Allegory or Literal Representation? Indigenous Women in Public Art in Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.rf.2132.49277

Keywords:

public art, Indigenous women, monuments, Espírito Santo culture

Abstract

The history of monument representation in public art in Espírito Santo is marked by male figures, tied to a hegemonic discourse shaped by issues of colonization and patriarchy. According to data collected by the Arts Extension and Research Laboratory of the Federal University of Espírito Santo (LEENA/UFES), less than 10% of monuments in Espírito Santo depict women. Among these monuments, two that reference indigenous peoples allow for an assessment of the representation of indigenous women: Mãe-bá (1999) and Fonte do Caju (Fountain of Caju) (1980). Thus, this article investigates these works with the goal of analyzing both their relevance to the preservation of Indigenous culture and identity and questioning the visibility of women, especially those embedded in the culture of Indigenous peoples in the state.

Author Biographies

  • Rosely Kumm, PPGA-UFES/LEENA

    Visual artist, art educator, and researcher from Espírito Santo. Her career is marked by an interdisciplinary approach, connecting art to various areas of human knowledge. Currently, Rosely is a master's student in the Graduate Program in Arts at UFES and a researcher at the Arts Extension and Research Laboratory - Leena/UFES.

  • Jaqueline Torquatro de Oliveira, PPGA/LEENA/UFES

    Bachelor's degree in Architecture and Urban Planning from the Federal University of Espírito Santo (2013) and Master's degree in Arts from the same institution (2025).

  • Júlia Mello, PPGART-UFSM

    Associate Professor in the Graduate Program in Arts (PPGART-UFSM). Postdoctoral fellow in Arts (PPGA-UFES 2023-2024, FAPES PROFIX scholarship), PhD in Visual Arts (PPGAV/EBA-UFRJ, CNPq scholarship), with a internship at Kendall College of Art and Design of Ferris State University (2020, CAPES PrInt scholarship). Master's Degree in Arts (UFES/2015, FAPES scholarship), MBA in Fashion Design and Production (UVV/2008), Bachelor's Degree in Visual Arts (Claretiano/2019), Bachelor's Degree in Music (UFES/2008), and Bachelor's Degree in Design, specializing in Fashion and Apparel (FAESA/2005).

References

ABREU, José Gilherme. Arte pública e lugares de memória. Revista da Faculdade de Letras Ciências e Técnicas do Património. Porto, 2005 I Série vol. IV, pp. 215-234.

ACERVO ONLINE. Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, 2016. Disponível em: https://ape.es.gov.br/acervo-online. Acesso em: 12 fev. 2025.

A SEGUIR. A Seguir Niterói: Pesquisa Sobre Monumentos em Niterói. A Seguir Niterói, 2024. Disponível em:

https://aseguirniteroi.com.br/noticias/niteroi-tem-53-estatuas-e-bustos-e-nenhuma-homenagem-a-mulher/. Acesso em: 20 dez. 2024.

BÁEZ, Fernando. A história universal da destruição dos livros: das tábuas sumérias à guerra do Iraque. Tradução de Lya Luft. Rio de Janeiro: Ediouro, 2010.

CIRILLO, José. Uma obra. Uma epidemia. Quando um mosquito muda a paisagem. In: CIRILLO, José; GRANDO, Ângela; BELO, Marcela. (In) Pertinências recurso eletrônico: 10 doses no silêncio e na arte. 1 ed. Vitória: EDUFES, 2021.

COUTINHO, José Maria. Uma história do povo de Aracruz. Aracruz: Reitem, 2006.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20 ed. Petrópolis: Vozes,

1999a.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13 ed. Rio de

Janeiro: Edições Graal, 1999b.

FOUCAULT, Michel. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). 1 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MOREIRA, Vânia Maria Losada. Terras indígenas do Espírito Santo sob o regime territorial de 1850. Revista Brasileira de História, v. 22, n. 43, p. 161-180, 2002.

NEW YORK TIMES. Why are there so few monuments that successfully depict women? Notes on the culture. Disponível em: https://www.nytimes.com/2021/02/18/t-magazine/female-monuments-women.html. Acesso em: 12 fev. 2025.

RIEGL, Alois. El culto moderno a los monumentos: su esencia y su desarrollo. Tradução de María Teresa Muñoz. Madrid: Visor, 1987.

SCHUBERT, Arlete M. Pinheiro; KAYAPO, Aline Ngrenhtabare Lopes; ULRICH, Claudete Beise. Mulheres indígenas - indígenas mulheres: Corpos-territórios-devastados-interditados. Revista do Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, v. 4, n. 7, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/revapees/article/view/33965. Acesso em: 12 fev. 2025.

SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

VALENTE, Elizabeth. Entrevista concedida a Jaqueline Torquatro. 22 set. 2023. Entrevista por e-mail.

VOZ DO PIRAQUÊAÇU. Disponível em: https://www.vozdopiraqueacu.com. Acesso em: 13 fev. 2025.

WARNER, Marina. Monuments and maidens: the allegory of the female body. Londres: Vintage Publishing, 1996.

Published

30-06-2025

Issue

Section

Seção Temática

How to Cite

Allegory or Literal Representation? Indigenous Women in Public Art in Espírito Santo. (2025). Farol, 21(32), 192-207. https://doi.org/10.47456/rf.rf.2132.49277