Teacher Training for Education of Ethnic-Racial Relations

Authors

Abstract

This work aims to contribute to the valorization of the African and Afro-Brazilian themes in the teaching of the early years of elementary school as a form of historical-cultural reparation, for a critical-reflexive educational proposal. Laws 9,394/1996, 10,639/2003 and 11,645/2008 formed our legal support for the fulfillment of the theme, as mandatory in the school curriculum. Some articles by Nilma Lino Gomes and ̈Nyelete and thebondeiro a children's story of the Mozambican author Mário Lemos, who is in the book "The seed that came from Africa", organized by Heloísa Pires Lima, were some methodological paths that we used in the bibliographic study and in the descriptive choices of the tale, which allowed us to present some dynamic possibilities for the realization of the African and Afro-Brazilian contribution in the teaching of the early years, in order to value, repair and include African and Afro-Brazilian culture in the daily school practices for the guarantee of social inclusion.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edmara da Silva Soares Costa, UNIRIO/ PEDAGOGIA

Concluindo do curso de Pedagogia da UNIRIO.

Valéria da Silva Lima, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda (2019) e Mestre em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (2016), Especialista em Deficiência Auditiva/Surdez pela Unirio (2015), Especialista em Contação de Histórias no Imaginário Social pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro(2014) e Pedagoga pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2010). Atualmente, atua como professora e Orientadora Pedagógica da Prefeitura Municipal de Barra Mansa, contadora de histórias e mediadora presencial do consórcio Cederj (UNIRIO). Tem experiência na área de formação de professores para a Educação Básica e Mediação Docente no Ensino Superior na modalidade EAD.

Eduardo dos Santos de Oliveira Braga, IFRJ

Professor de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, formado em licenciatura em matemática pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ); Especializado em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Especializado em Novas Tecnologias para o Ensino de Matemática pela Universidade Federal Fluminense (UFF/RJ); Mestre em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Cursando Doutorado em Ensino de Ciências pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ); Participante do Grupo de Pesquisa CAFE - Ciência, Arte, Formação e Ensino; Pesquisador do grupo de pesquisa Práticas, Tecnologia Digital e Inclusão na Educação de Jovens e Adultos; Experiência em Matemática, Ensino de Matemática e Contabilidade.

Published

31-12-2020

Issue

Section

Artigos