Dialogues with traditional people and cultural diversity at the XV Capixaba Seminar on Art Teaching
DOI:
https://doi.org/10.47456/rf.v20i30.44134Keywords:
Popular arts, Masters of Knowledge, Traditional CultureAbstract
This paper is inspired by the 2nd Conference entitled “Povos Originários”, held at XV Seminário Capixaba do Ensino da Arte, at the Federal University of Espírito Santo. Urgent dialogues was the theme of the seminar, to name the need to debate emerging themes in contemporary times, such as issues related to original peoples, and the need to establish dialogue with subjects who have knowledge of non-formal education. First, we highlight the process of transmitting knowledge in traditional culture, based on a "Ponto de Memória" in a quilombola community in the north of ES. Secondly, we commented on the relevance of women in this process. Thirdly, we examine articulations between teaching-learning and traditional culture, in the context of popular arts. Considering the dialogues at the Conference, we pointed out that collaborative work with masters of traditional culture would contribute to the inclusion of indigenous, african and afro-brazilian history and culture in formal education, at all levels. We echo the demand for the inclusion of young indigenous and black quilombolas in schools and universities as a democratic principle of the right to life, which involves the inclusion of cultural diversity in debates in these spaces.
Downloads
References
ARAÚJO, Janja. Mulheres negras e culturas tradicionais: memória e resistência. In:
Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 2, 2019, pp. 553-565.
CARVALHO, José Jorge. Sobre o Notório Saber dos mestres tradicionais nas instituições de ensino superior e de pesquisa. In . Cadernos de Inclusão 8. Instituto de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, INCT, Brasília, 2016.
COSTA, Renata Beatriz Rodrigues da. Um Nome a Zelar: histórias de uma Quilombola do Norte do Espírito Santo. Dissertação de mestrado. Centro de
Ciências Humanas e Naturais, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), 2018.
GOLTARA, Diogo Bonadiman. Dinâmicas comunitárias e espirituais: a rede esotérico-umbandista entre comunidades negras rurais às margens do Rio Itapemirim. In RURIS (Campinas, Online), Campinas, SP, v. 9, n. 1, 2015. Disponível em: <https://econtents.bc.unicamp.br>. Acesso em: 10 de Nov. 2023.
GUIMARÃES, Aissa Afonso; OLIVEIRA, Osvaldo Martins de. Jongos e Caxambus: culturas afro-brasileiras no Espírito Santo. PROEX:UFES, Vitória, 2018.
IPAC. Instituto do Patrimônio Artístico e Cultural da Bahia. Texto relativo à definição do Conceito Geral de “Patrimônio Imaterial”. Bahia: IPAC, 2000. Disponível em
. Acesso em: 15 de Nov. 2023.
OLIVEIRA, Osvaldo Martins de. “Quilombos: memória social e metáforas dos conflitos comunidades do Sapê do Norte, Espírito Santo”. In ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de (Orgs)... [et al]. Nova Cartografia Social: territórios quilombolas e conflitos. Manaus: Projeto Nova Cartografia Social da Amazônia,UEA Edições, 2010.
RODRIGUES, Luiz Henrique. Quilombolas e jongueiros: uma etnografia nas comunidades de Linharinho e Porto Grande, Conceição da Barra (ES). Dissertação de mestrado. Centro de Ciências Humanas e Naturais, Programa de Pós- Graduação em Ciências Sociais, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), 2016.
SILVA, Larissa de Albuquerque. De brincadeira a patrimônio: as várias dimensões do jongo/caxambu no Espírito Santo. In Anais Congresso Nacional de Ciências Sociais, Ufes, Vitória, Espírito Santo, 23 a 25 de set. de 2015.
SIQUEIRA, Jane Seviriano; OLIVEIRA, Osvaldo Martins de. O Jongo de São Benedito e o Samba do Tempo Antigo: uma análise das narrativas dos jongueiros da região norte do Espírito Santo. SINAIS, Vitória, v. 2, n. 1, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aissa Afonso Guimarães, Jane Seviriano Siqueira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of works submitted to Revista Farol authorize their publication in physical and electronic media, solely for academic purposes, and may be reproduced as long as the source is cited. They attest to their originality, authorship and originality.