Resources for weed identification

Authors

  • Renata Fernandes de Matos Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i23.45460

Keywords:

Identification manual; Virtual herbarium; Digital application

Abstract

Weeds are plant species that have great potential to cause damage to agricultural production areas, and their identification is essential for control. This work aims to present resources that can be used to identify weeds. This is qualitative research, developed in the Weed Control discipline, of the Agronomy course, at the Federal University of Ceará. The activity was developed in the semester 2024.1, when addressing the topic of Weed Plant Identification, after which a practice was carried out on the use of resources to identify these species. Students were shown how identification manuals, virtual herbaria and digital applications can be used for this purpose, showing how to handle each of these tools and demonstrating the benefits of their use. Five identification manuals were used, the virtual herbarium - REFLORA and the Pl@ntNet application, using the pigweed (Amaranthus viridis) with species to exemplify identification. With the development of this activity, it can be concluded that the tools for identifying weeds generate agility and practicality, which are accessible and can be applied to different contexts in which these species are inserted.

References

BACHEGA, L. P. Períodos de interferência de plantas daninhas na cultura do quiabo. Planta Daninha, v. 31, n.1, p. 63-70, mar., 2013.

BANNELL, R. I.; DUARTE, R.; CARVALHO, C.; PISCHETOLA, M.; MARAFON, G.; CAMPOS, G. H. B. Educação no século XXI: Cognição, tecnologias e aprendizagens. Rio de Janeiro: Editora PUC, Editora Vozes, jan. 2016.

BRIGHENTI, A. M. Manual de identificação e manejo de plantas daninhas em cultivos de cana-de-açúcar. Juiz de Fora, 2020, 112 p.

CARVALHO, L. B. Herbicidas. Lages: Ed. do autor, 2013. 62 p.

CREMONEZ, F. E.; CREMONEZ, P. A.; CAMARGO, M. P.; FEIDEN, A. Principais plantas com potencial alelopático encontradas nos sistemas agrícolas brasileiros. Acta Iguazú, v. 2, n. 5, p. 70-88, 2013.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O manual Sage de pesquisa qualitativa. Sage, 2011.

FERREIRA A. G. C. Levantamento fitossociológico de plantas daninhas em treze áreas experimentais do CCAA, UFMA, Campus IV. 2019. 59f. TCC (Bacharelado em agronomia) – Universidade Federal do Maranhão, Chapadinha, 2019.

FIALHO C. M. T.; SILVA A. A.; MELO C. A. D. Weed Interference in Soybean Crop Affects Soil Microbial Activity and Biomass. Planta Daninha, v. 38, n. 1, p. 1-6, 2020.

FONSECA, R. S.; VIEIRA, M. F. Coleções botânicas com enfoque em herbário. Viçosa - MG: Editora da UFV, 2015. p. 26.

GALLANDT, E.; WEINER, J. Crop-weed competition, John Wiley & Sons. p. 1-8, 2015.

GARDNER, H.; DAVIS, K. La generación app: cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digital. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós, 2014.

GIRALDELI, A. L. Controle de tiririca: diferentes espécies, herbicidas recomendados e casos de resistência. Blog Aegro, 2020.

GAZZIERO, D. L. P.; LOLLATO, R. P.; BRIGHENTI, A. M.; PITELLI, R. A.; VOLL, E. Manual de identificação de plantas daninhas da cultura da soja. 2.ed. Londrina: Embrapa Soja, 2015. 126p.

KARSENTI, T.; FIÉVEZ, A. The iPad at School: From Adoption to Innovation. Laval (Québec): Éditions Grand Duc, 2014.

LORENZI H. Plantas daninhas do Brasil: terrestres, aquáticas, parasitas e tóxicas. 4. ed. Nova Odessa: Plantarum, 2008. 640 p.

LORENZI H. Manual de identificação e controle de plantas daninhas: plantio direto e convencional. 7 ed. São Paulo: Plantarum, 2014. 384 p.

MARTINELLI, R.; ORZARI, I.; FERREIRA, C. S. S. Controle de Plantas Daninhas. 1. ed. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2019. 192 p.

MOREIRA, H. J. C.; BRAGANÇA, H. B. N. Manual de identificação de plantas infestantes - Cultivos de verão. Campinas: FMC, 2010. 326 p.

MOREIRA, H. J. C.; BRAGANÇA, H. B. N. Manual de identificação de plantas infestantes - Hortifrúti. Campinas: FMC, 2011. 510 p.

MOTA, N. F. O.; PAULA, L. F.; VIANA, P. L. Guia Prático de Métodos de Campo para Estudos de Flora. 2. ed. Bocaina Biologia da Conservação: Belo Horizonte, 2014. p. 81.

PEIXOTO, A. L.; MAIA, L. C. Manual de procedimentos para herbários. Recife: Editora Universitária UFPE, 2013.

PÉREZ GÓMEZ, A. I. Educarse en la era digital. Madrid: Morata, jul. 2012.

PINTO, I. F.; CAMPOS, C. J. G.; SIQUEIRA. C. Investigação qualitativa: perspectiva geral e importância para as ciências da nutrição. Acta Portuguesa de Nutrição, v. 14, n. 1, p. 30-34, 2018.

SACCOL, E.; SCHLEMMER, A.; BARBOSA, J. M-learning e U-learning: Novas

Perspectivas da Aprendizagem Móvel e Ubíqua. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

SALES JUNIOR, R.; OLIVEIRA, O. F.; MEDEIROS, E. V.; GUIMARÃES, I. M.; CORREIA, K. C.; MICHEREFF, S. J. 2012. Ervas daninhas como hospedeiras alternativas de patógenos causadores do colapso do meloeiro. Revista Ciência Agronômica, Fortaleza, v. 43, n. 1, p. 195-198.

SANTOS, M. C. F. O herbário como material didático para o ensino de Ciências e Biologia. In: II ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA: FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE BIOLOGIA: ARTICULANDO UNIVERSIDADE E ESCOLA, 02.; 2003, Niterói. Anais do II Encontro Regional de Ensino De Biologia. Niteroi, SBEnBio Regional, 2003.

SCHNEIDER, T.; RIZZARDI, M. A.; NUNES, A. L.; BIANCHI, M. A.; BRAMMER, S. P.; ROCKENBACH, A. P. Biologia molecular aplicada à ciência das plantas daninhas. Revista Brasileira de Herbicidas, v.17, n. 1, p.12-24, 2018.

UNESCO. Diretrizes de Políticas da UNESCO para a aprendizagem móvel, 2013.

ZIMDAHL, R. L. Fundamentals of weed science. Academic press, 2018.

Published

25-06-2025