Ancestral Lnowledge Pitaguary

Ka'aguy Mbo'e as a strategy for intergenerational revitalization of traditional knowledge about medicinal plants

Authors

  • Sara Mércia Ferreira Batista Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)
  • Reginaldo de Oliveira Nunes Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB https://orcid.org/0000-0003-4287-9036

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i23.46908

Keywords:

Culture; Indigenous; Knowledge; Valorization; Pitaguary

Abstract

This study investigates the traditional knowledge of the Pitaguary people, with an emphasis on the use of medicinal plants and healing practices, with a view to cultural preservation and environmental education. Motivated by the urgent need to revitalize and value indigenous knowledge in a scenario of increasing urbanization, the study is based on interviews with elders – the “old trunks” – and young people from the community, revealing a gap in the transmission of knowledge between generations. To promote this connection and facilitate access to traditional knowledge, an informative guide called Ka’aguy Mbo’e (teachings of the forest) was created, containing detailed descriptions of medicinal plants and their applications. Ka’aguy Mbo’e, produced with the participation of community members, seeks to bring new generations closer to cultural practices that are being lost, in addition to functioning as a document of collective memory and cultural resistance. As a result, this work not only documents knowledge essential to the Pitaguary identity, but also offers a strategy for the continuity and valorization of these practices amid modernization, contributing to the affirmation of indigenous identity and the preservation of biodiversity.

Author Biography

  • Sara Mércia Ferreira Batista, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

    Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Redenção, Ceará. Indígena da Etnia Pitaguary, Pacatuba, Ceará. 

References

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUNAI. Fundação Nacional dos Povos Indígenas. Levantamento sobre os povos indígenas no Brasil. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/funai/pt-br/assuntos/noticias/2023/dados-do-censo-2022-revelam-que-o-brasil-tem-1-7-milhao-de-indigenas. Acesso em: 15 set. 2024.

GUAJARARA, Sônia. A preservação dos saberes ancestrais como ato de resistência. São Paulo: Boitempo, 2020.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MUNDURUKU, Daniel. O que os jovens indígenas pensam sobre cultura e tradição? São Paulo: Global Editora, 2010.

POTIGUARA, Eliane. Metade cara, metade máscara. Rio de Janeiro: Palas Athena, 2004.

SANTOS, João. A identidade cultural e a preservação dos saberes tradicionais indígenas. Fortaleza: Editora da Universidade Federal do Ceará, 2021.

TAKUÁ, Cristine. O diálogo entre gerações na cultura indígena. Revista de Educação e Cultura Indígena, 2021.

TERENA, Marcos. Educação e resistência: a importância da educação indígena no fortalecimento cultural. Brasília: Editora Nacional, 2017.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

YANOMAMI, Davi Kopenawa. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

Published

25-06-2025