Composting as a sustainable teaching tool for socio-environmental
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i21.46523Keywords:
educational practice; solid waste; sustainability.Abstract
This article is the result of the master's thesis of the Postgraduate Program in Education and Science Teaching in the Amazon at the State University of Pará. In search of new solutions for socio-environmental problems in the schools of Moju municipality, strategies were developed to implement socio-environmental practices in a local public school. Thus, the project "Composting at School: A Path to Sustainability in the Amazon" was initiated, aiming to promote the reuse of organic solid waste through the construction of a school compost bin and to reduce the amount of waste produced daily in the school community. This type of work is of utmost importance as it presents an interdisciplinary character, fosters socio-environmental discussions, and encourages the formation of students as protagonists in the teaching and learning process. The research was developed in five stages, resulting in environmental improvement through the reduction of organic waste accumulation, the creation of a garden for school meals, and increased student self-esteem, with students being the protagonists of this process. In this way, it was possible to discuss concepts, values, and alternatives about environmental preservation and to act as responsible citizens.
References
ARAÚJO, U.F. Temas transversais, pedagogia de projetos e mudanças na educação: Práticas e reflexões. Summus Editorial; 2014.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9795, de 1999.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Compostagem doméstica, comunitária e institucional de resíduos orgânicos: manual de orientação. Brasília, DF, 68 p. 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2018.
CARVALHO, I. C. de M.; Mhule, R. P. Intenção e atenção nos processos de aprendizagem. Por uma Educação Ambiental “fora da caixa”. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 21(1), 26–40; 2016. Disponível em: <https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/6090 >. Acesso em: 23 jul. 2024.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez. 2011.
DIAS, G. F. Atividades interdisciplinares de educação ambiental: práticas inovadoras de educação ambiental. 2. ed. São Paulo. Editora Gaia; 2006.
GUIMARÃES, M. Por uma educação ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, 7(9), 11-22, 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v7i9.2767>. Acesso em: 08 mar. 2022.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. (2019). Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas.
ROSSINI, Cleusa Maria. RUBENS, Cenci Daniel. (2020). Interdisciplinaridade e educação ambiental: um diálogo sustentável. Revista Prática Docente, 5(3), 1733–1746. Disponível em: <https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1733-1746.id830> Acesso em: 12 mar. 2022.
MORENO, S. Agência de Notícias do Senado. Brasil gera cerca de 80 milhões de toneladas de resíduos por ano. Brasília. 2023. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/radioagencia-nacional/meio-ambiente/audio/2023-04/brasil-gera-cerca-de-80-milhoes-de-toneladas-de-residuos-por-ano> Acesso em: 12 mar. 2022.
MUZOLON, G. B. DIAS, G. P.; FURUTA, C. R. A. P. Educação ambiental: uma proposta de intervenção pedagógica na Reserva Ecológica Amadeu Botelho no município de Jaú. Revistas Publicadas FIJ - Até 2022, 2(2), 129–147, 2019. Disponível em: <http://portal.fundacaojau.edu.br:8077/journal/index.php/revistasanteriores/article/view/231> Acesso em: 12 mar. 2022.
ROSA-SILVA, P. de O.; LABURÚ, C. E. Os Interpretantes de Peirce na Análise das Representações de estudantes do Ensino Médio: em foco o Discurso Ecológico oficial sobre o 'lixo'. Investigações em Ensino de Ciências, 20(2), 36; 2016. Disponível em: <https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/42> Acesso em: 12 mar. 2022.
SENHORAS, E. M. Escritos Socioambientais em Roraima. Boa Vista: Editora IOLE, p. 209, 2021.
SILVA FILHO, J. C. L. da. Socioambiental: o perigo da diluição de dois conceitos. Gestão. Org, 5(2), 188-209, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ruth Helem Dias de Vilhena

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.