Project-based learning in addressing socio-scientific issues

Authors

  • Suzane Pereira Miranda Marques Programa de pós-graduação de Educação e ensino de ciências na Amazônia / Universidade do estado do Pará
  • Milta Mariane da Mata Martins Programa de pós-graduação de educação e ensino de ciências na Amazônia / Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i21.46508

Keywords:

continuing training; project-based learning; socioscientific issues; interdisciplinarity.

Abstract

With foundations in Project-Based Learning (PBL), along with the use and discussion of Socio-Scientific Questions (QSCs) with a view to improving teaching practice with a view to critical and reflective training. This project's main objective was to develop an interdisciplinary training action for teachers working in the final years of elementary school. The work is anchored in a qualitative methodology of an exploratory nature through action research. The research instruments were records of training meetings through audio recording, whose data were treated in the light of content analysis. After analyzing the data, the final category resulted in “Benefits of strategies developed by interdisciplinary training action using PBL for teaching practice”. When observing the results, we understand the need to share actions like these with other teachers, therefore, the organization and structure of this research can support the different levels of education who are interested in developing interdisciplinary projects, contributing to the formation of critical and reflective citizens.

Author Biography

  • Milta Mariane da Mata Martins, Programa de pós-graduação de educação e ensino de ciências na Amazônia / Universidade do Estado do Pará

    He holds a degree in Chemistry from the Federal University of Pará (UFPA). Master in Surface and Environmental Geochemistry - Geology and Geochemistry (UFPA). PhD in Science Education from the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP-BAURU). Professor at the Department of Natural Sciences and the Postgraduate Program in Science Education and Teaching in the Amazon at the State University of Pará (PPGEECA/UEPA). Email: milta.mariane@uepa.br. Lattes ID: 2894550216652463. ORCID: 0000-0003-3837-8343

References

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI/ tradução: Fernando de Siqueira Rodrigues; revisão técnica: Maria de graça Souza Horn. - Porto Alegre: Penso, 2014. 159 p.

BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K. Dados Qualitativos. Porto: Porto Editora, 1994.

CÂMARA, A. A. Formação continuada pela aprendizagem baseada em projetos: atuação no desenvolvimento profissional docente de professores formadores. 158 f. 2021. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico) - Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, 2021.

CONRADO, D M.; NUNES-NETO, N. F. Questões Sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018. p 17.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 7. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

HODSON, D. Realçando o papel da ética e da política na educação científica: algumas considerações teóricas e práticas sobre questões sociocientíficas. In CONRADO, Dália Melissa. NUNES-NETO, Nei Freitas. (Orgs.). Questões Sociocientíficas: Fundamentos, propostas de ensino e perspectiva para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Artmed Editora, 2010.

LEVINSON, R. Science education and democratic participation: an uneasy congruence? Studies in Science Education, London, v. 46, n. 1, p. 69-119, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1080/03057260903562433. Acesso em: 20/06/2022.

LIMA, J. Á. As culturas colaborativas nas escolas. Estruturas, processos e conteúdos. Coleção Currículo, Políticas e Práticas 15. Porto: Porto Editora. 2002.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5ed. Tradução de Elaine Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: ​​​​​​​BACICH, L.; MORAN, J. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 59-60.

PAVIANI, J. Interdisciplinaridade: conceitos e distinções. 3 ed. Caxias do Sul: Educs, 2014.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7 ed., São Paulo: Cortez, 2012, p. 33.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo: v. 31, n. 3, set/dez. 2005, p. 443-466.

ZABALA, A. A Prática Educativa. Como ensinar. Porto Alegre-RS. Artmed; 1998.

Published

14-11-2024