Lindô Songs in the remaining Quilombola Community of Cocalinho

a “good step”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v16i35.39027

Keywords:

Lindô Songs., Lexical Field Theory, Quilombola Community of Cocalinho., Teacher’s Education

Abstract

This paper presents the results of Lindô Songs, a cultural element of the quilombola community of Cocalinho, located in the municipality of Santa Fé do Araguaia, in the State of Tocantins (Brazil). The objective is to study the lexicon of Lindô Songs of this Community in order to develop pedagogical workshops, based on the Lexical Fields Theory, to be applied in Portuguese Language classes. As methodological assumptions, we chose to conduct a qualitative research from the ethnographic perspective. In addition, we used the decolonial methodology, based on Walsh (2009), and anchored by an Action-research, by Baldissera (2001), Thiollent (2008), Renald and Sánchez (2015), Fuchs (2019), and Batista (2020). For discussions about the Lexical Field Theory, we were based on Geckeler (1976), Coseriu (1977), and Abbade (2009, 2011, 2012). Through the teaching formations and pedagogical workshops, the research revealed that Lindô Songs showed high semantic value, and richness of knowledge and culture of the quilombola community of Cocalinho.

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Author Biographies

Jane Guimarães Sousa, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA)

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Tocantins (2009), mestrado em Ensino de Língua e Literatura PPGL pela Universidade Federal do Tocantins UFT (2013) e doutorado em Linguística e Literatura PPGLLIT pela Universidade Federal do Tocantins UFNT (2021). É professora adjunta da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), atuando no curso de Letras do Instituto de Estudos do Xingu/IEX. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Sociolinguística e Ensino do Léxico, atuando nos seguintes temas: educação escolar indígena e educação indígena, educação escolar quilombola e educação quilombola, oralidade e escrita, e material didático.

Karylleila Santos Andrade, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Tocantins (1993), mestrado em Linguística pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Linguística pela Universidade de São Paulo (2006). Atualmente é bolsista de produtividade em pesquisa pq2 do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico e professora associada IV da Universidade Federal do Tocantins. Tem experiência na área da Antropologia Linguística e Linguística, com ênfase em Etnotoponímia, atuando principalmente nos seguintes temas: léxico, toponímia, interdisciplinaridade, ensino e educação.

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Published

29-12-2022