Dramaturgia da harmonia
uma encenação musical por Arnold Schoenberg
Keywords:
música, harmonia, fábula, movimentoAbstract
This article intends to show, from the perspective of the staging, the playfulness and imagination of the musician Arnold Schoenberg when speaking about the behavior of sound events in the process modulation within the Musical Harmony. "Drawing" sound movements and transforming them into musical art is an activity that requires the inventor / composer to pay close attention to the issues of the art of movement. It is necessary to create combinations that sound like art. Therefore, it is essential to know the language of music well and, on the other hand, to "see" in the sound movements something extra-musical, to perceive beyond the obvious, to imagine a certain "fable" happening between the sounds. To demonstrate this, we will make parallels between the melodic creation and the staging of an actor, casting a kind of fabulous look on the first pages of the chapter “Modulation”, from the book “Harmonia”.
Downloads
References
BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos chave. 2. Ed. – São Paulo: Contexto, 2005.
DELEUZE, G.; GUATTARRI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
LABAN, Rudolf. O Domínio do Movimento. São Paulo: Summus, 1978.
MOTA, Marcus. A Dramaturgia Musical de Ésquilo: investigações sobre composição, realização e recepção de ficções audiovisuais. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.
NETO, Euclides Silvestre Pereira. Nietzsche: Corpo como Expressão da Vida como Fio Condutor da Vontade de Poder. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Artes. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, p. 85. 2017.
NIETZSCHE, Friedrich. Vontade de Potência. Póstumo. 1906. Disponível em:
http://www.afoiceeomartelo.com.br/posfsa/autores/Nietzsche,%20Friedrich/Friedrich%20Nietzsche%20-%20Vontade%20de%20Pot%C3%AAncia.pdf. Acesso em: 09/11/2020.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. Trad. Sérgio Sálvia Coelho. São Paulo. Perspectiva, 2003.
___. Diccionario Del Teatro: dramaturgia, estética, semiologia. Paidós, 1998 (1996).
PICON-VALLIN, Béatrice. A música no jogo do ator meyerholdiano. In: Le jeu de l’actor chez Meyerhold et Vakhtangov. Paris, T. III, p.35-56, 1989. Tradução: Roberto Mallet. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/342920482/A-Musica-No-Jogo-Do-Ator-Meyerholdiano-Beatrice-Picon-Vallin-pdf
ROUBINE, Jean-Jacques. A Linguagem da Encenação Teatral. 2ª ed. Rio de Janeiro – Jorge Zahar editor, 1998.
SANT’ANA, Dori. Melodia cênica: um paralelo entre a melodia musical e o movimento corporal do ator / Doriedison Coutinho de Sant'Ana – Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Belas Artes. 2012. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/JSSS-8UDP5S
SCHOENBERG, Arnold. Harmonia. São Paulo: Editora da UNESP, 2001.
___. Fundamentos da Composição Musical. São Paulo: EDUSP, 1991.
STANISLAVSKI, Constantin. Manual do Ator. São Paulo/SP: Martins Fontes, 1997.
___. Poética Musical em 6 lições. São Paulo: Jorge Zahar Editora, 1996.
WISNIK, José Miguel. O Som e o Sentido. 3a edição – São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Doriedison Coutinho de Sant'Ana
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.