Long-term demand forecasting applied to a retail company using Prophet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i3.45146

Keywords:

Supply Chain Management, Demand Forecast, Time Series, Prophet

Abstract

The spread of data-driven decision making has been driven by the abundance of information and the increase in computer processing capacity. To support this decision-making process, it is feasible to extract knowledge and make forecasts using Data Science. Within Supply Chain Management, a common challenge is to forecast demand using historical data. Forecasting a company's sales volume is complex. Overestimating demand leads to wasted stock, while underestimating causes stock-outs. In this case study, long-term demand forecasting (30 weeks) will be carried out for two different sales channels of a company in the industry and retail segment of the Cosmetic, Fragrance and Toiletry market. The Prophet algorithm was used. After implementing the methodology, the results showed that week 30 had a WAPE of 4% and 5% for the Store and Direct Sales channels, respectively.  When analyzing the error in the thirtieth week for the three most marketed product categories, the highest error recorded was 9.36%. This result suggests that the methodology employed achieved satisfactory performance.

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Author Biographies

Ana Clara Chaves Sousa, Universidade Federal da Paraíba

Graduada em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ) com mestrado em Informática pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Yuri de Almeida Malheiros Barbosa, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Federal da Paraíba (2009), mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (2011) e doutorado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (2017). Atualmente é professor da Universidade Federal da Paraíba.

Telmo de Menezes e Silva Filho, University of Bristol

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (2010), mestrado em Inteligência Artificial pela Universidade Federal de Pernambuco (2013) e doutorado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (2017), tendo como tema de pesquisa Aprendizagem de Máquina. Realizou doutorado sanduíche na University of Bristol (Reino Unido). Atualmente é Professor Adjunto na Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Aprendizagem de Máquina.

Thaís Gaudencio do Rêgo, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Paraíba (2003) e mestrado em Modelagem Computacional com Ênfase em Bioinformática e Biologia Computacional - Laboratório Nacional de Computação Científica (2008) e Doutora em Ciência da Computação pelo Centro de Informática da Universidade Federal de Pernambuco (2012). Atualmente é professora associada da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Bioinformática, Inteligência Artificial e suas aplicações.

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Published

2024-08-24

How to Cite

Sousa, A. C. C., Barbosa, Y. de A. M., Silva Filho, T. de M. e, & Rêgo, T. G. do. (2024). Long-term demand forecasting applied to a retail company using Prophet. Brazilian Journal of Production Engineering, 10(3), 372–383. https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i3.45146