The Relationship betweem school feeding and family agriculture in the municipality of Guaraniaçu - PR

Authors

  • Bruna Cassol Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Francis Mary Guimarães Nogueira Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.30712/guara.v1i13.26087

Keywords:

Family Farming, School feeding, PNAE

Abstract

The  objective  of  this  study  was  to  verify  how  the  connection  between  school  feeding  and  family  farming  (FA)  occurred  in  the  municipality  of  Guaraniaçu,  after  the  enactment  of  Law  11.947/2009.  This  is  a  qualitative  research,  involving  a  case  study, carried out in two municipal schools, one located in the city and the other located in the rural area. The research invol-ved  bibliographical  consultations  and  field  research,  with  the  application of questionnaires and interviews with people rela-ted to family agriculture and school feeding in the municipality. The data were analyzed based on the analysis of content in the thematic modality of Minayo (2007), resulting in three final ca-tegories. It is considered the relevance of cooperativism for fa-mily farming in the municipality studied, which guaranteed in-come and work for family farmers. The insertion of FA products was important for improving the quality of the children’s food, because the characteristics of these products are natural, fresh, minimally  processed  and  respect  the  municipality’s  regionali-ty. Finally, it is considered that the school is a space conducive to the formation of healthy eating habits in children, since they spend a good part of their day at school

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Bruna Cassol, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    -

  • Francis Mary Guimarães Nogueira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    -

References

BITTENCOURT, J. Uma avaliação da efetividade do Programa de Alimentação Escolar no município de Guaíba (2007). 164 f. Dissertação. Programa de Pós-graduação em Educação. Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2007.

BRASIL. (17 de junho de 2009). Lei nº11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica. Diário Oficial da União. Brasília, DF, Brasil.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. (2008). Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). 2 ed. Diário Oficial da União. Brasília, DF, Brasil: MEC, FNDE, SEED.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. (17 de junho de 2013). Resolução nº 26 de 17 de junho de 2013. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escola (PNAE). Diário Oficial da União. Brasília, DF, Brasil.

CARDOSO, L. (2004). FNDE. Acesso em 14 de março de 2018, disponível em http://www.fnde.gov.br/acesso-a-in-formacao/institucional/area-de-imprensa/noticias/item/121-pnae-faz-balan%EF%BF%BDo-positivo-da-atua%E-F%BF%BD%EF%BF%BDo-em-2003?tmpl=component&print=1/.

CASSOL, B. O Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) e sua relação com a agricultura familiar no mu-nicípio de Guaraniaçu, no período de 2003-2015: um estudo de caso. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Cascavel, 2019.

COIMBRA, M., & MEIRA, J. (1982). Comer e aprender: uma história da alimentação escolar no Brasil. Belo Horizonte: MEC, INAE.

CORRÊA, R., ROCKETT, F., ROCHA, P., SILVA, V., & OLIVEIRA, V. (2017). Atuação do Nutricionista no Programa Nacional de Alimentação Escolar na Região Sul do Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 2(22), 563-574.

IBGE. (2010). Censo Demográfico 2010. Acesso em 30 de Agosto de 2018. Disponível em IBGE: https://censo2010.ibge.gov.br/sinopse/webservice/frm_urb_rur.php?codigo=410930

MINATEL, J., & BONGANHA, C. (2015). A importância do cooperativismo e da agricultura familiar. Empreendedorismo, Gestão e Negócios, 4(4), 247-259.

MINAYO, M. (Org.). (2007). O desafio do conhecimento (10 ed.). São Paulo: HUCITEC.MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. (02 de Agosto de 2017). FNDE. Fonte: FNDE: http://www.fnde.gov.br/programas/pnae

PREZOTTO, L. (2002). Uma concepção de agroindústria ru-ral de pequeno porte. Revista de Ciências Humanas, 1(31), 133-153.

SANTOS, F., & GARCIA, M. (2017). O Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) no Alto Sertão Sergipano: transformações e permanências na reprodução camponesa. VIII Simpósio Internacional de Geografia Agrária e IX Simpósio Nacional de Geografia Agrária GT 5 - Políticas públicas e perspectiva de desenvolvimento para o campo.

SARAIVA, E. B., SILVA, A., SOUZA, A., CERQUEIRA, G., & CHAGAS, C. T. (2013). Panorama da compra de alimentos da agricultura familiar para o Programa Nacional de Alimentação Escolar. Cien Saude Colet., IV(18), 927-935.

SPINELLI, M., & CANESQUI, A. ( jan-abr. de 2002). O programa de alimentação escolar no estado de Mato Grosso: da centralização à descentralização (1979-1995). Revista de Nutrição, 15(1), 105-117.

STEFANINI, M. Merenda escolar: história, evolução e contribuição no atendimento das necessidades nutricionais da criança. 1997. Tese de Doutorado. São Paulo. 1997.

STOLARSKI, M. Avaliação do Programa Merenda Escolar no Estado do Paraná. Monografia de Especialização. Curitiba. 2001.

STOLARSKI, M. (2014). Caminhos da Alimentação Escolar no século XXI: Histórico da Política Nacional e avanços na gestão do Paraná. In: Alimentação Saudável e Sustenatbilidade Ambiental nas escolas do Paraná. Curitiba, PR: Instituto EMATER.

TRICHES, R., & SCHNEIDER, S. (2010). Alimentação escolar e agricultura familiar: reconectando o consumo à pro-dução. Saude soc., 19(4), 933-945.

TRICHES, R., FROEHLICH, E., & SCHNEIDER, S. (2011). Relações de produção e consumo: a aquisição de produtos da agricultura familiar para o Programa de Alimentação Escolar de dois Irmãos (RS). Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

TURPIN, M. (2009). A alimentação escolar como fator de desenvolvimeneto local por meio do apoio aos agricultores familiares. Segurança Alimentar e Nutricional, 16(2), 20-42.

VASCONCELOS, F. (2005). Combate à fome no Brasil: uma análise histórica de Vargas a Lula. Rev Nutr, 4(18), 439-457.

VILLAR, B., SCHWARTZMAN, F., JANUARIO, B., & RAMOS, J. (Agosto de 2013). Situação dos municípios do estado de São Paulo com relação à comra direta de produtos da agricultura familiar para o Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). Rev. bras. epidemiol. [online]., 16(1), 223-226.

WENUKA, M., SANDRI, I., LOPES, R., & FERREIRA, F. (1996). Município de Guaraniaçu. Departamento Municipal de Educação. Guaraniaçu, PR, Brasil.

Tavares, G.P.; ALMEIDA, R.M. (2010). Violência, dependência química e transtornos mentais em presidiários. Estudos de Psicologia, 27(4): 545-552.

VILELA, E.M.; MENDES, I.J.M. (2003). Interdisciplinaridade e saúde: estudo bibliográfico. Rev. Latino-Am. Enfermagem[online]. 11(4):525-531. World Health Organization. (1997). Nursing practice around the world. World Health Organization, Geneva.

Published

11-03-2022

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CASSOL, Bruna; MARY GUIMARÃES NOGUEIRA, Francis. The Relationship betweem school feeding and family agriculture in the municipality of Guaraniaçu - PR. Guará Journal, [S. l.], v. 1, n. 13, p. 9–23, 2022. DOI: 10.30712/guara.v1i13.26087. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/guara/article/view/26087. Acesso em: 12 dec. 2025.

Similar Articles

1-10 of 33

You may also start an advanced similarity search for this article.