Art and life
poetic and educational processes in making in contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v20i30.43996Keywords:
Art, Art Education, Youths, Urgent DialoguesAbstract
The text presented here is the result of the conference "Exercises to remember: blackness and performance in the construction of self", held during the XV Capixaba Seminar on the Teaching of Art: Urgent Dialogues, at the Federal University of Espírito Santo, in August 2023. The text presents the aspects of the artistic residency "Exercises to remember" by myself and the artist Carla Borba, as well as the artistic works of Tribal Ycsander; Rafa Black; CS, aka myself; Patthy Oliver and Jaiara Dias, young participants of the Youth Reference Centers - CRJs, in the municipalities of Vila Velha, Serra and Cariacica and Linhares and Colatina in Espírito Santo.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2009.
BORBA, Carla; SILVA, Geovanni Lima da (org). Exercícios para se lembrar. 1. edição. Vitória: Editora do artista, 2022.
BORBA, Carla; SILVA, Geovanni Lima da (org). Exercícios para se lembrar. 2. edição. Vitória: Editora do artista, 2023.
BORBA, Carla; SILVA, Geovanni Lima da (org). Exercícios para se lembrar. 3. edição. Vitória: Editora do artista, 2023.
BUENO, Winnie. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patricia Hill Collins. Porto Alegre: Zouk, 2020.
CHARRÉU, Leonardo Verde. A Cartografia e a Artografia como métodos vivos de Investigação em arte e em Educação Artística. In: Diacrítica - Revista de Estudo do Centro Humanístico. Braga: Uminho, v. 33, n. 1, p. 87-103, 2019.
Hooks, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Tradução de Cátia Bocaiuva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.
SILVA, Geovanni Lima da. Exercícios para se lembrar: a performance como método para a elaboração de subjetividades. 150 p. Dissertação de Mestrado em Artes Visuais, Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas: São Paulo, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Geovanni Lima da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.