Rural Education Seminar: experience of teacher training in São Gabriel/RS

Authors

Abstract

Rural Education is available as a teaching modality in the Brazilian educational context and requires institutional management (maintainer and school) to improve the quality of education offered to rural people. In this sense, this article aims to present an experience of continuing education in rural education, developed in the city of São Gabriel/RS, aimed at the target audience of teachers from Schools in the Field (municipal and state) and others interested in the educational area . This text used the descriptive method, outlined through a case study and outlines the experience of the traditional Education Seminar of Campo de São Gabriel/RS, held in 2019, at EMCEF Mascarenhas de Moraes (Escola do Campo), organized by the management of the Municipal Education Secretariat (SEME) and by the direction of the Schools of the Field. The event was attended by approximately 250 people, including organizers and participants, involving representatives from different municipalities in Rio Grande do Sul, with a program in the perspective of relating theory and practice, Basic Education and Higher Education, School and Community, reinforcing the role Escola do Campo in the development of rural communities.

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Author Biographies

Eduardo Pastorio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Sul (SEDUC/RS) e Secretaria Municipal de Educação de São Gabriel (SEME/SG)

Doutorado em andamento em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduado em Licenciatura Plena em Geografia (2012), Especialista em Gestão Educacional (2019) e Mestre em Geografia (2015) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Especialista em Educação do Campo pela Faculdade São Braz. Docente da rede pública estadual do Rio Grande do Sul e da rede pública municipal de São Gabriel/RS. Diretor Administrativo na Secretaria Municipal de Educação de São Gabriel/RS. Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação do Campo e Ciências da Natureza (GPEEC Natureza – UFRGS).

Lia Heberlê de Almeida Pastorio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Secretaria Municipal de Educação de São Gabriel (SEME/SG)

Mestra e doutorado em andamento em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente da rede pública municipal de São Gabriel/RS. Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia (2010) pela Universidade da Região da Campanha (URCAMP). Especialista em Tecnologias da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação (2012) e em Mídias na Educação (2015) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação do Campo e Ciências da Natureza (GPEEC Natureza – UFRGS).

José Vicente Lima Robaina, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professor Adjunto na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS – Campus Porto Alegre), do curso de Educação do Campo: Licenciatura em Ciências da Natureza e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Coordenador de área do subprojeto PIBID do Curso de educação do Campo - Ciências da Natureza (UFRGS – Campus Porto Alegre) e coordenador do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação do Campo e Ciências da Natureza (GPEEC Natureza – UFRGS). Pós-Doutor em Educação e Educação do Campo pela UFRGS (2017). Doutor em Educação pela UNISINOS (2007). Mestre em Educação (1996) e Especialista em Educação Química pela UFRGS (1990). Graduado em Licenciatura Curta em Ciências (1982), Graduado em Licenciatura Plena em Química (1985) e Especialista em Toxicologia Aplicada (1987) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Published

29-10-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil