The affectivity in the teaching-learning context of students with disabilities

contributions of wallon and vygotsky's theories

Authors

  • Carla Fabrícia Conradt UFES/São Mateus
  • Rita de Cassia CRISTOFOLETI UFES/SÃO MATEUS

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i23.46343

Keywords:

Affectivity; Teaching-Learning; Special Education

Abstract

This research aims to analyze the contributions of Henri Wallon and Lev Vygotsky in the context of teaching and learning, focusing on the role of affectivity in the pedagogical work with students with disabilities. It is grounded in a theoretical-methodological approach based on Historical-Cultural theory, which combines Wallon’s emphasis on the integration of affectivity and cognition in child development with Vygotsky’s perspective on social mediation and the zone of proximal development. Semi-structured interviews were conducted with teachers working in EJA/NEEJA, addressing the interplay between cognitive and affective elements in education. This integrated approach seeks to build more harmonious and humanized teaching-learning relationships, enhancing the subjective transformation of students. The results indicate that by implementing pedagogical approaches based on Vygotsky and Wallon’s theories, schools can not only respect the specific needs of students with disabilities but also maximize their developmental potential through affective relationships, thereby promoting an inclusive and enriching educational environment. Pedagogical flexibility and the use of differentiated methodologies appear essential for the inclusion of students with disabilities, enabling them to reach their full cognitive and social potential. The review further reveals that social interaction and an affectively safe environment are fundamental elements for constructing inclusive educational practices, as proposed by the analyzed theorists.

Keywords: Affectivity. Teaching-Learning. Special Education.

References

Referências

BUENO, Isabella Caroline Vilela. O desenvolvimento integral do educando: a relevância da afetividade. Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC Goiás, 2021.

FONTES, Rejane de Souza; VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de. O papel da educação no hospital: uma reflexão com base nos estudos de Wallon e Vigotski. Cadernos Cedes, v. 27, p. 279-303, 2007.

GÓES, Maria Cecília Rafael de. A formação do indivíduo nas relações sociais: contribuições teóricas de Lev Vigotski e Pierre Janet. Educação & Sociedade, v. 21, p. 116-131, 2020.

GÓES, M. C. R. de. Relações entre desenvolvimento humano, deficiência e educação: Contribuições da abordagem histórico-cultural. RBOSA, Denis Borges. Da Tecnologia à Cultura: Ensaios e Estudos de Propriedade Intelectual. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2011. In: M. K. Oliveira, D. T. R. Souza; T. C. Rêgo (Org.) Psicologia, Educação e as Temáticas da Vida Contemporânea. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2002.

PINO, Angel. A criança e seu meio: contribuição de Vigotski ao desenvolvimento da criança e à sua educação. Psicologia USP, v. 21, p. 741-756, 2010.

POTT, Eveline Tonelotto Barbosa. Perspectivas sobre a infância em debate: Contribuições de Piaget, Vigotski e Wallon. Perspectivas em Psicologia, v. 23, n. 1, 2019.

SANTOS, Djade Myrna Barros Lima dos. As contribuições da afetividade no processo de inclusão e aprendizagem do estudante com deficiência. Universidade Federal da Paraíba, 2023.

SANTOS, Vanessa Nicolau Freitas. Autismo, Educação e Afetividade: um diálogo a partir das contribuições de Lev Vigotski, Henri Wallon e John Bowlby. Autismo: avanços e desafios - ISBN 978-65-5360-107-9 - Editora Científica Digital - Vol. 2 - Ano 2022.

PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

VIGOTSKI, Lev. A formação social da mente. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VIGOTSKI, Lev Semiónovich. Obras Completas – Tomo Cindo: Fundamentos de Defectologia. /Tradução do Programa de Ações Relativas às Pessoas com necessidades especiais (PEE). Cascavel, PR: Edunioeste, 2022.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Estampa, 1968.

Published

25-06-2025