Youth professional project and its contribution to protagonism and (re) affirmation of young people

Authors

  • Eric de Oliveira MEPES
  • Mônica Aparecida Del Rio Benevenuto Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i4.31697

Abstract

This article is part of the master's dissertation of the Graduate Program in Agricultural Education at UFRRJ, which focused on the professional project of the young graduates of the Escola Família Agrícola de Jaguaré. In this article we expose part of a research developed through a time frame, between the years 2011 and 2016. The objective is to reflect, from the realization of the projects, on the scope of this pedagogical proposal in the perspectives of young professionals who concluded the Technical Course in Agriculture at Escola Família Agrícola de Jaguaré, and its contribution to their involvement and permanence in the daily life of the countryside. The results revealed that the young people put the projects into practice, continued their studies and stayed in the countryside, maintaining themselves economically through agricultural activities with the family and other young people developed pluriactive activities. The conclusion points out that the professional youth project proposed by the school is part of a project to maintain the commitment to recognize young people as protagonists in the transformation of the countryside and their involvement with the local community.

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Author Biographies

Eric de Oliveira, MEPES

Professor e Coordenador Administrativo na Escola Família Agrícola de
Jaguaré/ES. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em
Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ
(2018). Especialista em Geografia e Educação Ambiental, Gestão Ambiental,
Gestão da Educação, Gestão Pública e Biologia da Conservação. Tecnólogo em
Administração Rural pelo Centro Universitário do Espírito Santo - UNESC (2005).
Licenciado em Geografia e Educação Ambiental pela Universidade de Uberaba
– UNIUBE (2012). Licenciado em Pedagogia pela Universidade de Uberaba –
UNIUBE (2020).

Mônica Aparecida Del Rio Benevenuto, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

:Possui graduação em Economia Doméstica pela Universidade Federal
Rural do Rio de Janeiro (1989), mestrado em Desenvolvimento Agrícola área de
Agricultura e Sociedade pelo CPDA/ Universidade Federal Rural do Rio de
Janeiro (1993) e doutorado em Ciências/Desenvolvimento, Agricultura e
Sociedade pelo CPDA/ Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2003).
Atualmente é professora Titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.
Na Graduação leciona nos cursos de Serviço Social e Pedagogia e na PósGraduação leciona e orienta no Curso de Pós-Graduação em Educação
Agrícola-PPGEA.

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil