Decolonization of brazilian theater
periphery epistemologies
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v20i30.43632Keywords:
Brazilian theater, decolonization, North and Northeast regions, representative narrativeAbstract
This study addresses the disparity in documentation and visibility of theatrical productions in the North and Northeast regions of Brazil compared to the Southeast in contemporary times. The analysis is grounded in decolonial approaches and the geopolitics of knowledge, aiming to unveil the reasons behind this discrepancy. The research emphasizes the importance of including diverse forms of theatrical expression to create a representative narrative of Brazilian theater. It is concluded that the decolonization of knowledge is essential for a more inclusive and authentic approach in the field of Brazilian theatrical studies.
Downloads
References
BORRALHO, Tácito Freire. O teatro do boi do Maranhão: brincadeira, ritual, enredos, gestos e movimentos. 2012. 227 f. Tese (Doutorado) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
CAFEZEIRO, Edwaldo; GADELHA, Carmem. História do Teatro Brasileiro: um percurso de Anchieta a Nelson Rodrigues. Editora UFRJ: EDUERJ: FUNARTE, Rio de Janeiro, 1996.
CAMAROTTI, Marco. Resistência e voz: o teatro do povo do Nordeste. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2001.
CRUZ, Valter do Carmo. Geografia e pensamento descolonial: notas sobre um diálogo necessário para a renovação do pensamento crítico. In: Cruz e Oliveira, D. A. (Orgs.). Geografia e giro decolonial: experiências, ideias e horizontes de renovação do pensamento. Rio de Janeiro: Letra Capital, p.15, 2017.
DUMAS, Alexandra Gouvêa. Nomear é Dominar? Universalização do teatro e o silenciamento epistêmico sobre manifes-tações cênicas afro-brasileiras. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 12, n. 4, e121806, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-2660121806vs01
FARIA, João Roberto; GUINSBURG, Jaco. História do teatro brasileiro, volume 2: do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, Edições SESCSP, 2013.
LIMA, Magela. O teatro do Nordeste antes e depois da descida triunfal ao Rio de Janeiro. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–24, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200034. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17997 Acesso em: 2 out. 2023.
MAGALDI, Sabato. Panorama do Teatro Brasileiro. 6ª edição, Global Editora, 2004.
PRADO, Décio de Almeida. História Concisa do Teatro Brasileiro (1570-1908). São Paulo, Edusp, 1999
SANTOS. Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal. Das linhas globais a uma ecologia dos saberes. NOVOS ESTUDOS 79, nov., pp. 71-94, 2007.
SOUZA, Hélia Frazão de. Teatro e cidade: a produção teatral do eixo Rio/São Paulo, 1940-1960. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raylson Silva da Conceição

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.