Environmental Education in the school of campo curriculum:

pedagogical proposals of a Agricultural Family School

Authors

  • Fernanda Tesch Coelho Universidade Federal do Espírito Santo
  • Marcos da Cunha Teixeira Universidade Federal do Espírito Santo
  • Franklin Noel dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i4.30771

Abstract

This research investigated how Environmental Education is present in the curricular proposals and practice of a Agricultural Family School in the north of the state of Espírito Santo. The adopted methodology attributes to the research a qualitative character of the ethnographic type using three procedures for obtaining data: participant observation, document analysis and semi-structured interview. The documents analyzed were the Pedagogical Political Project, the Annual Activity Planning and the Agricultural Family School Teaching Plan. The interviews were conducted with 11 students from the 3rd and 4th grades of high school / technical-professional. The results show that, within the curricular proposals of the Agricultural Family School, the Environmental Education is presented in an inseparable way from the educational and daily issues of the students in the field. The environmental theme is worked within the diverse areas of school knowledge, technical disciplines and in the form of projects, made through complex reflections on the environmental, social and political context, always emphasizing the consequences that human action generates on the land in the municipality, region and world. Thus, it is concluded that the Environmental Education is diluted in the curricular proposals and in the pedagogical practice of Agricultural Family School in the north of Espírito Santo.

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Author Biographies

Fernanda Tesch Coelho, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas (2015), especialista em Educação do Campo (2016) pela Multivix - Campus São Mateus, mestrado em Ensino na Educação Básica (2017) pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), campus Centro Universitário Norte do Espírito Santo (CEUNES). Atuou como professora substituta no CEUNES/UFES no período de 2018 a 2020. Atualmente, atua como professora contratada do ensino fundamental e médio pela Secretaria de Estado da Educação (SEDU) do estado do Espírito Santo.

Marcos da Cunha Teixeira, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (1997), mestrado em Entomologia/Ecologia pela Universidade Federal de Viçosa (1999) e doutorado em Entomologia/Ecologia pela Universidade Federal de Viçosa (2007). Atua no ensino superior desde 2001 e atualmente é professor adjunto do Departamento de Ciências Agrárias e Biológicas (DCAB) da Universidade Federal do Espírito Santo - Campus São Mateus onde coordena o Laboratório de Educação Ambiental do Núcleo de Práticas Pedagógicas em Biologia. Na UFES também é coordenador do Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional em Ensino de Biologia (PROFBIO). Entre 2009 e 2013 atuou como professor adjunto no Centro de Ciências Agrárias, Ambientais e Biológicas da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) onde fundou e foi tutor do Programa Educação Tutorial Conexões de Saberes Socioambientais e orientou no Programa de mestrado em Gestão de Políticas Públicas. Desenvolve pesquisa e extensão em Ecologia, Educação ambiental e Ensino de ciências e Biologia.   Franklin Noel dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Franklin Noel dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor Adjunto da Universidade Federal do Espírito Santo-UFES. Pós-doutor pela Universidade Federal do Pará/Petrobras. Doutor em Biociências Nucleares pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro-UERJ. Mestre me Oceanografia Biológica pela Universidade Federal de Pernambuco-UFPE. Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco-UFRPE.

Published

29-10-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil