Performance of production engineering students in enade: a statistical analysis of ethno-racial and gender diversity
DOI:
https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i3.44965Keywords:
Educational Equity, Racial Inequality, Statistical AnalysisAbstract
Educational equity is crucial for social and economic development. This study aimed to conduct an ethnic-racial and gender statistical analysis of student performance in the ENADE for the Production Engineering course, considering data from the years 2014, 2017, and 2019. The methodology involved collecting data from INEP, including demographic and academic variables. After cleaning and filtering the data to include only students with confirmed attendance in ENADE, descriptive statistics were calculated by year and ethnic-racial and gender categories. To investigate significant differences in performance between groups, descriptive statistics and an analysis of variance (ANOVA) were used. Additionally, a linear regression was performed within the established racial framework to predict student performance based on demographic and academic characteristics, assessing the efficiency of the predictive model. The results showed significant disparities in academic performance between different races and genders, suggesting inequalities in access to educational resources and experiences of discrimination. These findings underscore the need for more inclusive educational policies to promote equity in higher education.
Downloads
References
Araujo, A. A., Benevides, A. de A., Mariano, F. Z., & Barbosa, R. B. (2020). Diferencial de desempenho dos estudantes cotistas no Exame Nacional de Desempenho de Estudantes: evidências sobre as instituições de ensino superior federais. Revista Brasileira de Educação, 25. https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250064
Barbosa, M. L. O. (2019). Democratização ou massificação do Ensino Superior no Brasil? | Higher Education in Brazil: democratization or massification? Revista de Educação PUC-Campinas, 24(2), 240. https://doi.org/10.24220/2318-0870v24n2a4324
Basso-Poletto, D., Efrom, C., & Rodrigues, M. B. (2020). Ações AfirSouzamativas no Ensino Superior: revisão quantitativa e qualitativa de literatura. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.16
Brandt, J. Z., Tejedo-Romero, F., & Araujo, J. F. F. E. (2020). Fatores influenciadores do desempenho acadêmico na graduação em administração pública. Educação e Pesquisa, 46. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046202500
Carvalhaes, F. & Ribeiro, C. A. C. (2019). Estratificação horizontal da educação superior no Brasil: desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Social, 31(1), 195-233. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2019.135035
Cavalcanti, I. T. do N., Andrade, C. S. M., Tiryaki, G. F., & Costa, L. C. C. (2019). Desempenho acadêmico e o sistema de cotas no ensino superior: evidência empírica com dados da Universidade Federal da Bahia. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior (Campinas), 24(1), 305-327. https://doi.org/10.1590/s1414-407720190001000016
Cintra, N. L., Prates, M. B., Nascimento, M. do C., De Jesus, B. C. B., Araujo, I. P. da C., Andrade, R. A., & Martinez, L. (2021). Grupo de pesquisa em empoderamento feminino: uma iniciativa do programa de educação tutorial de engenharia elétrica da Universidade Federal Da Bahia / Women’s empowerment research group: an initiative of the electrical engineering tutorial education program of the Federal University of Bahia. Brazilian Journal of Development, 7(4), 36534-36545. https://doi.org/10.34117/bjdv7n4-220
Costa, A. L. da & Picanço, F. (2020). Para além do acesso e da inclusão: impactos da raça sobre a evasão e a conclusão no ensino superior. Novos Estudos - CEBRAP, 39(2), 281-306. https://doi.org/10.25091/s01013300202000020003
De Carvalho, R. S. J. & Fernandes, de C. C. (2020). Autorregulação de aprendizagens e o desempenho acadêmico no ensino superior. Linhas Crí¬ticas, 26, 1-21. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32073
Fernandes, A. de O., & Gomes, S. dos S. (2022). Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (Enade): Tendências da produção científica brasileira (2004-2018). Education Policy Analysis Archives, 30. https://doi.org/10.14507/epaa.30.6547
Lima, M. & Campos, L. A. (2020). Apresentação: Inclusão racial no ensino superior: impactos, consequências e desafios. Novos Estudos - CEBRAP, 39(2), 245-254. https://doi.org/10.25091/s01013300202000020001
Medeiros Filho, A. E. C. de, Silva, L. S., & Pontes Junior, J. A. de F. (2019). Características da família dos estudantes associadas ao desempenho acadêmico no exame nacional de desempenho dos estudantes (ENADE). Revista Educação, Psicologia e Interfaces, 3(3), 7-18. https://doi.org/10.37444/issn-2594-5343.v3i3.163
Mendes, T., Houzel, L., Milanski, B., Medeiros, C., Rocha, F. E., Elgaly, P., Almeida, V. de, & Carvalhaes, F. (2021). Azul Ou Rosa? A Segregação de Gênero no Ensino Superior Brasileiro, 2002-2016. Cadernos de Pesquisa, 51. https://doi.org/10.1590/198053147830
Milagres, V. M. F., Reis, L. P. C., & Domingues, S. (2022). O apoio psicossocial e as vivências acadêmicas dos estudantes universitários. Revista Internacional de Educação Superior, 10, e024002. https://doi.org/10.20396/riesup.v10i00.8666009
Ott, J. N. & Costa, B. E. P. da. (2019). Exame Nacional de Desempenho de Estudantes. Revista Docência Do Ensino Superior, 9, 1-15. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2506
Ribeiro, F. de M., & Guzzo, R. S. L. (2022). Preconceito e prounistas. Psicologia Da Educação, 53, 13-24. https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i53p13-24
Saccaro, A., França, M. T. A., & Jacinto, P. de A. (2019). Fatores Associados à Evasão no Ensino Superior Brasileiro: um estudo de análise de sobrevivência para os cursos das áreas de Ciência, Matemática e Computação e de Engenharia, Produção e Construção em instituições públicas e privadas. Estudos Econômicos (São Paulo), 49(2), 337-373. https://doi.org/10.1590/0101-41614925amp
Uamusse, A. A., Cossa, E. F. R., & Kouleshova, T. (2020). A mulher em cursos de ciências, tecnologia, engenharia e matemática no ensino superior moçambicano. Revista Estudos Feministas, 28(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n168325
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Brazilian Journal of Production Engineering
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.