Videoengravings
Hybrid video processes
Keywords:
vídeo, hibridismo, Goya, videoarte, releituraAbstract
This article contemplates reflections and practices on the concepts of video as a hybrid process, of media interconnection that starts to be valued in its interface character, as a system of connections between artistic practices. The meeting between engraving and video is presented, with the aim of investigating the transformations that occurred in the hybridization process between different elements of Goya's Los Caprichos engravings, in the author's video arts. Through a creative process, the experiments of three authorial works called Sonho 1, Sonho 2 and Sonho 3 are presented, which seek to analyze these concepts, their openings, dialogues and hybridity.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Letícia V. B. A Espanha vista por Goya. 1999. 66 f. Monografia (Graduação) – História, Universidade Federal do Paraná. Curitiba. 1999. Disponível em: <http://www.historia.ufpr.br/monografias/1999/ana_leticia_barbosa.pdf.>. Acesso: 9 de fev. 2017.
BELLOUR, Raymond. Entre-Imagens: Foto, cinema, vídeo. Campinas: Papirus. 1997.
HUGHES, R. Goya. Tradução Tuca Magalhães. São Paulo: Companhia das Letras. 2007.
MELLO, Christine. Extremidades do vídeo. São Paulo: Editora Senac. 2008.
___. Videoinstalação e poéticas contemporâneas. ARS. São Paulo. 2007, vol.5, n.10, p. 90-97. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/ars/article/view/2999>. Acesso: 28 de nov. 2015.
NASCIMENTO, Bárbara Mangueira do. A Enfermidade da Razão. Ideias iluministas nos Caprichos de Goya. 2011. 59 f. Monografia (graduação) – Departamento de História, Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, 2011. Disponível em: < http://bdm.unb.br/handle/10483/2940>. Acesso: 06 de jan. 2017.
NUNES, Cristina Accioly. Los Caprichos, de Francisco Goya, Manifestações da sombra coletiva espanhola. 2013. 187 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: <http://www.sapientia.pucsp.br/tde_arquivos/22/TDE-2013-04-01T08:46:45Z 13497/Publico/Cristina%20Accioly%20Nunes.pdf >. Acesso: 12 de set. 2015.
OLIVEIRA, Rodrigo Bomfim; ALBUQUERQUE, Eliana Cristina Paula Tenório de. Hibridismo das linguagens audiovisuais: observações sobre o cinema e o vídeo em interface com as culturas contemporâneas. Mediação. Belo Horizonte, 2011, v. 13, n. 13, p. 102-112. Disponível em: < http://www.fumec.br/revistas/mediacao/article/view/519>. Acesso: 12 dez. 2015.
Sites:
ARLEQUINOU. Ho god owl scary me! Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=sB7lmp1EyhQ>. Acesso: 13 de fevereiro de 2017.
BBC Earth Unplugged. Slow Motion Barn Owl Attack - Slo Mo #11 - Earth Unplugged. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=FkP4Ro2gRl8>. Acesso: 13 de fevereiro de 2017.
GOYA. Goya en el Prado. Museo Nacional del Prado. Disponível em: < www.museodelprado.es>. Acesso: 12 de janeiro 2016.
GRÉCIA ANTIGA. Disponível em: <http://greciantiga.org/>. Acesso: 15 de janeiro 2017.
GREEN SCREEN. Disponível em:
https://www.youtube.com/channel/UCBoq1w_7t5R8sx9IJcYWPig>. Acesso: 20 de fevereiro 2017.
GUSTAVO, Adolfo. Owl swallowing a rat. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Wz2f0hJAi6M>. Acesso: 13 de fevereiro de 2017.
LACASA, Pablo Rico. Goya e a Modernidade. 1996. Disponível em: <http://www.23bienal.org.br/especial/pego.htm >. Acesso: 10 de novembro 2015.
PORN HUB. Disponível em: . Acesso: 15 de fevereiro 2017.
RISLER. Creepy baby owls. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=yS7PIipnWRc>. Acesso: 13 de fevereiro de 2017.
SCALABRINI, Osvaldo. Coruja buraqueira defendendo o ninho, Speotyto cunicularia, cega de um olho. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=Z6HIThQ13EA>. Acesso: 13 de fevereiro de 2017.
TÊIA, Pedro. A agressividade da coruja de igreja (Tyto furcata). Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=zRwDMrGXw04>. Acesso: 13 de fevereiro 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mateus Dutra Brandão Moreira, Daniela Fávaro Garrossini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista do Colóquio authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.