The use of the math charts game in math classes

Authors

  • Fabiana Torres Basoni Gomes Faculdade Vale do Cricaré
  • Edmar Reis Thiengo Faculdade Vale do Cricaré

Abstract

This article presents an excerpt from the results of a master's research, which analyzed the use of the game “Mathematical cards” in math classes of elementary school I, discussing the contributions of the game to the teaching and learning practices of whole numbers, in order to make such content more accessible with regard to the contact and interaction that children and adolescents may have with the games, showing how the games arose through contact with the disciplines, the various forms of didactics applicable to materials, giving subsidies and opinions about recreation as a way of introducing the content. The methodology used was carried out through the application of a mathematical game, as a strategy to trigger the teaching-learning process, emphasizing problem solving. The game that was used was “Mathematical cards”, which focuses on one of the main themes involving Mathematics and educational practice, which is the problem solving method for teaching Integers within the 7th grade classes. After completing the research it became evident that games are important in school, but before that they are important for life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Torres Basoni Gomes, Faculdade Vale do Cricaré

Formada no curso de Matemática pela Instituição: Centro Universitário São Camilo (ano de 2005) , Pós Graduada no Curso de Matemática pela Faculdade Integradas de Jacarepaguá (ano de 2006), Pós Graduada no Curso de educação Especial pela Faculdade da Serra- FASE ( ano de 2008), Pós Graduada no Curso de psicopedagogia pela Faculdade da Serra – FASE ( ano de 2009) , Formada no Curso de Física pela UFES - Universidade Federal do Espírito Santo (ano de 2012) – Formada no Curso de Pedagogia pela Faculdade INET – Instituto de Educação e Tecnologia ( ano 2013) , Mestra em Ciências e Tecnologia da Educação pela Faculdade do Vale do Cricaré (ano de 2019). Atualmente trabalho como professora na Escola: EMEIF “Vilmo Ornelas Sarlo” da rede Municipal no município de Presidente Kennedy.

Edmar Reis Thiengo, Faculdade Vale do Cricaré

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espirito Santo, mesmo programa em que cursou seu mestrado, no qual desenvolveu pesquisas na área de História da Matemática. Professor titular do mestrado em Educação em Ciências e Matemática do Instituto Federal do Espirito Santo – Vitória/ES, vinculado ainda ao curso de licenciatura em Matemática da mesma instituição. Líder do Grupo de pesquisa Educação, História e Diversidades. Desenvolve pesquisas analisando e discutindo aspectos relacionados á Educação Matemática e à História da Matematica bem como seus reflexos nas práticas dos professores.

Published

31-12-2020

Issue

Section

Artigos