Performance of production engineering students in enade: a statistical analysis of ethno-racial and gender diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i3.44965

Keywords:

Educational Equity, Racial Inequality, Statistical Analysis

Abstract

Educational equity is crucial for social and economic development. This study aimed to conduct an ethnic-racial and gender statistical analysis of student performance in the ENADE for the Production Engineering course, considering data from the years 2014, 2017, and 2019. The methodology involved collecting data from INEP, including demographic and academic variables. After cleaning and filtering the data to include only students with confirmed attendance in ENADE, descriptive statistics were calculated by year and ethnic-racial and gender categories. To investigate significant differences in performance between groups, descriptive statistics and an analysis of variance (ANOVA) were used. Additionally, a linear regression was performed within the established racial framework to predict student performance based on demographic and academic characteristics, assessing the efficiency of the predictive model. The results showed significant disparities in academic performance between different races and genders, suggesting inequalities in access to educational resources and experiences of discrimination. These findings underscore the need for more inclusive educational policies to promote equity in higher education.

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Author Biographies

Alex Fernandes de Souza, Universidade Federal de Itajubá

Possui graduação em Projetos e Estruturas Aeronáuticas - FATEC JESSEN VIDAL (2020) e mestrado em Pesquisa Operacional pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) e Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA) (2022). No mestrado trabalhei com ciência de dados, aprendizado de máquina e séries temporais.

Filipe Alves Neto Verri, Instituto Tecnológico de Aeronáutica

Formou-se, em primeiro lugar da turma, como Bacharel em Ciências de Computação pelo Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação (ICMC), Universidade de São Paulo (USP), em 2014. Recebeu o título de doutor do programa de Ciências de Computação e Matemática Computacional do ICMC/USP com bolsa FAPESP, em 2018. Durante o doutorado, desenvolveu estágio sanduíche na School of Electrical, Computer and Energy Engineering, Arizona State University, Tempe, EUA. Sua tese recebeu Menção Honrosa no 8º Prêmio Destaque USP na grande área Ciências Exatas e da Terra. Atualmente, é Professor Adjunto da Divisão de Ciência da Computação (IEC), Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA), em São José dos Campos/SP. Atua principalmente nos seguintes temas: ciência de dados, aprendizado de máquina, redes complexas e sistemas complexos.

Pedro Paulo Balestrassi, Universidade Federal de Itajubá

Professor Titular do Instituto de Engenharia de Produção e Gestão (IEPG) da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq (Nível 1C). Professor visitante da Universidade Politécnica da Catalunha (BarcelonaTECH) (2017). Professor visitante da University of Tennessee at Knoxville em Industrial Engineering (2010-2011). Professor visitante da University of Texas at Austin (USA) (2005-2006). Fez doutorado em Engenharia de Produção na Universidade Federal de Santa Catarina (2000) com doutorado-sanduíche em Industrial Engineering na Texas A&M University (USA). Fez mestrado em Engenharia Elétrica na Universidade Federal de Itajubá (1992). Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Espírito Santo (1988). Atua principalmente nas áreas de Engenharia da Qualidade, Estatística, Projeto de Experimentos, Previsão e Redes Neurais Artificiais. Website: https://pedro.unifei.edu.br/

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Published

2024-08-01

How to Cite

Souza, A. F. de, Verri, F. A. N., & Balestrassi, P. P. (2024). Performance of production engineering students in enade: a statistical analysis of ethno-racial and gender diversity. Brazilian Journal of Production Engineering, 10(3), 185–197. https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i3.44965