Non-Formal Education
Trajectory and Consolidation of a concept
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i22.44030Keywords:
non-formal education; informal education; formal education.Abstract
The article addresses the trajectories of studies on Non-Formal Education, nationally and internationally, punctuating and discussing the conceptions formed in light of the theoretical references of the authors Maria da Glória Gohn, Jaime Trilla, José Carlos Libâneo, Coombs and Ahmed, Moacir Gadotti and Olga Simson. Furthermore, the article seeks to present the trajectory of studies carried out on non-formal education, as well as discuss the boundaries and differentiations that are established with formal and informal education. The text points out that this field of study is still under construction and points out the different positions of researchers, demonstrating the process of defining a concept, which is not unique, but presents nuances that refer to the context in which they were created.
References
AFONSO, A. J. Os lugares da educação. In: SIMSON, O. R. M.; PARK, M. B. e FERNANDES, R. S. (orgs). Educação não-formal: cenários da criação. - Campinas, SP: Editora da Unicamp, Centro de Memória, 2001.
COOMBS, P. H.; AHMED, M. La lucha contra la pobreza rural: el aporte de la educación no formal. Madrid: Editorial Tecnos, 1975.
BRASIL, Presidência da República. Câmara de reforma do Estado. Plano diretor da reforma do aparelho do Estado. Brasília, 1995.
BREMBECK, C. S. Formal education, non formal education, and expanded conceptions of development. - Ocasional Papers Non formal education, Institute for International Studies in Education: Michigan, 1978.
GADOTTI, M. A questão da educação formal/não-formal. Seminário Direito à educação: solução para todos os problemas ou problema sem solução? Institut International Des Droits De L’enfant (Ide), Suíça, 2005.
GARCIA, V. A. A educação não-formal como acontecimento. 2009. 468f. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, São Paulo, 2009.
GOHN, M. G. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo no terceiro setor. São Paulo, Cortez, 2001.
GOHN, M. G. Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.50, 2006.
GOHN, M. G. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais – São Paulo, Cortez, 2010.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 6º edição – São Paulo, Cortez: 2002.
SIMSON, O. R. M.; PARK, M. B. e FERNANDES, R. S. (orgs). Educação não-formal: cenários da criação. - Campinas, SP: Editora da Unicamp, Centro de Memória, 2001.
TRILLA, J. Educação formal e não-formal: pontos e contrapontos. Jaume Trilla, Elie Ghanem – São Paulo: Summus, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cecília Elias Calenzani, Maria Aparecida de Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.