Escola Nacional de Energia Popular: educação popular e suas contribuições na formação de educadores do campo

Authors

  • Odalia Martins Machado Universidade Federal de Viçosa
  • Fernanda Maria Coutinho de Andrade Universidade Federal de Viçosa
  • Maria Jose de Souza
  • Fabricio Vassalli Zanelli Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i4.32023

Abstract

The training of rural educators emerges as a demand for quality education for rural peoples. Popular education and social movements in their trajectories accumulate educational experiences of integral formation. The objective of this work was to describe the popular educational practices, promoted by social movements, in a non-formal learning space and to analyze their possible contributions to Licenciatura em Educação do Campo. The experience of the National School of Popular Education, organized and managed by social movements, located in Viçosa, MG, was studied. Through participant observation, interviews and documentary and bibliographic research, it was possible to describe popular educational practices and reflect on contributions to Rural Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Odalia Martins Machado, Universidade Federal de Viçosa

Graduada em Licenciatura em educação do Campo-Ciencias da Natureza pela Universidade Federal de Viçosa 

Fernanda Maria Coutinho de Andrade, Universidade Federal de Viçosa

Engenharia Agrônoma. Homeopata. MS e Ds em Fitotecnia. Membro do Grupo Entre Folhas-Plantas Medicinais e da Escola Nacional de Energia Popular. Professora da Licenciatura em Educação do Campo na Universidade Federal de Viçosa.

Maria Jose de Souza

Pedagoga e bacharel em Administração com especialização em Administração Pública Municipal pela Universidade Federal de Juiz de Fora e em Políticas Públicas de Gênero e de Raça pela Universidade Federal de Ouro Preto. É especialista e mestre em Educação pela Universidade Federal e Viçosa. Membro e co fundadora da Escola Nacional de Energia Popular.

Fabricio Vassalli Zanelli , Universidade Federal de Viçosa

Bacharel e Licenciado em Geografia  e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Viçosa.  Docente do Curso de Licenciatura em Educação do Campo-UFV

Published

22-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil