Militaryization of school territories: CIPOE's performance in the schools of greater Belem during the pandemic period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/geo.v1i32.35290

Keywords:

Biopower, Security mechanism, Territory

Abstract

The patrolling performed by the Companhia Independente de Polícia Escolar (CIPOE) which is a unit of Military Police (PM), is a reality in the schools of Greater Belém. Therefore, the aim of this research is to analyze the management practices and territorial control of CIPOE through data that are available on its official websites and social networks, especially on Facebook. As methodological procedures, we resort to specialized literature, cataloging the records and classifying the practices developed by CIPOE in the pandemic period, grouping the data into six categories of action. Then, it is proceeded with the analyses, according to the theoretical background that is applied in this research. As a result, it is obtained the elaboration of a chart and the cataloguing of several excerpts from CIPOE's posts. It is concluded that CIPOE continues to hold rounds in schools and advances in disputes for control of the territory through practices of militarization of the school space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leildo Dias Silva, Secretaria de Estado da Educação do Pará (SEDUC)

Professor de Geografia na Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Mestre em Planejamento do Desenvolvimento pelo Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA), da Universidade Federal do Estado do Pará (UFPA), Campus Belém. Graduado em Licenciatura em Geografia e Técnico em Geodésia e Cartografia, ambos pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Campus Belém. Técnico/profissionalizante em Formação de Professores em Nível Médio Modalidade Normal pelo Centro Educacional Monte Castelo. Atuo principalmente pesquisando os seguintes temas: produção e controle do território pela segurança pública, pelas suas instituições e pelos seus agentes; segurança pública como paradigma de governo. Nos últimos dois anos, como professor da educação básica, tenho, também, me interessado pelo diálogo envolvendo o tema do Ensino em Geografia. Tenho experiência na docência e na elaboração de mapas.

References

[Omitido para avaliação], 2020. 166 p. (Mestrado, interdisciplinar) — Núcleo de Altos Estudos da Amazônia (NAEA), Universidade Federal do Pará (UFPA). [URL omitida para avaliação]

[Omitido para avaliação]; [Omitido para avaliação]. Terra Livre, [omitido para avaliação] 2020. [URL omitida para avaliação]

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso dado no Collège de France (1975–1976). Tradução Maria Ermantina Galvão. 1ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população: curso dado no Collège de France (1977–1978). Tradução Eduardo Brandão. 1ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

HAESBAERT, Rogério. Do muro ao drone: novos-velhos dispositivos geográficos de segurança. In: RODRIGUES, J. N.; MONTEIRO, L. C. R. (Orgs.). Crise e reinvenção dos espaços da política. Rio de Janeiro: Consequência, 2020.

HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 11ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019.

HAESBAERT, Rogério. Muros como tecnologías y dispositivos territoriales de control. Punto Sur1, v. 1, p. 81–103, jul./dic., 2019). Disponível em: <https://doi.org/10.34096/ps.n1.6914>. Acesso em: 20 fev. 2021.

HAESBAERT, Rogério. Sobre as i-mobilidades do nosso tempo (e das nossas cidades). Mercator, Fortaleza, v. 14, n. 4, p. 83–92, 2015. Disponível em: <http://www.mercator.ufc.br/mercator/article/view/1782>. Acesso em: 20 fev. 2021.

HAESBAERT, Rogério. Território e Multiterritorialidade: um debate. GEOgraphia (UFF), v. 17, p. 19–45, 2008. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13531>. Acesso em: 20 fev. 2021.

MENDONÇA, Márcio José. Militarização volumétrica no Rio De Janeiro: entre o tráfico de drogas e o policiamento. GEOgraphia, v. 20, n. 44, p. 71-83, set./dez, 2018. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/14412>. Acesso em: 20 mar. 2021.

PARÁ. Decreto nº 1.625, de 18 de outubro de 2016. Regulamenta a Lei Complementar nº 053, de 7 de fevereiro de 2006, alterada pela Lei Complementar nº 093, de 15 de janeiro de 2014, que dispõe sobre a organização básica da Polícia Militar do Estado do Pará, e dá outras providências. Disponível em: <http://www.faspm.pa.gov.br/sites/default/files/regulamento_da_lei_compl_053_06_lob.pdf. Acesso em: 24 dez. 2019.

RAFFESTIN, Claude. Por uma Geografia do Poder. Tradução de Maria Cecília França. São Paulo (SP): Ática, 1993.

SOUZA, Marcelo Lopes de. “Território” da divergência (e da confusão): em torno das imprecisas fronteiras de um conceito fundamental. In: SAQUET, M. A.; SPOSITO, E. S. (Orgs.) Territórios e territorialidades: teorias, processos e conflitos. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular: Unesp. Programa de Pós-Graduação em Geografia, 2008. 368 p.

SOUZA, Marcelo Lopes de. Militarização da questão urbana. Lutas Sociais, São Paulo, n.29, p.117-129, jul./dez. 2012. Disponível em: <http://www4.pucsp.br/neils/downloads/neils-revista-29-port/marcelo-lopez-de-souza.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2021.

Published

21-07-2021

How to Cite

DIAS SILVA, Leildo. Militaryization of school territories: CIPOE’s performance in the schools of greater Belem during the pandemic period. Geografares, Vitória, Brasil, v. 1, n. 32, p. 217–239, 2021. DOI: 10.47456/geo.v1i32.35290. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/35290. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Geografizando a pandemia. Entrelugares do adoecimento existencial