Young researchers/artists/teachers

protagonists from the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rf.v20i30.43998

Keywords:

Decolonial art, Contemporary art, Youth, Teaching Art , University

Abstract

This paper consists of a report about the Jovens pesquisadores/artistas/professores Conference held at the XV Seminário Capixaba sobre o Ensino da Arte. The panel gives voice to the power of students with the participation of finalists and graduates of the Degree in Visual Arts course at Ufes: Jaíne Muniz, Matheusa Moreira, Geisa da Silva and Henrique Tavares. The four speakers brought reports of experiences, highlighting the intertwining of their experience at Ufes and practices in the art circuit, in schools and in non-school education. All trajectories are based on the construction of protagonisms under a decolonial bias (in Grada Kilomba's understanding), articulated as a response to the glaring inequality of representation of minorities within the field of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ananda Carvalho, UFES

Adjunct Professor in the Department of Visual Arts at the Federal University of Espírito Santo (UFES) and curator; PhD and Master in Communication and Semiotics from PUC-SP. She is currently pursuing a postdoctoral degree in Contemporary Arts Studies at UFF. His research area focuses on contemporary art with an emphasis on curation, histories and exhibition creation processes. She is coordinator of the Curation Platform [which encompasses the activities of the Creation Processes in Curation extension project and the Curation and Contemporary Art research group (CNPq / UFES)]. She coordinated the University Space Art Gallery (Gaeu-Ufes) and the Art and Research Gallery (GAP-Ufes). His doctoral research (supported by a CNPq scholarship) focused on curatorial procedures in contemporary art exhibitions. In her master's research (with the support of a CNPq scholarship) she studied contemporary Brazilian productions that incorporate the confluences between documentary and video art. Since 2009, she has been writing, researching and producing curators that have been included in public and private institutions, commercial galleries and independent spaces. His curatorships include Women Artists in the Ufes Collection (Gaeu, 2023), Impermanência (Casa Porto das Artes Plásticas, Vitória-ES, 2021) and Instauração (Sesc Belenzinho, SP, 2017). She developed critical monitoring of projects in several institutions (such as Paço das Artes and MIS-SP) and was a guest critic for the project A HISTÓRIA DA _RTE (Rumos Itaú Cultural, 2015-2016).

References

ANJOS, Moacir dos. Arte brasileira e crise da representação. In: PESSOA, Fernando (org.). Encontros com a Arte Contemporânea. Vila Velha, ES: Museu Vale, 2018.

ARAÚJO, Aldevane de Almeida. Educação decolonial e antirracista: a importância do pensamento fanoniano. Revista Eletrônica Discente História, Cachoeira, v. 7, n. 14. CAHL, UFRB, 2020, pp. 241-255.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MOREIRA, Matheusa. Jovens Pesquisadores/Artistas/Professores. 3a. Conferência no XV Seminário Capixaba sobre o Ensino da Arte.Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, 31 ago. de 2023.

MOREIRA, Matheusa. Objeto não identificado. [Texto sobre o vídeo apresentado na disciplina Vídeo 1, ministrada pela Profa. Ananda Carvalho]. 2022.

MORESCHI, Bruno. A História d_ Arte. [panfleto com resultados de pesquisa]. São Paulo: Itaú Cultural, 2017. Disponível em :<https://brunomoreschi.com/Historia-da-_rte>. Acesso em: 06 mai 2023.

MUNIZ, Jaíne. Jovens Pesquisadores/Artistas/Professores. 3a. Conferência no XV Seminário Capixaba sobre o Ensino da Arte. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, 31 ago. 2023a.

MUNIZ, Jaíne. Chamado à Não-humanidade. 2023b. Disponível em: <https://naohumana.wixsite.com/jainemuniz/chamado-%C3%A0-n%C3%A3o-humanidade>. Acesso em: 19 set. 2023.

MUNIZ, Jaíne. quantas vezes quis morrer quando não pude falar?. 2019. Disponível em: <https://naohumana.wixsite.com/jainemuniz/quantas-vezes-quis-morrer>. Acesso em: 19 set. 2023.

ROSA, Tatiana Gomes. Arte como caminho de busca para a humanidade negada: Ku Sanga como estratégia para me reelaborar nessa existência. In: ALVES, Lindomberto Ferreira; RAMOS, Phoebe Degobi. Arte | Ética | Crítica | Escritura: que nenhuma voz da realidade humana seja empurrada para baixo do silêncio da história - Tomo I. Vitória-ES: Ed. dos Autores, 2023.

SILVA, Geisa da. Jovens Pesquisadores/Artistas/Professores. 3a. Conferência no XV Seminário Capixaba sobre o Ensino da Arte. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, 31 ago. 2023.

TAVARES, Henrique. Jovens Pesquisadores/Artistas/Professores. 3a. Conferência no XV Seminário Capixaba sobre o Ensino da Arte. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, 31 de Agosto de 2023.

Published

27-08-2024

How to Cite

Carvalho, A. (2024). Young researchers/artists/teachers: protagonists from the university. Farol, 20(30), 57–70. https://doi.org/10.47456/rf.v20i30.43998

Issue

Section

Seção Temática