Roots, Recent Developments, and Future Research. Business. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1674384
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Brazilian Journal of Production Engineering
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.