Audiation and Phonological Awareness

contributions to learning to read and write in Early Childhood Education

Authors

  • Márcia Perini Valle Faceli
  • Grazielly Fraga dos Santos Faceli https://orcid.org/0009-0002-7587-2340
  • Vinicius Firme Scaldaferro Faceli
  • Antônio César Machado da Silva Faceli

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i22.45426

Keywords:

Audiation; Phonological Awareness; Literacy.

Abstract

This study deals with Audiation and its relationship with Phonological Awareness as a possibility to assist the teacher in the teaching-learning process. The main objective is to investigate how Audiation can (or cannot) benefit Phonological Awareness in the students' literacy process. To this end, an action research was carried out with: training of education professionals, an online questionnaire and an intervention project applied to a class of 4-year-old students, in an Early Childhood Education school in the municipal education network in Linhares/ES. Data analysis was carried out qualitatively, in light of theoretical studies. Among the results the little knowledge that Early Childhood Education professionals have in relation to Phonological Awareness and the importance of music during the teaching-learning process stand out. The benefit for cognition and motor coordination also stands out. Therefore, it is concluded that Audiation is beneficial to the process of Phonological Awareness, as the process of thinking about sounds occurs perfectly within phonological exercises.

References

ALMEIDA, R. G. Consciência fonológica no processo de aquisição da leitura e da escrita. Dissertação, Mestrado, Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-graduação em Letras. Uberlândia, 2018. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23693>. Acesso em: 13 abr. 2024.

ALVES, K. U. O que é consciência fonológica. In: LAMPRECHT, R. R. Consciência dos sons da língua: subsídios teóricos e práticos para alfabetizadores, fonoaudiólogos e professores de língua inglesa. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?id=4ocyKLIIhJ8C&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false>. Acesso em: 16 abr. 2024.

ASSOCIAÇÃO MUSICAL SUZUKI (AMS). Metodologia Suzuki. 2024. Disponível em: <http://www.associacaomusicalsuzuki.com.br/metodologia-suzuki/>. Acesso em: 20 abr. 2024.

BARRERA, D. S.; MALUF, R. M. Consciência metalinguística e alfabetização: um estudo com crianças da primeira série do Ensino Fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3. p. 491-502, 2003. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/prc/a/Xf7Z67CW6vLTBYfkRmcGCYc/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 14 abr. 2024.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, 1996. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf>. Acesso em: 23 ago.2023.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (RCNEI). Brasília: Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental, v. 3. Conhecimento de Mundo, 1998.

CANECA, G. L. Teoria de aprendizagem musical: definindo conceitos. Associação brasileira de educação musical, 2020. Disponível em: <https://www.abem-submissoes.com.br/index.php/RegCO2020/centro-oeste/paper/viewFile/628/274>. Acesso em: 23 de nov. 2023.

CAPOVILLA, A. G. S.; CAPOVILLA, F. C. Efeitos do treino de consciência fonológica em crianças com baixo nível sócio-econômico. Scielo, 2000. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/prc/a/hjw35SdqgzJ6w4LQtxzYVPk/>. Acesso em: 23 nov. 2023.

CARDOSO, P. B. O sistema da linguagem na mente e no cérebro humano. Revista da ABRALIN, v. 19, n. 2, p. 1–4, 2020. Disponível em: <https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1419>. Acesso em: 27 out. 2023.

CHIARELLI, M. K. L.; BARRETO, J. S. A Importância da musicalização na educação infantil e no ensino fundamental. Revista Recre@rte, Nº 3, jun. 2005. Instituto Catarinense de Pós-Graduação Disponível em: <http://web.archive.org/web/20160826201130/http://www.iacat.com/Revista/recrearte/recrearte03/musicoterapia.htm>. Acesso em: 04 maio 2024.

COSTA, G. R. Consciência fonológica em adultos da EJA. Dissertação, Mestrado, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras. Salvador, 2012. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/10283/1/Renata%20Gomes%20da%20Costa.pdf>. Acesso em: 13 abr. 2024.

ENCICLOPÉDIA SIGNIFICADOS. Feedback positivo e negativo. Disponível em: <https://www.significados.com.br/feedback/>. Acesso em: 02 jun. 2024.

ENCICLOPÉDIA SIGNIFICADOS. O que significa insight. Disponível em: <https://www.significados.com.br/feedback/>. Acesso em: 02 jun. 2024.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.

FREIRE, D.R.; SILVA, O. A. G. V. Influência de Jerome Bruner na teoria da aprendizagem musical de Edwin Gordon. In: XV Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Música (ANPPOM), Brasília, 2005. Disponível em: <https://antigo.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2005/sessao2/ricardo_freire_veronica_gomes.pdf>. Acesso em: 21 abr. 2024.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GORDON, E. E. Teoria de aprendizagem musical: competências, conteúdos e padrões. 2. ed. Fundação Calouste Gulbenkian, 2015.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo brasileiro de 2022. Distrito Federal: IBGE, 2023.Disponível em: <https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/>. Acesso em: 28 mai. 2024.

MARCONI, M. de A; Lakatos, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MORAIS, G. A. Consciência fonológica na educação infantil e no ciclo de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.

MOTA, P. E. M. M.; CASTRO, R. N. Alfabetização e consciência metalinguística: um estudo com adultos não alfabetizados. Scielo, 2007. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/estpsi/a/JFTR9fwP7v6KTjGrqs5wvPn/?lang=pt>. Acesso em: 21 abr. 2024.

OLIVEIRA, G. R. Proposta de implementação da teoria de aprendizagem musical de Edwin Gordon na educação infantil de acordo com os parâmetros da BNCC. Dissertação, Pós-Graduação Música em Contexto do Departamento de Música, Mestre em Música, Universidade de Brasília. Brasília, 2021. Disponível em: <http://www.realp.unb.br/jspui/bitstream/10482/42631/1/2021_RafaelGalv%C3%A3odeOliveira.pdf>. Acesso em: 07 mar. 2024.

OLIVEN, R. G.; FARIA, L. S. P. de; DAMO, A. S. Da arte de imitar. Scielo, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ha/a/j9mF7rFTynbFpJkwGrTcZWN/?lang=pt#>. Acesso em: 21 abr. 2024.

PAIVA, A. de. Os olhos do corpo: percepção, sensorialidade e a NeuroArquitetura. Neuroau. Neuroau, 27 maio 2019. https://www.neuroau.com/post/os-olhos-do-corpo-percep%C3%A7%C3%A3o-sensorialidade-e-a-neuroarquitetura>. Acesso em: 14 maio 2024.

PESTUN, M. S. V. et al. Estimulação da consciência fonológica na educação infantil: prevenção de dificuldades na escrita. Scielo, 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pee/a/TVLG5wPsLFpWCBcYyWKz3ZP/>. Acesso em: 23 nov. 2023.

ROCHA, G. Correspondência grafofonêmica. Glossário Ceale. Disponível em: <https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/avaliacao-diagnostica>. Acesso em: 29 mai. 2024.

SARTEL, M. Aliteração. Mundo Educação. Disponível em: <https://mundoeducacao.uol.com.br/gramatica/aliteracao.htm>. Acesso em: 04 maio 2024.

SILVA, A. C. T. Glossário Ceale. Correspondência grafofonêmica. Disponível em: <https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/correspondencia-grafofonemica>. Acesso em: 04 mai. 2024.

SLOBODA, A. J. A mente musical: a psicologia cognitiva da música. Londrina: Eduel, 2008. Disponível em: <https://doceru.com/doc/x1s1ecc>. Acesso em: 30 nov. 2023.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2022.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

THE GORDON INSTITUTE FOR MUSIC LEARNING (GIML). Audiação., 2023. Disponível em: <https://giml.org/mlt/audiation/>. Acesso em: 04 out. 2023.

TIEPPO, C. Uma viagem pelo cérebro: a via rápida para entender Neurociência. Conectomus, 2019. Disponível em: <https://doceru.com/doc/1v855vs>. Acesso em: 15 nov. 2023.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Aumenta em 1 milhão o número de crianças de 6 e 7 anos não alfabetizadas, na percepção dos responsáveis. 2022. Disponível em: <https://todospelaeducacao.org.br/noticias/aumenta-em-1-milhao-o-numero-de-criancas-nao-alfabetizadas/>. Acesso em: 28 maio 2024.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Scielo, 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 25 maio 2024.

Published

26-12-2024