Continuing Education and Investment in the Municipal Network of the City of Joinville/SC

Impacts of the Teacher's Cultural Capital on Student Teaching/Learning

Authors

  • Cinara Leski Lemos Faculdade Guilherme Guimbala
  • Charles Henrique Voos Faculdade Guilherme Guimbala

DOI:

https://doi.org/10.47456/d0hpa547

Keywords:

Cultural Capital; Continuing Education; Teaching; Learning; Joinville/SC

Abstract

Considering that the cultural capital of a student is built through his interpersonal and family relationships and as he seeks to deepen his knowledge about subjects of his interest and that this capital is usually added by the family, until the moment the student enters school, from then on, his cultural capital is no longer built only by his family, but by his teacher and the school where he studies. The purpose of this research is to investigate what the administration of the Municipal Education Network of Joinville/SC thinks about the fact that the teacher is a source of cultural capital for their students, and how much this administration has invested in the training of their teachers, understanding that it is not enough just to have knowledge about the subject of school planning, but also a continued training to meet the demands added by students who have only the school as a source of search to have a broader cultural capital. To this end, a descriptive research methodology is used, through a data survey, with the objective of raising information about the group studied and verify if it has been invested by the school administration, in an appropriate way and with incentives for teachers to seek continued education.

References

BARRETTO, ELBA SIQUEIRA DE SÁ. Políticas de formação docente para a educação básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação [online]. 2015, v. 20, n. 62 [Acessado 9 Novembro 2022] , pp. 679-701. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206207>. Epub Jul-Sep 2015. ISSN 1809-449X. https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206207.

BRASIL, Ministério da Educação. Lei Federal n. 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 16 mai. 2015.

BOURDIEU, Pierre. Escritos da Educação. Petrópolis/Rj: Vozes Ltda, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Espaço social e poder simbólico. In: BOURDIEU, P. Coisas ditas. Trad. C. R. da Silveira e D. M. Pegorim. São Paulo: Brasiliense, p. 149-168, 1992.

BOURDIEU, Pierre. A Economia das Trocas Simbólicas, Org. Miceli, São Paulo: Perspectiva, 1974.

EDUCAÇÃO, Ministério da. Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica - PARFOR. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/parfor/parfor. Acesso em: 22 out. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 7ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas S.A, 2008.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Grupo A, 2009. E-book. 9788536321523. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788536321523/. Acesso em: 20 ago. 2022.

JOINVILLE, Leis Municipais de. LEI Nº 4229/2000 Art 2º, 25 de setembro de 2000. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/sc/j/joinville/lei-ordinaria/2000/423/4229/lei-ordinaria-n-4229-2000-autoriza-o-executivo-municipal-a-celebrar-o-convenio-n-94319-2000-mec-fnde-com-o-fundo-nacional-de-desenvolvimento-da-educacao?o=. Acesso em: 31 jul. 2022.

JOINVILLE, Leis Municipais de. LEI Nº 5629, DE 16 DE OUTUBRO DE 2006. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/sc/j/joinville/lei-ordinaria/2006/563/5629/lei-ordinaria-n-5629-2006-estabelece-as-diretrizes-do-sistema-municipal-de-educacao. Acesso em: 31 jul. 2022.

JOINVILLE, Leis Municipais de. LEI Nº 8043, DE 02 DE SETEMBRO DE 2015. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/plano-municipal-de-educacao-joinville-sc. Acesso em: 31 jul. 2022

JOINVILLE, Leis Municipais de. LEI Nº 9.214, DE 01 DE JULHO DE 2022. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/sc/j/joinville/lei-ordinaria/2022/922/9214/lei-ordinaria-n-9214-2022-institui-o-programa-de-valorizacao-por-resultados-na-aprendizagem-no-ambito-das-unidades-escolares-da-rede-publica-municipal-de-ensino-de-joinville?q=formação+continuada. Acesso em: 31 jul. 2022.

MICHAELIS. Dicionário prático da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2008.

NOGUEIRA, MÁRCIA. A. (2021). O capital cultural e a produção das desigualdades escolares contemporâneas. Cadernos de Pesquisa, 51, Artigo e07468. https://doi.org/10.1590/198053147468

PLETSCH, Márcia Denise. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar em Revista [online]. 2009, n. 33

Published

25-06-2025