University in the education through work program for health

Report of experience Ceunes-Ufes

Authors

  • Andréia Soprani dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo
  • Jerusa Araújo Dias Universidade Federal do Espírito Santo
  • Alexandre Souza Morais Universidade Federal do Espírito Santo
  • Susana Bubach Universidade Federal do Espírito Santo
  • Débora Barreto Teresa Gradella Instituto Latino-Americano de Ciências da Vida e da Natureza
  • Marco Antônio Andrade de Souza Instituto Latino-Americano de Ciências da Vida e da Natureza
  • Gladys Amélia Velez Benito Instituto Latino-Americano de Ciências da Vida e da Natureza

DOI:

https://doi.org/10.30712/guara.v1i6.15132

Keywords:

College education, Primary healthcare, Professional education

Abstract

Ministries of Health and Education, in order to reformulate public policies and interfere in learning-teaching process, founded the Education Through Work Program for Health (PET Health) and the National Program of Reorientation of Health Professional Training (PRO Health). This article reports the work in two Primary Health care Units in São Mateus, in the state of Espírito Santo. Aiming to promote interdisciplinary actions of education and health assistance, contribute to health professional training, collaborate in primary care qualification and in consolidating the National Healthcare Service (SUS) in that town. The program reveals itself as a fundamental proposal, articulates teaching and service, cooperates in the learning teaching process and favors the debate on curricular restructuring of graduation courses in the health field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde – Pró-Saúde: objetivos, implementação e desenvolvimento potencial / Ministério da Saúde, Ministério da Educação. – Brasília: Ministério da Saúde, [Internet], 2007. [acesso em agosto de 2014]. Disponível em: http://www.prosaude.org/publicacoes/pro_saude1.pdf.

UFES. CEUNES. Projeto pedagógico do curso de enfermagem. Pró-reitoria de graduação. 2010.

UFES. CEUNES. Projeto pedagógico do curso de farmácia. Pró-reitoria de graduação. 2006.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades (IBGE). [Internet], 2010. [acesso em 22 de agosto de 2014]. Disponível em: http://cod.ibge.gov.br/1RQM.

Espírito Santo. Perfil epidemiológico de saúde: saúde no ES de 2000 a 2008. Vitória: SESA, 2011.

Secretaria Estadual de Saúde – ES. (SESA-ES). [Internet]. [acesso em agosto de 2014]. Disponível em: www.saude.es.gov.br/vigepidemiologica.

Secretaria Estadual de Saúde – ES. (SESA-ES). [Internet]. [acesso em agosto de 2014]. Disponível em: www.saude.es.gov.br/download/serie_historica_2012.pdf.

Departamento de Atenção Básica. (DAB). Ministério da Saúde. [Internet]. [acesso em agosto de 2014]. Disponível em: http://dab.saude.gov.br/dab/historico_cobertura_sf/historico_cobertura_sf_relatorio.php.

Peduzzi, M. Equipe Multiprofissional de saúde: a interface entre trabalho e interação. 1998, 254 f. Tese (Doutorado)-Programa de Pós Graduação em Saúde Coletiva, Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas, 1998

Merhy, E. E. et. al. Perspectiva da regulação na saúde suplementar diante dos modelos assistenciais. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 433-444, abr/jun. 2004.

Published

03-03-2017

Issue

Section

Comunicação Breve

How to Cite

SOPRANI DOS SANTOS, Andréia; ARAÚJO DIAS, Jerusa; ALEXANDRE, Alexandre; BUBACH, Susana; BARRETO TERESA GRADELLA, Débora; ANDRADE DE SOUZA, Marco Antônio; VELEZ BENITO, Gladys Amélia. University in the education through work program for health: Report of experience Ceunes-Ufes. Guará Journal, [S. l.], v. 1, n. 6, p. 121–129, 2017. DOI: 10.30712/guara.v1i6.15132. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/guara/article/view/15132. Acesso em: 25 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 124

You may also start an advanced similarity search for this article.