Allegory or Literal Representation? Indigenous Women in Public Art in Espírito Santo
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.rf.2132.49277Keywords:
public art, Indigenous women, monuments, Espírito Santo cultureAbstract
The history of monument representation in public art in Espírito Santo is marked by male figures, tied to a hegemonic discourse shaped by issues of colonization and patriarchy. According to data collected by the Arts Extension and Research Laboratory of the Federal University of Espírito Santo (LEENA/UFES), less than 10% of monuments in Espírito Santo depict women. Among these monuments, two that reference indigenous peoples allow for an assessment of the representation of indigenous women: Mãe-bá (1999) and Fonte do Caju (Fountain of Caju) (1980). Thus, this article investigates these works with the goal of analyzing both their relevance to the preservation of Indigenous culture and identity and questioning the visibility of women, especially those embedded in the culture of Indigenous peoples in the state.
References
ABREU, José Gilherme. Arte pública e lugares de memória. Revista da Faculdade de Letras Ciências e Técnicas do Património. Porto, 2005 I Série vol. IV, pp. 215-234.
ACERVO ONLINE. Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, 2016. Disponível em: https://ape.es.gov.br/acervo-online. Acesso em: 12 fev. 2025.
A SEGUIR. A Seguir Niterói: Pesquisa Sobre Monumentos em Niterói. A Seguir Niterói, 2024. Disponível em:
https://aseguirniteroi.com.br/noticias/niteroi-tem-53-estatuas-e-bustos-e-nenhuma-homenagem-a-mulher/. Acesso em: 20 dez. 2024.
BÁEZ, Fernando. A história universal da destruição dos livros: das tábuas sumérias à guerra do Iraque. Tradução de Lya Luft. Rio de Janeiro: Ediouro, 2010.
CIRILLO, José. Uma obra. Uma epidemia. Quando um mosquito muda a paisagem. In: CIRILLO, José; GRANDO, Ângela; BELO, Marcela. (In) Pertinências recurso eletrônico: 10 doses no silêncio e na arte. 1 ed. Vitória: EDUFES, 2021.
COUTINHO, José Maria. Uma história do povo de Aracruz. Aracruz: Reitem, 2006.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20 ed. Petrópolis: Vozes,
1999a.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13 ed. Rio de
Janeiro: Edições Graal, 1999b.
FOUCAULT, Michel. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). 1 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MOREIRA, Vânia Maria Losada. Terras indígenas do Espírito Santo sob o regime territorial de 1850. Revista Brasileira de História, v. 22, n. 43, p. 161-180, 2002.
NEW YORK TIMES. Why are there so few monuments that successfully depict women? Notes on the culture. Disponível em: https://www.nytimes.com/2021/02/18/t-magazine/female-monuments-women.html. Acesso em: 12 fev. 2025.
RIEGL, Alois. El culto moderno a los monumentos: su esencia y su desarrollo. Tradução de María Teresa Muñoz. Madrid: Visor, 1987.
SCHUBERT, Arlete M. Pinheiro; KAYAPO, Aline Ngrenhtabare Lopes; ULRICH, Claudete Beise. Mulheres indígenas - indígenas mulheres: Corpos-territórios-devastados-interditados. Revista do Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, v. 4, n. 7, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/revapees/article/view/33965. Acesso em: 12 fev. 2025.
SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
VALENTE, Elizabeth. Entrevista concedida a Jaqueline Torquatro. 22 set. 2023. Entrevista por e-mail.
VOZ DO PIRAQUÊAÇU. Disponível em: https://www.vozdopiraqueacu.com. Acesso em: 13 fev. 2025.
WARNER, Marina. Monuments and maidens: the allegory of the female body. Londres: Vintage Publishing, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosely Kumm, Jaqueline Torquatro de Oliveira, Júlia Mello

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.