Gender, subjectivity and experimentation

artistic practices in favor of difference

Authors

Keywords:

arte, subjetividade, corpo, vestuário, experimentação

Abstract

This article analyzes the relation between subjectivity, body and clothing in Lygia Clark’s “The I and the you” (1967) and Elisa Queiroz’s sketch “Fat woman’s clothing for skinny woman” (developed between 1990 and 2000). These works consider wearable elements to think about corporeity, giving way to experimentation though touch or other imaginary possibilities. The results suggest the importance of these propositions to articulate subjectivity and collectivity.

Author Biography

  • Júlia Almeida de Mello, PPGAV-EBA-UFRJ/CNPq

    Researcher at the Laboratory of Extension and Research in Arts at the Federal University of Espírito Santo (LEENA/UFES) and PhD in Visual Arts PPGAV-EBA-UFRJ.

References

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BURBER, Martin. Eu e tu. São Paulo: Centauro Editora, 1974.

BUTLER, Connie. Lygia Clark: the abandonment of art, 1948-1988. MoMA. Disponível em: https://www.moma.org/audio/playlist/181/2401. Acesso: 15 out. 2022.

CIRILLO, José. Arte contemporânea no Espírito Santo: procedimentos e organização de arquivos e documentos do processo de criação. In: Anais do Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, Cachoeira: ANPAP, pp. 103-117, 2010.

CLARK, Álvaro. Em protesto, obra de Lygia Clark é apresentada fora da exposição. Entrevista concedida a Paula Sperb à Veja, Porto Alegre, 12 set. 2017. Disponível em: https://veja.abril.com.br/blog/rio-grande-do-sul/em-protesto-obra-de-lygia-clark-e-apresentada-fora-da-exposicao/. Acesso: 15 out. 2022.

CLARK, Lygia. O eu e o tu. 1967. Macacão industrial, espuma, vinil, acrílico, zíper, água e tecido. 170 x 68 x 6 cm. Disponível em: https://www.moma.org/audio/playlist/181/2401. Acesso: 24 abr. 2022.

COOPER, Charlotte. Fat Activism: A Radical Social Movement. 1 ed. Bristol: Hammeronpress, 2016.

DA COSTA, Cacilda. Roupa de artista: o vestuário na obra de arte. São Paulo: Edusp, 2010.

MARTINS, Daniela. A tessitura intersubjetiva dos entre-lugares: o que pode um grupo? Realis – Revista de Estudos AntiUtilitaristas e PosColoniais, Recife, v. 1, n. 1, jan./jun. 2011.

MATESCO, Viviane. Corpo-objeto. In: Anais do Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, Rio de Janeiro: ANPAP, pp. 1-11, 2011.

MILLIET, Maria Alice. Lygia Clark: obra-trajeto. São Paulo: Edusp, 1992.

OLIVEIRA, Cláudia de. “O vestido de Claire”: arte, gênero e corpo em Grayson Perry. Z cultural: revista do programa avançado de cultura contemporânea, Rio de Janeiro, ano 12, n.1, p. 1-14, 2017.

OSTHOFF, Simone. Lygia Clark and Hélio Oiticica: a legacy of interactivity and participation for a telematic future. Leonardo, Cambridge, v. 30, n.4, p. 279-289, 1997.

PRINZ, Jessica. “It’s such a relief not to be myself”: Laurie Anderson’s Stories from the Never Bible. In: SMITH, Sidonie; WATSON, Julia (ed.). Interfaces: women, autobiography, image, performance. 5 ed. Michigan: University of Michigan Press, 2012.

QUEIROZ, Elisa. [Entre 1990 e 2000]. Documentos de processo de Elisa Queiroz disponíveis no Laboratório de Extensão e Pesquisa em Artes (LEENA) na Universidade Federal do Espírito Santo, 2012.

SALLES, Cecília. Imagens em construção. Revista Olhar, São Carlos, v. 1, n. 4, p. 1-8, 2000.

SMITH, Sidonie; WATSON, Julia (ed.). Interfaces: women, autobiography, image, performance. 5 ed. Michigan: University of Michigan Press, 2012.

SIMMEL, Georg. O estrangeiro. Tradução de: Mauro Guilherme Pinheiro Koury. RBSE, Paraíba, v. 4, n. 12, p. 265-271, dez. 2005.

Published

30-12-2022

How to Cite

Gender, subjectivity and experimentation: artistic practices in favor of difference. (2022). Revista Do Colóquio, 12(20.3), 23-34. https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/47520

Similar Articles

1-10 of 278

You may also start an advanced similarity search for this article.