The use of Otto Diy as a pedagogical tool in schools: integrating programming and various subjects
DOI:
https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i2.43902Keywords:
Otto DIY, Technological Education, Educational RoboticsAbstract
The constant advancement of technology has generated a growing demand for programming skills, highlighting the
importance of technological education in the current pedagogical context. This article addresses this theme, offering an analysis of the integration of educational robotics in education. Otto DIY is highlighted as a viable solution for integrating robotics into the educational environment. The research was based on specialized sources, citations from renowned professionals, and analyses of websites focused on robotics and programming. The results support the importance and effectiveness of the proposed approach. It is concluded that educational robotics represents a unique and innovative opportunity in the contemporary educational landscape, reinforcing the need for its adoption to prepare students for the challenges of the technological future.
Downloads
References
Abrantes, A., Serrazina, L., & Oliveira, I. (1999). A Matemática na Educação Básica. Recuperado de https://www.academia.edu/21700435/A_Matemáti ca_na_Educação_Básica
Alencar. R. C., Moreira. J. A., & Nogueira. U. S., (2017). Estudo de caso do Arduino como Objeto de Aprendizagem em Introdução à Computação. Recuperado de DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2017.1164
https://sol.sbc.org.br/index.php/wie/article/view/16 355
Cardozo, G. D. (2017). A robótica como ferramenta aplicada a educação. (Trabalho de Conclusão de Curso). Instituto Federal da Bahia, Valença, BA, Brasil.
Carius, A., Baldner, F., & Maiworm, A. (2023). Robótica educacional no contexto do novo Ensino Médio: uma aplicação de código de aberto. Revista Inter Educa, 5(3), 15-26. https://doi.org/10.53660/RIE.232.201 DOI: https://doi.org/10.53660/RIE.232.201
Freire, P. (1995). Educação na Cidade. São Paulo: Editoras Vozes.
Ferreira, A. & Brezolin, C. V. S. (2017). A importância da programação pela Perspectiva discente. Recuperado de https://painel.passofundo.ifsul.edu.br/uploads/arq/ 20180628182236595143657.pdf
Gardner, H. (1995). Inteligências Múltiplas – a Teoria na Prática. 1ª ed. Porto Alegre: Artmed.
Kaminski, M. & Boscarioli, C. (2023). Práticas pedagógicas com robótica educacional nos anos iniciais. ETD - Educação Temática Digital, 25. https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666385 DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666385
Macedo, L., Petty, A. L. S., & Passos. N. C. (2005) Os Jogos e o Lúdico na Aprendizagem Escolar. São Paulo: Editora Penso.
Massa, N. P., Oliveira, G. S., & Santos, J. A. (2022). O construcionismo de seymour papert e os computadores na educação. Recuperado de https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2820
Moraes. M, C. (2010). Robótica Educacional: Socializando e Produzindo Conhecimentos Matemáticos. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS, Brasil
OTTODIY. (2023). Otto DIY - build your own robot. Recuperado de https://ottodiy.com
Pascual, J. G. (1999). Autonomia intelectual e moral como finalidade da educação contemporânea. Psicologia: ciência e profissão, 19(3), 2-11. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98931999000300002&lng=pt&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98931999000300002
Pontes, P. R. da S. & Victor, V.F. (2022). Robótica educacional: uma abordagem prática no ensino de lógica de programação. Revista Sítio Novo, 6, 57-71. http://dx.doi.org/10.47236/2594-7036.2022.v6.i1.57-71p DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2022.v6.i1.57-71p
Prado, J. P. de A. & Morceli, G. (2019). Robótica educacional: do conceito de robótica aplicada à concepção dos kits. Cap. 2, 31-58pp. Porto Alegre: Editora Fi.
Semler, R., Esperandim, R., Silva, F., Varela, P., Leite, M., & Reinaldo, F. (2014). Uma experiência prática da inserção da robótica e seus benefícios como ferramenta educativa em escolas públicas. https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2014.1223 DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2014.1223

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Brazilian Journal of Production Engineering

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
